Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 17 okt 2009 17:19

Hoi,

Wat gebeurd er eigenlijk als die steun breekt BINNEN garantie en de 705 werkt na de stuiter niet meer? Iemand?

Nee, HenkV. Ik ben niet bang geworden maar het lijkt me Garmin een beetje dom bezig is.

-Het afbreken van de oude steunen (en ik geloof je echt wel) gebeurd vroeger of later. Garmin is hiermee bekend.
-Als die steun breekt BINNEN garantie en de 705 raakt beschadigd dan komt Garmin er volgens mij niet onderuit om een nieuwe 705 kosteloos aan te bieden.
-Als Garmin nu zo slim was inderdaad de nieuwe steun gratis aan te bieden dan zouden ze zichzelf behoorlijk wat kosten besparen.

Dat ik de oude steun gewoon laat zitten is gelegen in feit dat ik wel eens wil zien wat er gebeurd mocht dat ding binnen een jaar afbreken. Lijkt mij stug dat er dan geen gratis nieuwe komt vanuit Garmin. Ik ben bereid die eventuele strijd wel aan te gaan.
Productie en/of Design fouten zijn te verhalen op de fabrikant en niet de schuld van de gebruiker. Punt!
Na 1 jaar zal ik echter wel de nieuwe steun erop zetten.

Ik zou, racer979, het hier niet bij laten zitten en direct een klacht bij Garmin zelf neerleggen. 6 weken voor een uiteindelijke 'oplossing' lijkt me ook al aan de lange kant. Hoe goed vertrouw je jouw leverancier racer979?

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 17 okt 2009 17:43

Zorro, je krijgt probleemloos gratis een nieuwe houder als deze afbreekt in de garantieperiode. Heb ik zelf mogen vaststellen. Hopelijk is het dan alleen niet te laat voor de garmin zelf. Of de schade daaraan, door val, wordt vergoed, dat weet ik niet. Want hoe weten zij het verschil tussen een valpartij met als gevolg een gebroken steun en een kapotte garmin versus een vallende garmin agv een kapotte steun? Of ze dom bezig zijn? Tja, monopolisten. Bij het geringste alternatief houden ze mij in elk geval waarschijnlijk niet als klant als ik iets nieuws wil.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 18 okt 2009 00:24

Toevallig heb ik eerst even gebeld naar garmin toen ik mijn edge wilde aanschaffen. Ik wilde namelijk een edge hebben met nieuwe houder en vroeg me af hoe ik dat kon zien (dit kon je trouwens niet zien).

Ik vertelde dat de oude houder regelmatig afbrak en dat ik daarom de nieuwe wilde. Als je een edge hebt met oude houder kan hij omgeruild worden door een nieuwe mits hij kapot is gegaan.
Ik zei daarop: 'dus ik moet mijn oude houder kapot maken en dan krijg ik een nieuwe'. De verkoper snapte niet waarom ik dit zou doen. Ik vertelde hem dat ik mijn garmin niet graag van de grond af wil rapen. Hij zei daarop dat als dit gebeurde dan zou deze door garmin vergoed worden.

Maargoed daar zou ik niet voor gaan. Gelukkig heb ik een nieuwe houder maar anders had ik hem de eerste dag kapot getrokken en opgestuurd richting garmin.

Trouwens......ik krijg het garmin trainingscenter niet geinstaleerd. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

spiritwetteren
Forum-lid

spiritwetteren 18 okt 2009 00:55

TC niet geinstalleerd?

Ofwel Windows Vista of Norton virusscanner. Of combinatie van beide. Ik heb dat ook meegemaakt. En plots lukte dat wel.
Wat de houder betreft: bij mij is enkel het lipje voor te verwijderen stuk geraakt. Anders nog niets afgebroken na anderhalf jaar.
De handleiding: is inderdaad maar magertjes. Zoveel mogelijk meepikken op dit forum lijkt een goede zaak. Wie nu instapt staat wel wat achter. Maar kinderziektes wel opgelost.
Verder nog veel plezier met de Edge en ik zie nog geen alternatief zoals HenkV suggereerd.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 18 okt 2009 01:16

[quote="SpiritWetteren"]ik zie nog geen alternatief zoals HenkV suggereerd.
[/quote]
Ik zie dat ook nog niet maar wens het wel. Vreemd eigenlijk. Lijkt toch een enorme markt. Polar, Sigma en Hac gebruikers zouden toch ook van zo'n gadget houden? Als je ziet dat een auto gps voor < 100€ in de schappen ligt dan moet zelfs op het nivo van kaartmateriaal de kosten toch te overzien zijn? Wellicht zijn ze er hard aan bezig.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

whocares
Forum-lid

whocares 18 okt 2009 09:33

[quote="racer979"]Tijdens de afgelopen Velomediane Claudy Criquelion brak plotseling de stuurhouder van mijn Garmin Edge 705 en viel de Edge op het asfalt en in het gras. Na geruime tijd zoeken vond ik hem weer, maar het apparaat werkt niet meer.

