triatlon topic
Dat is het min of meer ja. De Ironman 70.3 is de halve triatlon uit het Ironman-circuit, exact de helft van een Ironman en dus de vaste afstanden 1.9-90-21km. Het is een beperkt aantal wedstrijden: http://ironman.com/events/ironman70.3
Een "halve triatlon" in het algemeen houdt zich niet aan deze afstanden. Je hebt halve triatlons (zoals Eupen of Brasschaat, een ITU World Series wedstrijd) die bestaan uit 2500m zwemmen, 80km fietsen en 20km lopen. De halve afstand van de ITU heet tegenwoordig "2OD" (2xOlympicDistance) en is gewoon het dubbele van een olympische kwart: 3000m-80km-20km. Evenzo is de lange ITU afstand, de 3OD, 4500m-120km-30km... een enorm zwaar accent op het zwemmen dus, en totaal iets anders dan de Ironman van 3,8-180-42,2km.
Mooie uitleg over de afstanden lees je hier: http://www.triathlonweb.nl/twn/show.php ... =afstanden
Een "halve triatlon" in het algemeen houdt zich niet aan deze afstanden. Je hebt halve triatlons (zoals Eupen of Brasschaat, een ITU World Series wedstrijd) die bestaan uit 2500m zwemmen, 80km fietsen en 20km lopen. De halve afstand van de ITU heet tegenwoordig "2OD" (2xOlympicDistance) en is gewoon het dubbele van een olympische kwart: 3000m-80km-20km. Evenzo is de lange ITU afstand, de 3OD, 4500m-120km-30km... een enorm zwaar accent op het zwemmen dus, en totaal iets anders dan de Ironman van 3,8-180-42,2km.
Mooie uitleg over de afstanden lees je hier: http://www.triathlonweb.nl/twn/show.php ... =afstanden
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
H3 schreef:Volgens mij is er geen verschil, een halve is net zoals bij de IM 70.3 1,9km zwemmen, 90km fietsen en 21,1km hardlopen. 70.3 is inderdaad de afstand in mijlen (totaal). Overbelasting komt voor in iedere sport, ook in triathlon, triatleten hebben de slechte eigenschap veel te trainen, soms teveel, kijk uit dat je niet direct de totale workload opneemt in je trainingsschema's beter is opbouwen naar een piekmoment, meerdere is ook mogelijk zeker bij kwart triathlons. Succes nogmaals en hou ons op de hoogte.
Wat die overbelasting betreft doelde ik meer op blessures. Ik heb tijden alleen hardgelopen en hardlopen is relatief blessuregevoelig (vergeleken met zwemmen en fietsen). Nu ben ik niet constant met hardlopen bezig
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Op 't moment heb ik wel veel trainingsarbeid. Zo'n 20 uur per week verdeeld over 3 sporten. Het was 20 uur fietsen, en nu hebben wat fietsuurtjes plaats gemaakt voor loop en zwem uurtjes. Wellicht wat veel (?) maar ik heb er absoluut geen problemen mee.
Hoi,
Wie hier gaat op 30 Augustus deelnemen aan de Triathlon in Almere? Ik woon zelf in Almere en ga dus zeker met mijn fiets naar het parcours om te kijken. (eindelijk 1 voordeel van wonen in Almere gevonden
)
Eerst alleen met de race fiets maar later op de MTB en camera dus als je je startnummer doorgeeft zal ik proberen wat mooie plaatjes te schieten (Camera Canon 20D met diverse lenzen. Waarschijnlijk neem ik mijn 70-200mm L Lens en mijn 17-40mm L Lens mee. De 50-500mm Sigma is wat zwaar).
Mvg, Zorro
Wie hier gaat op 30 Augustus deelnemen aan de Triathlon in Almere? Ik woon zelf in Almere en ga dus zeker met mijn fiets naar het parcours om te kijken. (eindelijk 1 voordeel van wonen in Almere gevonden
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Eerst alleen met de race fiets maar later op de MTB en camera dus als je je startnummer doorgeeft zal ik proberen wat mooie plaatjes te schieten (Camera Canon 20D met diverse lenzen. Waarschijnlijk neem ik mijn 70-200mm L Lens en mijn 17-40mm L Lens mee. De 50-500mm Sigma is wat zwaar).
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid
Voor de junioren is natuurlijk aankomende zondag belangrijkste (NL nationale) wedstrijd van het jaar. Zijn er nog mensen die daar aan mee doen?
ikzelf zal starten bij de junioren, 1e maal stayer wedstrijd. Hebben we helaas in het Noorden niet, wat mij wellicht wel aardig ligt.
