Hallo,
Dilemma van twee dagen geleden: ik fietste aan het eind van de middag met harde wind schuin tegen, regen, hagel en soms sneeuw z'n twee-en-een-half uur lang. Dat ging best wat kou op m'n lijf betreft, maar m'n handen werden wel erg koud (natte handschoenen). Doorfietsen gaat dan wel, maar stel dat ik een lekke band zou krijgen, middenop de veluwe met geen huizen in de buurt, dan wordt een band verwisselen een groot probleem. Hoe lossen jullie dit op? Ik zoek geen tips als niet fietsen/betere handschoenen etc, maar meer of er een truc is je band ook met kouden handen te verwisselen of anderszins door te kunnen rijden.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
koude handen en lekke band
Gemak dient de mens, neem zelf altijd een paar tufo's mee, (de tube voor draadvelgen bedoel ik)
Lekke band bij regen & ontij , ruk het draadbandje eraf tufo's erop, blazen en klaar.
Reed vroeger alleen met tube's maar dan verwenste je jezelf als die weer eens perfect geplakt was, en je dat ding er in de kou niet meer afkreeg omdat je geen kracht meer kon zetten met blauwe handen.
Lekke band bij regen & ontij , ruk het draadbandje eraf tufo's erop, blazen en klaar.
Reed vroeger alleen met tube's maar dan verwenste je jezelf als die weer eens perfect geplakt was, en je dat ding er in de kou niet meer afkreeg omdat je geen kracht meer kon zetten met blauwe handen.
-
- Forum-lid
Als je handen te koud zijn om er kracht mee uit te kunnen oefenen wil het wel eens helpen om ze even onder je kleren onder je oksels te houden. Zijn ze vrij snel weer warm.
Ik kreeg die handige tip van een voetbaltrainer, na een wedstrijd in de vrieskou met veel regen.
Ik kreeg toen de sleutel van een deur nog niet eens meer omgedraaid, en deed een half uur over het losmaken van de schoenveters.
Ik kon toen volgens mij nog niet eens een stuk wc-papier doormidden scheuren, maar na die tip waren m'n handen vrij snel weer warm
Ik kreeg die handige tip van een voetbaltrainer, na een wedstrijd in de vrieskou met veel regen.
Ik kreeg toen de sleutel van een deur nog niet eens meer omgedraaid, en deed een half uur over het losmaken van de schoenveters.
Ik kon toen volgens mij nog niet eens een stuk wc-papier doormidden scheuren, maar na die tip waren m'n handen vrij snel weer warm
Voorkomen is beter dan genezen (ik voorkom lekke banden door ze nooit te hebben ), dus gewoon betere handschoenen kopen (oh, wacht die tip mocht niet....), en bij je 'gereedschap' evt. een paar melkboerhandschoenen (van die vingerloze)
kijk, mooie tips. Heb ik wat aan. Bovenal blijft het charmant om ook met koud en nat weer te fietsen en niet te wachten tot iedereem het mooi vindt.
Wel wat vragen:
- is pitsstop spul dat je in de binnenband spuit waarmee het lek dan van binnenuit wordt gedicht? Dan moet je lijkt me nog steeds de veroorzaker verwijderen, dus buitenband eraf, zoeken etc. In hoeverre helpt dit dan nog? Ervaringen daarmee?
- en een tufo ken ik ook niet, beginneling die ik ben. Moet je die dan ook op je velg lijmen en dus gaan hannessen met lijm of valt dit mee?
Ook ik heb nog steeds niet de bangverwachte lekke band in zulke omstandigheden gehad, maar ik merk dat ik niet onbevangen geniet omdat ik soms te veel denk aan het misschien een lekke band krijgen. Zie me maar als een controlfreak
Wel wat vragen:
- is pitsstop spul dat je in de binnenband spuit waarmee het lek dan van binnenuit wordt gedicht? Dan moet je lijkt me nog steeds de veroorzaker verwijderen, dus buitenband eraf, zoeken etc. In hoeverre helpt dit dan nog? Ervaringen daarmee?
- en een tufo ken ik ook niet, beginneling die ik ben. Moet je die dan ook op je velg lijmen en dus gaan hannessen met lijm of valt dit mee?
Ook ik heb nog steeds niet de bangverwachte lekke band in zulke omstandigheden gehad, maar ik merk dat ik niet onbevangen geniet omdat ik soms te veel denk aan het misschien een lekke band krijgen. Zie me maar als een controlfreak
Als m'n handen er zowat afvriezen, ik een band moet vervangen en als ik weet dat dit bijna niet gaat lukken door de kou, dan rij ik tot het eerste huis dat ik tegenkom, leg de situatie uit en vraag of ik in de garage de band mag opleggen.
Meestal mag je dan in een warme woonkamer de band omleggen, en heb je helemaal geen last van koude handen. Mensen hebben begrip voor de situatie.
Nadeel...het oponthoud duurt wat langer, want een koffie mag je uit beleefdheid niet afslaan.
Meestal mag je dan in een warme woonkamer de band omleggen, en heb je helemaal geen last van koude handen. Mensen hebben begrip voor de situatie.
Nadeel...het oponthoud duurt wat langer, want een koffie mag je uit beleefdheid niet afslaan.