Via mijn (Nederlandse) leverancier heb ik de Edge teruggestuurd naar Garmin. Ik heb het apparaat al meer dan een jaar en aldus valt het buiten de reguliere garantieperiode van een jaar. Het Nederlands recht geeft me volgens het levensduurprincipe echter recht op langere garantie. Aangezien de Garmin Edge en de stuurhouder ontworpen zijn voor gebruik op een racefiets, mag ik er van uitgaan dat beide tegen de normale trillingen van een racefietsstuur bestand zijn en gedurende meerdere jaren probleemloos mee kunnen gaan. (En als dit niet zo zou zijn, dan dient Garmin er actief voor te zorgen dat klanten deugdelijke bevestigingen krijgt.) De stuurhouder die kapot ging gebruikte ik overigens pas vier maanden.

Na 6 weken heb ik nu een reactie gekregen. Ze stellen dat de schade niet onder de garantie valt, maar dat ze me een omruilvoorstel doen, waarin ze me een nieuwe unit willen sturen voor 126,50 Euro. Dit is natuurlijk aanzienlijk onder de nieuwprijs van een dikke 300 Euro, maar ik vind eigenlijk dat Garmin hierin geheel verantwoordelijk is. Bovendien zijn ze gezien het grote aantal klachten over de stuurhouders goed op de hoogte van de slechte kwaliteit. Ik begrijp dat ze ondertussen verbeterde stuurhouders leveren.

Wat is jullie ervaring met dit soort omruilvoorstellen? [/quote]

[quote="HenkV"]Het is onbegrijpelijk. Op den duur gebeurt het bij iedereen. De materiaal kosten van dat dingetje zullen de 10 dollarcent nauwelijks bereiken. Het 20-voudige aan porto erbij en de hele garmin gebruikende gemeenschap is blij.

Maar ik zou voor de nieuwe gaan van 126,50 en alsnog alle bezwaartoestanden starten.[/quote]

Valt een Edge 705 , die in Nederland verkocht word , niet onder de Nederlandse garantiebepalingen mbt de Nederlandse leverancier ??
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

racer979
Forum-lid

racer979 18 okt 2009 10:33

@ Amclassic-fan, HenkV, ZorroI, gaisdergerman. who cares: Bedankt voor jullie reacties.

@ZorroI :
-Als die steun breekt BINNEN garantie en de 705 raakt beschadigd dan komt Garmin er volgens mij niet onderuit om een nieuwe 705 kosteloos aan te bieden.
Dat mag ik hopen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat overigens ook kan gebeuren is dat de 705 afbreekt en vervolgens in het gras / struiken / ravijn valt en onvondbaar is. Zelf heb ik een behoorlijke tijd zitten zoeken voordat ik hem terug vond. In dit geval zit je met lege handen (en slechts een gebroken stuurhouder)...

@ZorroI:
Ik zou, racer979, het hier niet bij laten zitten en direct een klacht bij Garmin zelf neerleggen. 6 weken voor een uiteindelijke 'oplossing' lijkt me ook al aan de lange kant. Hoe goed vertrouw je jouw leverancier racer979?
In eerste instantie heb ik mijn probleem aan Garmin Nederland gemeld. Zij wezen me echter terug naar de leverancier. Ik vind de procedure voor de afhandeling van problemen nogal omslachtig: eerst opsturen naar de Internetshop, die het vervolgens weer opstuurt naar Garmin en vice versa. Ik heb echter niet het idee dat de lange afhandeltijd bij de leverancier ligt, zij reageren tenminste direct op mijn vragen.

whocares
Forum-lid

whocares 18 okt 2009 10:45

Op Consuwijzer:

Europese wettelijke garantietermijn
Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is. In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... tietermijn

PDF Consuwijzer Garantie
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 18 okt 2009 14:50

Volgens mij geeft garmin ook standaard twee jaar garantie.

Iemand die toevallig ook problemen heeft gehad met het installeren van training center. Het installeren doet hij wel maar als ik het programma probeer te open dan krijg ik een runn time error (windows xp).

spiritwetteren
Forum-lid

spiritwetteren 18 okt 2009 16:28

Het is hier meer een forum om de Edge af te breken i.p.v. ondersteuning van de gebruikers.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

peterj
Forum-lid

Gebruikersavatar peterj 18 okt 2009 16:36

[quote="SpiritWetteren"]Het is hier meer een forum om de Edge af te breken i.p.v. ondersteuning van de gebruikers.[/quote]

Nu maar hopen dat de firma Garmin ook mee leest dan wordt het misschien nog wat in de toekomst ;)
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 okt 2009 16:36

Dus in het vervolg moeten we maar niets meer zeggen over de gebreken van het apparaat? Hardware matig is de Edge 705 prima, het zou wel beter kunnen, maar het voldoet zo prima. De oude houder is gewoon een slecht ontworp. De software op de Edge zelf en op de computer staat gewoon nog in de kinderschoenen. Er zijn nog al wat elektronica producten die zo in de markt gezet worden, meestal duurt het jaren voor de software op het niveau van de hardware is.

En voor de ondersteuning, een handleiding waarin alle verschillende route types en dergelijke uitgelegd worden zou wel handig zijn. Probleem van het schrijven van een FAQ/handleiding is dat er steeds nog al wat veranderd in de firmware updates.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie