Na een moment van verstandsverbijstering waarin ik m'n Giant weer geared wou maken (de oplettende forumbezoeker is getuige geweest van mijn verwarde poging ) ben ik weer helder. Een kapotte derailleur van m'n fiets-vriend was genoeg me weer bij zinnen te krijgen.
Ik wil wel het verzet wat aanpassen. Ik rijdt nu 42-21, dus precies 2:1, maar dat is is te licht. Iemand met ervaring, is 1 tandje kleiner achter genoeg verschil of ga ik dat verschil niet merken en kan ik beter naar een 19? De route die ik normaal rijdt (Ede) is vrij vlak, de paar heuveltjes haal ik (weliswaar hijgend als een bijna-dood paard) prima, maar op het vlakke tol ik te veel. Gaat 1 tandje het verschil maken?
Opbouw singlespeed Giant Boulder (MTB)
[quote="Scepticus"]1 tandje is al een duidelijk merkbaar verschil [/quote]
Ok, 1 tandje verschil ga ik dus merken. Ook met zulke grote tandwielen? Het verschil hoeft trouwens ook niet zo heel groot te zijn, als ik op het vlakke maar iets rustiger rond kan gaan....
Ok, 1 tandje verschil ga ik dus merken. Ook met zulke grote tandwielen? Het verschil hoeft trouwens ook niet zo heel groot te zijn, als ik op het vlakke maar iets rustiger rond kan gaan....
Ik weet het zeker denk ik
[quote="Fred12"]
Om de verf van het frame af te krijgen heb ik alles eerst dik in de afbijt gezet met daaroverheen huishoudfolie en een nachtje laten staan. De volgende dag was het meeste verf er makkelijk af te halen, maar het blijft een pokke klus met veel schuren en polijsten. De fiets staat niet in de lak en het aluminium blijft er netjes uitzien. [/quote]
Hoe ging dat polijsten precies in zijn werk ? 'k heb een vrijwel kaalgeschuurde reynolds 531 gazelle frame liggen en vind het glimmende staal eigenlijk mooier als de verf die ik heb liggen en eigenlijk heb ik ook geen goede locatie om die verf erop te gooien.
Om de verf van het frame af te krijgen heb ik alles eerst dik in de afbijt gezet met daaroverheen huishoudfolie en een nachtje laten staan. De volgende dag was het meeste verf er makkelijk af te halen, maar het blijft een pokke klus met veel schuren en polijsten. De fiets staat niet in de lak en het aluminium blijft er netjes uitzien. [/quote]
Hoe ging dat polijsten precies in zijn werk ? 'k heb een vrijwel kaalgeschuurde reynolds 531 gazelle frame liggen en vind het glimmende staal eigenlijk mooier als de verf die ik heb liggen en eigenlijk heb ik ook geen goede locatie om die verf erop te gooien.
[quote="Paul Chris"]
Ok, 1 tandje verschil ga ik dus merken. Ook met zulke grote tandwielen? Het verschil hoeft trouwens ook niet zo heel groot te zijn, als ik op het vlakke maar iets rustiger rond kan gaan....[/quote]
Van de 21 naar de 20 is bij dezelfde trapfrequentie 'maar' een 5% hogere snelheid, maar op het vlakke moet je daarvoor wel 15,8% meer vermogen leveren, dus dat merk je wel
Ok, 1 tandje verschil ga ik dus merken. Ook met zulke grote tandwielen? Het verschil hoeft trouwens ook niet zo heel groot te zijn, als ik op het vlakke maar iets rustiger rond kan gaan....[/quote]
Van de 21 naar de 20 is bij dezelfde trapfrequentie 'maar' een 5% hogere snelheid, maar op het vlakke moet je daarvoor wel 15,8% meer vermogen leveren, dus dat merk je wel
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
[quote="Scepticus"]Van de 21 naar de 20 is bij dezelfde trapfrequentie 'maar' een 5% hogere snelheid, maar op het vlakke moet je daarvoor wel 15,8% meer vermogen leveren, dus dat merk je wel [/quote]
Dat van die 5% kan ik volgen, valt overigens ergens nog wel een beetje tegen... Als ik me nu het schompes trap om 25 te rijden (geen idee hoor, heb geen computer) realiseer ik straks met hetzelfde trappen 26,25 km.... Hoe heb je die 15,8 berekend, vind ik wel interessant.
