Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 30 okt 2009 20:07

Hoi,

Ik zit me dus even wat af te vragen en al denk ik het antwoord wel te weten....toch even checken hier.

STEL je hebt een Garmin 705. Nu komt er een Power Metering tool op de markt a la http://www.metrigear.com/products/ welke OFFICIEEL niet wordt ondersteund door Garmin 705 op een bepaald moment.
Ga je dan TOCH power data zien op je Garmin?

Ik stel deze vraag aangezien ik denk dat je GEEN Power Data gaat zien op niet ondersteunde Garmin Ant+ Power Meters.

Vanwaar bovenstaand idee? Het lijkt me dat SRM, PowerTap etc. RUWE (kracht, snelheid) data naar de Garmin 705 oid sturen welke OP MAIN UNIT het vermogen uitrekent. De Garmin moet dus met andere woorden de van een Power Meter geleverde data kunnen interpreteren.
Volgens mijn informatie sturen SRM en PowerTap RUWE data die 'begrepen' moet worden door de Garmin.

Is bovenstaande gedachtengang juist en kun je dus niet zomaar ELKE Ant+ Power Meter aan een Garmin koppelen en verwachten dat er Watts uitkomen?

Bvd, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

dvangennip
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 apr 2008 23:36
Locatie: Breda
Contact

dvangennip 30 okt 2009 21:28

ZorroI, ik ga ervan uit dat Garmin als eigenaar van het Ant+ protocol er in ieder geval voor zal zorgen dat het werkt op hun apparaatje (want anders stap je naar de concurrent). Ik weet niet of je idee met betrekking tot de ruwe data en eventuele verwerking door de fietscomputer klopt. Het zou het wel noodzakelijk maken dat er ondersteuning is met iedere individueel type. Geen idee hoe het precies zit...

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 30 okt 2009 21:38

[quote="ZorroI"]Hoi,

Ik zit me dus even wat af te vragen en al denk ik het antwoord wel te weten....toch even checken hier.

STEL je hebt een Garmin 705. Nu komt er een Power Metering tool op de markt a la http://www.metrigear.com/products/ welke OFFICIEEL niet wordt ondersteund door Garmin 705 op een bepaald moment.
Ga je dan TOCH power data zien op je Garmin?

Ik stel deze vraag aangezien ik denk dat je GEEN Power Data gaat zien op niet ondersteunde Garmin Ant+ Power Meters.

Vanwaar bovenstaand idee? Het lijkt me dat SRM, PowerTap etc. RUWE (kracht, snelheid) data naar de Garmin 705 oid sturen welke OP MAIN UNIT het vermogen uitrekent. De Garmin moet dus met andere woorden de van een Power Meter geleverde data kunnen interpreteren.
Volgens mijn informatie sturen SRM en PowerTap RUWE data die 'begrepen' moet worden door de Garmin.

Is bovenstaande gedachtengang juist en kun je dus niet zomaar ELKE Ant+ Power Meter aan een Garmin koppelen en verwachten dat er Watts uitkomen?

Bvd, Zorro
[/quote]


Een erg, erg scherpe vraag.
Ik durf het je eigenlijk niet te zeggen.

Het ANT+ protocol kan ook zoiets zijn als bijvoorbeeld XML. Dan komt de data aan in een vast formaat. Dit hoeft dan alleen nog maar getoond te worden. Aangezien de data altijd in hetzelfde formaat aankomt (protocol is protocol) zou het dus moeten zijn dat alleen maar het getalletje getoond hoeft te worden.

Of het zal zoiets zijn dat de getoonde vermogen nog uitgerekend moet worden aan de hand van bijvoorbeeld 3 getallen, maar ook dan komen die 3 getallen op dezelfde manier aan. Dus dan is het volgens protocol altijd dezelfde 3 velden "berekenen".

Uiteindelijk denk ik dat de Garmin er wel mee om kan gaan.
Zo niet, dan zorgen ze echt wel dat ze dat kunnen voordat dat ding op de markt komt.

klepper66
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 okt 2009 20:37

klepper66 01 nov 2009 14:37

Ik mis in de grafieken van Trainingcenter ineens de cadans terwijl de cadans wel op de Garmin zelf wordt aangegeven. Weet iemand hoe ik ook de cadans terug in de grafieken krijg?

Gtz Klepper

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 01 nov 2009 15:09

[quote="Klepper66"]Ik mis in de grafieken van Trainingcenter ineens de cadans terwijl de cadans wel op de Garmin zelf wordt aangegeven. Weet iemand hoe ik ook de cadans terug in de grafieken krijg?

Gtz Klepper[/quote]

is het niet iets heel simpels als in GTC op een van de blokjes links- of rechtsboven aanklikken en deze op" cadans" zetten ?

(heb zelf geen cadansmeter, dus het fijne weet ik erverder niet van)

klepper66
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 okt 2009 20:37

klepper66 01 nov 2009 15:30

Nee het rare is dat ik geen keuze kan maken voor cadans

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 02 nov 2009 00:22

Hoi,

Verder lekker belangrijk maar als ik iets wil weten dan zal ik het weten :D

ANT+ Specs staan HIER

Nog geen tijd gehad om de zaak door te lezen. Hopelijk deze week.

