Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

triatlon topic

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 01 mar 2008 13:32

Het is hier al meermaals geopperd geweest, maar misschien is het er nu eindelijk tijd voor: een triatlon topic !


Laatste triatlon nieuwtje is de uitslag van de Ironman New Zealand waarin mijn ploeg- en trainingsgenoot Frederik Van Lierde 2de is geëindigd bij zijn debuut op de Ironman. Winst was er voor Ironman-grootheid Cameron Brown.

Finish
1. Cameron Brown 8:24:49
2. Frederik Van Lierde 8:31:35
3. Kieran Doe 8:33:35
4. Stephen Bayliss 8:37:03
5. Pete Jacobs 8:47:03
6. Hubert Hammerl 8:47:36
7. Richard Ussher 8:48:10
8. Duncan Milne 8:56:30
9. Daniel Niederreiter 8:57:51
10. Scott Neyedli 9:00:17

Afbeelding

Afbeelding
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

furk
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 29 aug 2007 20:14

furk 01 mar 2008 17:50

Oef! Eind februari al een hele triatlon en in zo een snelle tijd! Erg knap. Mijn eerste piek zal toch een stuk later in het seizoen liggen.

@casran: ik zag op je site dat je de kwart van Brugge gaat doen. Dat lijkt mij ook een zeer fraaie wedstrijd. Begrijp ik het nou goed; zijn er nog 400 startplekken te vergeven? (waarvoor je vanaf 1 april 9:00 kunt inschrijven)

furk
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 29 aug 2007 20:14

furk 01 mar 2008 17:50

Wellicht is het interessant als de triatleten onder ons hun eigen wedstrijdkalender plaatsen. Wellicht komen er leuke onbekende wedstrijdjes bovendrijven.

Mijn tip voor degenen die voor Holten zijn uitgeloot: triatlon te Beesd.

Goede en fanatieke organisatie maar toch een kleinschalige sfeer (hoempapaband op boerenkar nabij het finishgebied). Bovendien een leuk zwemparcours: heen-en-weer in de Linge. Heen tegen de stroom in en terug met de stroom mee.

Mijn voorlopige kalender:

10/5 ==>Off-road triathlon te Hilversum (1/8)
18/5 ==>UTT teamtriathlon (1/16 + 1/8)
15/6 ==>Triathlon Amsterdam (olympisch)
8/8 ==>Ironman Antwerpen (70.3)

Mocht ik Antwerpen goed hebben verteerd en de trainingsomvang voldoende is geweest:

31/8==> WK Almere 30D

h3
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 aug 2007 01:22

h3 01 mar 2008 18:40

Die tip, de triatlon van beesd is een goeie idd, mijn thuiswedstrijd ;)

Voor dit jaar hebben ze wat aanpassingen en hopelijk wordt een groot deel van het parcours opnieuw ingelegd met asfalt. Dat beloofd wat voor de fietstijden.

Mijn kalender is de volgende:
24 Maart Jaarbeurs Utrecht Halve Marathon Distance 21km
12 Mei Triathlon Woerden Distance 500/20/5
1 Juni Triatlon Almere Distance 1500/40/10
28 Juni Triatlon Beesd Distance 500/22/5
27 Juli Ironman 70.3 Newfoundland Distance 1900/90/21
16 Augustus Triatlon Veenendaal Distance 500/20/5
23 Augustus Triatlon Deil Distance 1000/40/10
14 September Triatlon Deventer Distance 1500/40/10

Succes met trainen. Met welke intensiteit trainen jullie? Wat is het aantal uren dat je besteed aan de sport en hoe verdeel je deze over de week. Zijn het grote langeblokken of korte met piekmomenten in het weekend.
Eat, Sleep, Train
Swim, Bike, Run

http://www.henrypiek.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

maarten-1001
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 aug 2007 23:27

maarten-1001 01 mar 2008 19:21

Wat is een mooie aanrader voor een eventuele eerste triatlon? Een 1/8ste lijkt me ten eerste een mooie afstand om er eens aan te ruiken. Zoek iets met een beetje relaxte sfeer. Wil niet overal een uur later aankomen. Beetje laat in het seizoen zou mooi zijn. (Ik moet eerst nog even leren zwemmen namelijk ;-)

furk
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 29 aug 2007 20:14

furk 01 mar 2008 19:33

Ik heb niet echt een gedetailleerde trainingsplanning; ook geen schema's. Ik houd uiteraad wel rekening met een seizoensopbouw. Ik probeer elke week bij de vereniging een looptraining op de baan te doen. In het weekend staat er meestal duurrit op de fiets op het program. Voor de rest staat er niks vast.

Ik heb de afgelopen 2 maand vooral veel duurwerk gedaan. 3 a 4 uur op de fiets of 2 a 2,5 uur lopen. Komende tijd ga ik wat intensievere blokjes inbouwen en wat koppeltrainingen doen.

Uit mijn trainingslogboek blijkt dat ik per week 6-8 uur train. De resultaten die ik daarmee bereik, kunnen me wel bekoren. Maar als ik nog redelijke prestaties in Antwerpen en vooral Almere wil neerzetten dan zal ik wat meer uurtjes moeten gaan maken. Maar of ik daar de tijd voor zal vinden is nog maar de vraag! Daarom staat Almere ook nog niet definitief vast.