[quote="GastheerG"]geile fietsjes![/quote]
Dank, dank
Dat van die 5% kan ik volgen, valt overigens ergens nog wel een beetje tegen... Als ik me nu het schompes trap om 25 te rijden (geen idee hoor, heb geen computer) realiseer ik straks met hetzelfde trappen 26,25 km.... Hoe heb je die 15,8 berekend, vind ik wel interessant.
[quote="GastheerG"]geile fietsjes![/quote]
Dank, dank
Ik weet het zeker denk ik
[quote="Paul Chris"][quote="Scepticus"]Van de 21 naar de 20 is bij dezelfde trapfrequentie 'maar' een 5% hogere snelheid, maar op het vlakke moet je daarvoor wel 15,8% meer vermogen leveren, dus dat merk je wel [/quote]
Dat van die 5% kan ik volgen, valt overigens ergens nog wel een beetje tegen... Als ik me nu het schompes trap om 25 te rijden (geen idee hoor, heb geen computer) realiseer ik straks met hetzelfde trappen 26,25 km.... Hoe heb je die 15,8 berekend, vind ik wel interessant.
[/quote]
Zal wel (1.05)^3 zijn, naar de reden ben ik ook wel benieuwd , ik dacht dat de weerstand kwadratisch ging..
Dat van die 5% kan ik volgen, valt overigens ergens nog wel een beetje tegen... Als ik me nu het schompes trap om 25 te rijden (geen idee hoor, heb geen computer) realiseer ik straks met hetzelfde trappen 26,25 km.... Hoe heb je die 15,8 berekend, vind ik wel interessant.
[/quote]
Zal wel (1.05)^3 zijn, naar de reden ben ik ook wel benieuwd , ik dacht dat de weerstand kwadratisch ging..
[quote="rhalff"][quote="Fred12"]
Om de verf van het frame af te krijgen heb ik alles eerst dik in de afbijt gezet met daaroverheen huishoudfolie en een nachtje laten staan. De volgende dag was het meeste verf er makkelijk af te halen, maar het blijft een pokke klus met veel schuren en polijsten. De fiets staat niet in de lak en het aluminium blijft er netjes uitzien. [/quote]
Hoe ging dat polijsten precies in zijn werk ? 'k heb een vrijwel kaalgeschuurde reynolds 531 gazelle frame liggen en vind het glimmende staal eigenlijk mooier als de verf die ik heb liggen en eigenlijk heb ik ook geen goede locatie om die verf erop te gooien.[/quote]
Na het kaal maken heb ik het frame gepolijst door eerst met waterproof schuurpapier te schuren. Uit m'n hoofd eerst 400 dan 600, vervolgens met fijn staalwol en tot slot gepoetst met Belgom Alu.
Maar dit was een alu frame, gaat met een stalen frame volgens mij nooit echt mooi worden, of je moet van de look houden en het frame vervolgens in de blanke lak zetten.
Heb zelf kortgeleden ook een oude racefiets omgebouwd tot fixie, heb het frame helemaal kaalgemaakt en vervolgens laten poedercoaten, is niet erg duur (75,-) en ziet er netjes uit.
in dit topic heb ik er wat meer over geschreven.
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=38279
Om de verf van het frame af te krijgen heb ik alles eerst dik in de afbijt gezet met daaroverheen huishoudfolie en een nachtje laten staan. De volgende dag was het meeste verf er makkelijk af te halen, maar het blijft een pokke klus met veel schuren en polijsten. De fiets staat niet in de lak en het aluminium blijft er netjes uitzien. [/quote]
Hoe ging dat polijsten precies in zijn werk ? 'k heb een vrijwel kaalgeschuurde reynolds 531 gazelle frame liggen en vind het glimmende staal eigenlijk mooier als de verf die ik heb liggen en eigenlijk heb ik ook geen goede locatie om die verf erop te gooien.[/quote]
Na het kaal maken heb ik het frame gepolijst door eerst met waterproof schuurpapier te schuren. Uit m'n hoofd eerst 400 dan 600, vervolgens met fijn staalwol en tot slot gepoetst met Belgom Alu.
Maar dit was een alu frame, gaat met een stalen frame volgens mij nooit echt mooi worden, of je moet van de look houden en het frame vervolgens in de blanke lak zetten.
Heb zelf kortgeleden ook een oude racefiets omgebouwd tot fixie, heb het frame helemaal kaalgemaakt en vervolgens laten poedercoaten, is niet erg duur (75,-) en ziet er netjes uit.
in dit topic heb ik er wat meer over geschreven.
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=38279