Mvg, Zorro



[quote="Moustache"][quote="ZorroI"]Hoi,

Ik zit me dus even wat af te vragen en al denk ik het antwoord wel te weten....toch even checken hier.

STEL je hebt een Garmin 705. Nu komt er een Power Metering tool op de markt a la http://www.metrigear.com/products/ welke OFFICIEEL niet wordt ondersteund door Garmin 705 op een bepaald moment.
Ga je dan TOCH power data zien op je Garmin?

Ik stel deze vraag aangezien ik denk dat je GEEN Power Data gaat zien op niet ondersteunde Garmin Ant+ Power Meters.

Vanwaar bovenstaand idee? Het lijkt me dat SRM, PowerTap etc. RUWE (kracht, snelheid) data naar de Garmin 705 oid sturen welke OP MAIN UNIT het vermogen uitrekent. De Garmin moet dus met andere woorden de van een Power Meter geleverde data kunnen interpreteren.
Volgens mijn informatie sturen SRM en PowerTap RUWE data die 'begrepen' moet worden door de Garmin.

Is bovenstaande gedachtengang juist en kun je dus niet zomaar ELKE Ant+ Power Meter aan een Garmin koppelen en verwachten dat er Watts uitkomen?

Bvd, Zorro
[/quote]


Een erg, erg scherpe vraag.
Ik durf het je eigenlijk niet te zeggen.

Het ANT+ protocol kan ook zoiets zijn als bijvoorbeeld XML. Dan komt de data aan in een vast formaat. Dit hoeft dan alleen nog maar getoond te worden. Aangezien de data altijd in hetzelfde formaat aankomt (protocol is protocol) zou het dus moeten zijn dat alleen maar het getalletje getoond hoeft te worden.

Of het zal zoiets zijn dat de getoonde vermogen nog uitgerekend moet worden aan de hand van bijvoorbeeld 3 getallen, maar ook dan komen die 3 getallen op dezelfde manier aan. Dus dan is het volgens protocol altijd dezelfde 3 velden "berekenen".

Uiteindelijk denk ik dat de Garmin er wel mee om kan gaan.
Zo niet, dan zorgen ze echt wel dat ze dat kunnen voordat dat ding op de markt komt.
[/quote]
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

klepper66
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 okt 2009 20:37

klepper66 02 nov 2009 13:53

[quote="Klepper66"]Nee het rare is dat ik geen keuze kan maken voor cadans[/quote]

Lekker snugger, Ik moet voor frequentie kiezen

sorcees
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 okt 2005 11:47

sorcees 03 nov 2009 16:55

Ben nu echt toe aan een vrijetijds GPS , voor op de fiets, racefiets, MTB en tijdens het wandelen, en dan lijkt mij de 705 bundel het meest geschikt.
Ik hoef dan ook bij het wandelen hem niet altijd in de hand te hebben, alleen om weer de weg terug te vinden, orienteren etc.
Zelf denk ik dan aan TOPO als kaartmateriaal, maar hoe zit dat voor het buitenland, moet ik dan alles kopen of zijn er combinatiebundels, topo europa etc.
Graag advies en info.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 09 nov 2009 18:11

Hier staat een bundelprijs http://www.gpsshop.nl/product/48837/gar ... 5-hrm.html maar het blijft natuurlijk een duur geintje als je ze allemaal wil hebben.

Weet iemand of ik mijn polar hartslagmeter kan koppelen aan de garmin? In de gebruiksaanwijzing staat menu, instellingen, antsport, assesoires en dan ja en herstart scan aan. Echter doet hij het bij mij dan niet.

edit: polar maakt denk ik geen gebruik van de ant Technologie.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 09 nov 2009 18:51

[quote="gaisdergerman"]Hier staat een bundelprijs http://www.gpsshop.nl/product/48837/gar ... 5-hrm.html maar het blijft natuurlijk een duur geintje als je ze allemaal wil hebben.

Weet iemand of ik mijn polar hartslagmeter kan koppelen aan de garmin? In de gebruiksaanwijzing staat menu, instellingen, antsport, assesoires en dan ja en herstart scan aan. Echter doet hij het bij mij dan niet.

edit: polar maakt denk ik geen gebruik van de ant Technologie. [/quote]

Hoi,

Correctie maar dat is NIET de bundel aangezien die ook met een Cadans/Snelheidssensor komt (HRM komt dus NIET met deze sensor).

De echte bundel staat

HIER en HIER

@gaisdergerman. IK begrijp je vraag niet als je zegt dat: 'Weet iemand of ik mijn polar hartslagmeter kan koppelen aan de garmin?' Waarom zou je dat willen aangezien je Garmin 705 (bundel en HRM versie) komt MET een borstband EN de Garmin 705 zelf hartslag kan meten?

Ik denk dat je je Polar borstband wilt gebruiken ism de Garmin 705 right? Gaat volgens mij idd niet werken maar dat zou ik even moeten testen aangezien ik de Polar specs niet zo snel weet (in ieder geval GEEN Ant+).
Je hebt toch de Garmin borstband (komt zowel met de bundel als 705HRM versie).

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 09 nov 2009 19:31

ja, stom. Ik bedoelde inderdaad de hartslagmeterband.

En bij de garmin zit idd een hartslagmeterband, echter vind ik die van polar fijner, vandaar de vraag.

Plaats reactie