@Maarten: ik weet niet waar je woont, maar als je in het midden van het land woont, is Deil een aanrader. Ik ben er zelf niet geweest, maar ik heb er veel goeds over gehoord. Wellicht dat H3 er meer over kan vertellen.

Laat je overigens vooral niet afremmen door je mindere zwemkwaliteiten en wellicht je verwachting dat er bij een triatlon alleen maar supergetrainde atleten aan de start staan. Er zijn genoeg mensen die het voor de lol eens proberen Ik heb 5 jaar geleden in mijn eerste triatlon ook gewoon met schoolslag gezwommen. Triatlon moet je gewoon gaan doen; daar leer je het meeste van.

h3
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 aug 2007 01:22

h3 01 mar 2008 22:54

Trainen enzo

Ik train in 6 blokken toe naar Ironman 70.3 Newfoundland. Mijn schema's worden gemaakt door een Canadese begeleider, via de mail hebben we contact over vorderingen etc. Ik ben twee jaar geleden begonnen zonder te trainen voor het zwemmen of het lopen, ik kon alleen hard trappen op de fiets.

Tegenwoordig lig ik drie keer in de week in het zwembad, waarvan ik 1x in de week begeleidt wordt door een zwemtrainer. lopen doe ik ook drie keer in de week 2x interval en 1x duur. 2x in de week krachttraining en 2 a 3 blokjes fietsen waarvan wederom 1 lange duurrit. mijn weken verschillen qua intensiteit, dit varieert van 7 tot 16 uur in de week. Alles gaat op amateur basis al heb ik her en der wat sponsors. Eerst dit jaar maar eens goed doorbrengen en hopelijk grote stappen maken dan zie ik komend seizoen wel of bepaalde zaken concreter kunnen worden.

En idd maarten gewoon een keer meedoen dan merk je vanzelf dat het verslavend is ;)

Of zoals de Pro's het zeggen:
Ironman is a Swim, a bike and a run, it's what I do everyday
Eat, Sleep, Train
Swim, Bike, Run

http://www.henrypiek.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

hansmulder
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 dec 2006 15:49

hansmulder 04 mar 2008 22:02

ik doe zelf niet meer actief aan triathlon,s mee , ben nog wel betrokken bij de sport . kijk eens bij www.goldrushtri.nl ik help een beetje in de org. train ze.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 10 mar 2008 10:10

Hé jongens, dit triatlon topic even terug leven inblazen. Foto's van onze teamstage afgelopen weekend zijn hier te vinden: http://www.pieterdeneve.be/index.php?page=foto

Te herkennen zijn onder meer: Rutger Beke, Frederik Van Lierde (in "burger") met familie, Thierry Verbinnen, Stijn Goris, Dennis De Vriendt... en ikzelve ook uiteraard :)
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

groenespicht
Forum-lid
Berichten: 682
Lid geworden op: 03 sep 2005 02:39

groenespicht 10 mar 2008 10:18

Triathlon! JAREN geleden heb ik deze sport heel fanatiek bedreven. Dat was begin jaren negentig bij de Triathlonclub Venraij e.o. Ik deed mee aan 1/8 en 1/4. Niet de Olympic Distance. Helaas ben ik een slechte zwemmer. En wat hierboven wordt gezegd over dat onderdeel kan ik niet beamen. Ja..het plezier is belangrijk en je moet je niet laten weerhouden.
Het kan wel heel vervelend zijn als je zwemmen onder de maat is en fietsen en rennen je heel goed afgaan. Da's balen....
HET IS EEN SCHITTERENDE SPORT EN HELAAS ZEER ONDERGEWAARDEERD. ZOWEL DOOR DE MEDIA ALS SPORTERS IN ZIJN ALGEMEEN.
Lance Armstrong is van origine een triathleet.....
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...

celinette
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2008 23:10

celinette 10 mar 2008 14:21

Ja, 't is zeker een mooie sport! Zelf doe ik niet aan triatlon, maar ik interesseer me wat in deze discipline. Ik heb respect voor de mensen die er aan doen ( vooral bij lange afstand). Deze sport is idd niet genoeg gemediatiseerd ( een beetje zoals het wielrennen bij de vrouwen). Zijn beoefenaars verdiennen wel een véél betere plaats in de media...

h3
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 aug 2007 01:22

h3 10 mar 2008 15:14

Duursport en de media

De commerciële waarde van duursporten is idd veel lager dan het voetbal en tennis om maar even twee voorbeelden te noemen. Als amateur triatleet mag ik me in de handen knijpen dat er mensen zijn die me ondersteunen. Enkele van hen hebben zelfs voor volgend seizoen verbeteringen aangekondigd. Dat maakt de keuze door te gaan op de ingeslagen weg makkelijker.

Afgelopen vrijdag nog een discussie gehad met een profsporter en twee semiprofesssionele triatleten over sponsoring. In de triatlon wereld is het vaak een kwestie van gunnen, diegene die sponsort ziet er immers weinig voor terug. In België leeft de sport meer dan hier in Nederland maar ook daar zal sponsoring in veel gevallen moeilijk zijn. Casran heeft het genoegen te worden ondersteund door een professionele equipe met toekomstvisie en plannen. Het moet dan ook prachtig zijn te kunnen beschikken over alle materialen en faciliteiten die je jezelf als triatleet wenst.
Eat, Sleep, Train
Swim, Bike, Run

http://www.henrypiek.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie