Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

knieperikelen en fietshouding

iceman
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 mar 2006 22:29

iceman 05 mar 2008 11:01

Welke verkeerde zitpositie geeft welke problemen?

Te hoge zadelstand---> pijn in knieholte?
Te lage zadelstand ---> pijn vooraan knieschijf?

Schoenplaatjes zouden ook niet te ver naar voren mogen staan?
De zadelterugstand en de lengte van de stuurpen(lange of korte zit),
welke invloeden geven deze??

Alle raad,ervaring en suggesties zijn welkom.

(ja, een afspraak bij een proffesioneel meetcentrum zou ook interessant zijn..)

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 05 mar 2008 11:40

Ik zou zeggen, op basis van eigen ervaring. Wanneer je de knie overstrekt je het gaat voelen in de knie holte. Als je het zadel te laag hebt staan vooraan de knie, omdat de kniebuigers dan veel kracht moeten leveren.

In feite kan je niet een te lage zadelstand hebben. Spieren kunnen alleen beschadigd raken als ze overstrekt worden. Het kan wel zo zijn dat je dermate veel kracht moet leveren met een bepaalde spier, als je dus het zadel te laag hebt staan met je knietrekkers, dat ze overbelast raken, wat dus pijn oplevert. Maar dat is wel een andere manier van beschadeging, die niet blijvend is.

Daarnaast als je veel met de tenen moet trappen, dus als de plaatjes teveel naar voren staan, doe je meer kniegewricht, waardoor je dus pijn kunt voelen in je gewricht. De plaatjes teveel naar achteren zorgt er juist voor dat je meer gaat "enkelen", wat pijn kan opleveren in je enkelgewrichten.
Zoals je ongetwijfeld weet, de plaatjes moeten exact onder de bal van je voet zitten.

Zadel terugstand za weinig uit maken, dat bepaald alleen hoe de trapbeweging functioneert: dus welke spieren het meets gebruikt worden.
De lengte van de stuurpen is vooral van invloed op je rug en het kantelen van je bekken (geldt trouwens ook wel een beetje voor het zadel).

Idd. een meting om mee te beginnen is het beste. Maar je gevoel zal altijd het belangrijkste zijn. Eenmaal een goede zit gevonden moet je er ook niet meer van afwijken. Je spieren (hele lichaam eigenlijk) heeft een behoorlijk goed aanpassingsvermogen.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

hansdarmstrong
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50

hansdarmstrong 05 mar 2008 13:03

mijn geheel onwetenschappelijke en persoonlijke ervaring:

pijn in de knieholte=zadel ietsje verlagen= goed verzorgen (ijs, zalf,...). daar heb al twee maal een peesontsteking opgelopen.

Pijn vooraan, geen probleem, geneest vlot, geen aanpassingen: nog nooit langdurige problemen gehad. Komt dus overeen met wat Coulthard hierboven zegt. Mijn fietsmaker, die ook afstelling heeft gedaan, geeft zelfde raad: beter te laag dan te hoog.

Gebruikersavatar
derosa
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 28 sep 2004 22:59

Gebruikersavatar derosa 05 mar 2008 21:11


21st-century
Forum-lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 20 aug 2007 18:36

21st-century 02 apr 2008 23:11

[quote="coulthard"]Ik zou zeggen, op basis van eigen ervaring. Wanneer je de knie overstrekt je het gaat voelen in de knie holte. Als je het zadel te laag hebt staan vooraan de knie, omdat de kniebuigers dan veel kracht moeten leveren.

In feite kan je niet een te lage zadelstand hebben. Spieren kunnen alleen beschadigd raken als ze overstrekt worden. Het kan wel zo zijn dat je dermate veel kracht moet leveren met een bepaalde spier, als je dus het zadel te laag hebt staan met je knietrekkers, dat ze overbelast raken, wat dus pijn oplevert. Maar dat is wel een andere manier van beschadeging, die niet blijvend is.

Daarnaast als je veel met de tenen moet trappen, dus als de plaatjes teveel naar voren staan, doe je meer kniegewricht, waardoor je dus pijn kunt voelen in je gewricht. De plaatjes teveel naar achteren zorgt er juist voor dat je meer gaat "enkelen", wat pijn kan opleveren in je enkelgewrichten.
Zoals je ongetwijfeld weet, de plaatjes moeten exact onder de bal van je voet zitten.

Zadel terugstand za weinig uit maken, dat bepaald alleen hoe de trapbeweging functioneert: dus welke spieren het meets gebruikt worden.
De lengte van de stuurpen is vooral van invloed op je rug en het kantelen van je bekken (geldt trouwens ook wel een beetje voor het zadel).

Idd. een meting om mee te beginnen is het beste. Maar je gevoel zal altijd het belangrijkste zijn. Eenmaal een goede zit gevonden moet je er ook niet meer van afwijken. Je spieren (hele lichaam eigenlijk) heeft een behoorlijk goed aanpassingsvermogen.[/quote]

Had zelf ook een blessure opgelopen in de knieholte. Na een week rust zakte de pijn wel maar na een ritje op de fiets direct weer enorme pijn in de knieholte. Zadel een halve centimeter laten zakken en probleem was eigenlijk direct opgelost. Het eerste ritje gelijk geen pijn meer in de knieholte. Nog wel een aantal dagen last gehad van mijn kuit maar nu is de blessure gelukkig helemaal over en kan ik weer lekker trainen. Ik heb meer dan 2000 km mijn kuitspieren overstrekt dus ik mag blij zijn dat ik er toch nog snel van af ben.

Wilde eerst al naar de dokter gaan maar zag toen dit berichtje op het forum dus gelijk naar FM gegaan om het een en ander te checken. Zadel stond dus inderdaad te hoog, is overigens niet de schuld van mijn FM ik had mijn fietsschoenen niet bij toen ik mijn nieuwe fiets ging afhalen voor het afstellen. Had de maat over laten nemen van mijn vorige fiets en was er vanuit gegaan dat dit wel goed zou zijn.
http://the-21st-century.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

b2b
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 jun 2007 12:53

b2b 08 apr 2008 21:45

Graag advies over het volgende:
Ongeveer 3 weken geleden heb ik mijn zadel zo'n 5 mm hoger gezet. Dit omdat ik het gevoel had dat ik te laag zat. In principe was alles daarna goed, het fietsen leek zelfs makkelijker te gaan. Maar ik had wel na iedere rit een beetje pijn aan mijn knieschijf. In de hoop dat het over zou gaan heb ik nog 2 weken doorgefietst.
Vorige week heb ik, omdat de pijn niet over ging, toch mijn zadel maar weer lager gezet. Na twee trainingen heb ik echter zo'n enorme pijn aan mijn knieën gekregen dat ik mijn zadel vandaag weer wat hoger heb gezet. Helaas na een half uurtje fietsen toch maar rustig naar huis gepeddeld omdat de pijn te erg werd.

Dus resumerend:
1. originele zadelstand: nergens last van.
2. zadel hoger: lichte pijn, maar fietsen lijkt beter te gaan.
3. zadel in originele (lage) stand: veel pijn.
4. zadel hoger: veel pijn.

Nu is mijn vraag met welke zadelstand ik na een paar dagen rust weer moet gaan fietsen.
De adviezen lezend, zou ik zelf zeggen dat ik de hoge stand moet proberen.


Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 10 apr 2008 13:05

Knieën en fietspositie....

Ik heb zelf ook een aardig knieprobleem al hoewel ik dat zelf hebt veroorzaakt door aan mijn zitpositie te knoeien. De kniepijn zit aan de binnenzijde van de linkerknie waar de pezen van het bovenbeenspier overgaan naar het kniekapsel.

In het verleden kreeg ik hier veel last van en had uiteindelijk een zadelhoogte gevonden waarop ik geen pijn meer had.
Opeens het gevoel, vraag me niet waarom, dat ik mijn zadel iets omhoog moest zetten omdat ik het gevoel had te laag te zitten. Na een paar ritjes kwam gelijk de pijn weer boven.
Het lager zetten van het zadel (wat echt op milimeter werk aankomt) helpt vrijwel gelijk.
Ben met de kniepijn nog naar een fysio geweest en van hem moest ik meerdere malen per dag mijn kniekapsel rekken voet tegen de billen trekken) en mijn zadel lager zetten.
De knie zelf blijkt helemaal niks mis mee gelukkig.

Wat ook helpt zijn schoenplaatjes met meer speling. Ik rij nu zelf al;weer twee jaar met de grijze Kéo plaatjes ipv de zwarte Look delta's.

Maar het blijft wonderbaarlijk dat een paar milimeter in zadelstand het verschil kan betekenen tussen hemel en hel.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
newd
Forum-lid
Berichten: 336
Lid geworden op: 12 nov 2007 10:33

Gebruikersavatar newd 10 apr 2008 13:15

@B2B is het misschien nog een optie om met het verhogen van het zadel te experimenteren? 5mm in 1 keer omhoog kan best veel zijn. Misschien voelt het bij 3mm al wel beter?

En wellicht heb je in die 2 weken doorfietsen de boel wel overbelast waardoor elke positie nu pijn doet. Ik zou zeggen fiets rustig met de positie die het minst pijnlijk is en zorg er voor dat je knieën onderweg goed warm blijven. Wanneer de pijn weg is kan je rustig proberen je zadel mm voor mm hoger te zetten. Neem de tijd (een weekje a 1.5 ofzo) om aan je nieuwe positie te wennen Krijg je weer last dan ben je te ver (te hoog) gegaan en zet je hem gelijk weer terug.

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 10 apr 2008 21:19

Lucas Bos verkoopt die modable soles dat helpt misschien ook wel.

Verder ben je waarschijnlijk met een fietsanalyse meer geholpen dan verder te rommelen meestal in de marge alle goede bedoelingen en advies ten spijt.



Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

erwin01
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 mei 2007 22:46

erwin01 11 apr 2008 10:36

@b2b

Als het goed lees heb je op je orginele zadelhoogte geen pijn maar fiets het niet echt lekker.
De zadelhoogte is waarschijnlijk wel goed maar of je zit te veel naar voren of naar achteren.

Ga je toch sleutelen hou er dan rekening mee als je omhoog gaat dat je ook naar voren moet en omlaag naar achteren. Dit alles is wel mm werk en geen stappen van een 0.5 cm.

Je lichaam heeft minmaal 2 weken nodig om aan een nieuwe positie te wennen,.... als het in de 1e 10 minuten al niet goed aanvoelt is het over het algemeen ook niet goed.

Dit proces bestaat uit trail en error en kan lang duren.


vip32
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 jan 2007 10:30

vip32 11 apr 2008 13:07

[quote="velo"]Lucas Bos verkoopt die modable soles dat helpt misschien ook wel.

Verder ben je waarschijnlijk met een fietsanalyse meer geholpen dan verder te rommelen meestal in de marge alle goede bedoelingen en advies ten spijt.



[/quote]

iemand ervaring met de FietsBewegingsAnalyse van lucas bos?

pjotr
Forum-lid
Berichten: 947
Lid geworden op: 19 aug 2005 21:54

pjotr 11 apr 2008 13:10

Ja die fietsmeting en de zolen van Lucas Bos zijn gewoon top. Nergens last meer van.
Anti-Spacers!

Plaats reactie