Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Speling achterwiel

danino
Forum-lid

danino 03 mar 2008 12:33

Na het verwisselen van de 9sp ultegra cassette voor een nieuwe, ontstaat er tijdens het fietsen een kleine speling op het achterwiel. De moer/pin of hoe je het ook wilt noemen, waar de cassette op rust en waar de quick release in gaat, die komt los te zitten. Hij bestaat uit twee delen die uitelkaar draaien tijdens fietsen. Ik kan ze aandraaien totdat ze tegen elkaar vast zitten, maar tijdens het fietsen komen ze dus los. Hebben meer mensen hier last van? Weet iemand hoe dit verholpen kan worden?

jsparie
Forum-lid

jsparie 04 mar 2008 21:46

Strakker aandraaien? Wel met de juiste sleutels uiteraard.

lior63
Forum-lid

lior63 04 mar 2008 22:06

Ik snap niet hoe dat met het verwisselen van de cassette te maken kan hebben.
Als ik het zo hoor is hij gewoon bergeten dat er een sluitmoer op de cassette moet en dat je die met een speciale sleutel moet aandraaien.
Andere gedachte is dat de quickrelease zelf wordt aangedraaid maar niet vergrendeld.
Klinkt een beetje dom maar heb ik al eens eerder gezien

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 04 mar 2008 22:38

Het lijkt mij eerder de borgmoer van de as te zijn. Ik zou zeggen: buitenste los zetten, binnenste vastdraaien tot de speling weg is en dan de buitenste terug tegen die binnenste draaien. Let daar wel bij op dat je de binnenste niet meer verdraait of je gaat opnieuw speling hebben of je wiel gaat niet goed lopen.
Dit alles als het de borgmoer is uiteraard.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

danino
Forum-lid

danino 11 mar 2008 13:26

@Ijzeren Briek
Ik denk je gelijk hebt en dat het de borgmoer is. Ik begrijp je oplossing niet helemaal. Wat bedoel je met binnenste en buitenste. En waarmee (tang) kan ik ze het beste vastzetten?

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 11 mar 2008 13:38

1 ding: naar de fietsenmaker ermee :)

Nofi, maar uit je verhaal maak ik op dat het (nog) niet verstandig is om zelf hieraan te gaan klooien. Je FM fixt het in 5 minuten.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 11 mar 2008 13:59

Ja, ik was begonnen met het uit te leggen maar waarom het warm water opnieuw uitvinden.
Beter uitleggen wordt moeilijk.

http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=105
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

kilometervreter
Forum-lid

kilometervreter 12 mar 2008 17:17

Scepticus schreef:1 ding: naar de fietsenmaker ermee :)

Nofi, maar uit je verhaal maak ik op dat het (nog) niet verstandig is om zelf hieraan te gaan klooien. Je FM fixt het in 5 minuten.

Als hij de juiste onderdelen heeft natuurlijk. Vaak is het de body die versleten is waardoor speling ontstaat. Er zit dan niets anders op om dit te vervangen. In sommige gevallen een kostbare operatie aangezien onderdelen via de officiele kanalen aan de prijs kunnen zijn.

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 12 mar 2008 19:21

Nee, het is niet de body die versleten is.
Speling komt omdat de cups niet precies afgesteld staan en nergens anders van.
In je body ligt één helft van de kogelbaan, je cup draai je dan zover naar die kogelbaan toe totdat je geen speling meer hebt. We spreken dan over één kant van het wiel.
Aan de andere kant heb je precies hetzelfde maar daar ligt die helft van de kogelbaan in de naaf.

Plaats reactie