Iemand ook nog advies wat voor wielset ik het beste zou aan kunnen schaffen als ik volgend jaar wellicht meer stayerwedstrijden wil fietsen? Mag volgens mij wel wat aerodinamischer dan koerswielen zijn toch?
ikzelf zal starten bij de junioren, 1e maal stayer wedstrijd. Hebben we helaas in het Noorden niet, wat mij wellicht wel aardig ligt.
Iemand ook nog advies wat voor wielset ik het beste zou aan kunnen schaffen als ik volgend jaar wellicht meer stayerwedstrijden wil fietsen? Mag volgens mij wel wat aerodinamischer dan koerswielen zijn toch?
mister_arby schreef:Voor de junioren is natuurlijk aankomende zondag belangrijkste (NL nationale) wedstrijd van het jaar. Zijn er nog mensen die daar aan mee doen?
Ik begrijp je redenering niet echt. Het is juist in niet-stayer wedstrijden (non-drafting) waar aerodynamica vele malen belangrijker is dan in stayer wedstrijden. In stayers zit je vaak meer dan 80% van de tijd in het wiel en niet met je neus in de wind. Kijk maar naar de medaillewinnaars van de Olympische Spelen: die zijn wellicht geen seconde aan kop van hun fietsgroep geweest!! Dus voor al jouw niet-stayers "in het Noorden" heb je aerodynamischer wielen nodig dan voor die stayer wedstrijd(en) waar het fietsen nauwelijks nog belangrijk is.
In die zin begrijp ik niet dat je rouwig bent dat er nauwelijks stayer races zijn. Een overdaad aan stayers zorgt ervoor dat onze jeugdatleten op fietsgebied niet heel erg sterk staan.
@ jona_91: Misschien kom ik wel kijken in Weiswampach, dan wel naar de elite race. Ik ben er vorig jaar al gaan zien. Vanavond overigens samen geluncht met de triatleet die volgens mij bijna zo goed als zeker de ETU-Cup wint zondag (geen European: wait & see!).
Cesar_ schreef:´s Avonds lunchen Pieter? Ik weet niet wat je hebt gegeten, maaruh....
Ik ben benieuwd naar de atleet, ik gok een Nieuw-Zeeuw. Als in Zeeland. Warm?
Ciao
Jup. Ik zie niemand sneller dan hem uit het water komen... en dan moeten ze 't gat nog dichtfietsen ook!
-
- Forum-lid
jona91 schreef:bedoel je weismanpach?
ik doe mee bij jeugd A, ben wel nog maar net begonnen met zwemmen maarja:)
Nee Aalsmeer Nk junioren
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
@ Casran
Ik bedoel meer naar de vergelijking van stayerwedstrijden en wielerwedstrijden bijv. critriums. Aerodinamica is volgens mij bij (stayer)triathlon belangrijker dan bij het wielrennen. Omdat (je/ik) als sneller zwemmer sneller een kopgroep kunt vormen lijkt mij dat wel van belang.
Voor de non-stayer heb ik een setje carbon spaakwielen. Alleen gebruik ik voor de stayer wedstrijden nu gewoon mijn trainingswielen: Cosmos.
Tussen helemaal geen stayerwedstrijden en alleen stayerwedstrijden zit volgens mij ook wel een middenweg. Wat wij helaas niet in (heel) NL hebben. Dat we qua fietsen fysiek misschien beter zitten verliezen wij weer op het taktische element van het stayeren.
@ Scepticus
Ik zoek dus een aerowielset, carbon/aluminium, hoog/laag ligt aan maar net aan wat het volgens de kenners geschikt is voor stayer wedstrijden.
Sowieso wel alu velgrand, budget 700 eu (student)
mister_arby schreef:Ik zoek dus een aerowielset, carbon/aluminium, hoog/laag ligt aan maar net aan wat het volgens de kenners geschikt is voor stayer wedstrijden.
Sowieso wel alu velgrand, budget 700 eu (student)
Vriend van me verkoopt een setje Mavic Cosmic Carbone (alu velgrand) voor tubes, Campa, met gloednieuwe Veloflex tubes (70 euro/stuk). En dat alles goed binnen jouw prijsklasse. Mail maar bij interesse.
ZorroI schreef:Hoi,
Wie hier gaat op 30 Augustus deelnemen aan de Triathlon in Almere? Ik woon zelf in Almere en ga dus zeker met mijn fiets naar het parcours om te kijken. (eindelijk 1 voordeel van wonen in Almere gevonden)
Mvg, Zorro
Ik, (zei de gek)! Weet alleen mijn startnummer nog niet, laat ik je zeker weten!