Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Opbouw singlespeed Giant Boulder (MTB)

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 20 jul 2008 19:51

Na een moment van verstandsverbijstering waarin ik m'n Giant weer geared wou maken (de oplettende forumbezoeker is getuige geweest van mijn verwarde poging :) ) ben ik weer helder. Een kapotte derailleur van m'n fiets-vriend was genoeg me weer bij zinnen te krijgen.

Ik wil wel het verzet wat aanpassen. Ik rijdt nu 42-21, dus precies 2:1, maar dat is is te licht. Iemand met ervaring, is 1 tandje kleiner achter genoeg verschil of ga ik dat verschil niet merken en kan ik beter naar een 19? De route die ik normaal rijdt (Ede) is vrij vlak, de paar heuveltjes haal ik (weliswaar hijgend als een bijna-dood paard) prima, maar op het vlakke tol ik te veel. Gaat 1 tandje het verschil maken?
Ik weet het zeker denk ik

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 jul 2008 20:04

1 tandje is al een duidelijk merkbaar verschil :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 20 jul 2008 20:28

[quote="Scepticus"]1 tandje is al een duidelijk merkbaar verschil :)[/quote]

Ok, 1 tandje verschil ga ik dus merken. Ook met zulke grote tandwielen? Het verschil hoeft trouwens ook niet zo heel groot te zijn, als ik op het vlakke maar iets rustiger rond kan gaan....
Ik weet het zeker denk ik

rhalff
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 26 feb 2008 02:25

rhalff 20 jul 2008 22:06

[quote="Fred12"]
Om de verf van het frame af te krijgen heb ik alles eerst dik in de afbijt gezet met daaroverheen huishoudfolie en een nachtje laten staan. De volgende dag was het meeste verf er makkelijk af te halen, maar het blijft een pokke klus met veel schuren en polijsten. De fiets staat niet in de lak en het aluminium blijft er netjes uitzien. :)[/quote]

Hoe ging dat polijsten precies in zijn werk ? 'k heb een vrijwel kaalgeschuurde reynolds 531 gazelle frame liggen en vind het glimmende staal eigenlijk mooier als de verf die ik heb liggen en eigenlijk heb ik ook geen goede locatie om die verf erop te gooien.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 jul 2008 22:08

[quote="Paul Chris"]

Ok, 1 tandje verschil ga ik dus merken. Ook met zulke grote tandwielen? Het verschil hoeft trouwens ook niet zo heel groot te zijn, als ik op het vlakke maar iets rustiger rond kan gaan....[/quote]

Van de 21 naar de 20 is bij dezelfde trapfrequentie 'maar' een 5% hogere snelheid, maar op het vlakke moet je daarvoor wel 15,8% meer vermogen leveren, dus dat merk je wel ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 21 jul 2008 00:21

[quote="Scepticus"]Van de 21 naar de 20 is bij dezelfde trapfrequentie 'maar' een 5% hogere snelheid, maar op het vlakke moet je daarvoor wel 15,8% meer vermogen leveren, dus dat merk je wel ;)[/quote]

Dat van die 5% kan ik volgen, valt overigens ergens nog wel een beetje tegen... Als ik me nu het schompes trap om 25 te rijden (geen idee hoor, heb geen computer) realiseer ik straks met hetzelfde trappen 26,25 km.... Hoe heb je die 15,8 berekend, vind ik wel interessant.

[quote="GastheerG"]geile fietsjes![/quote]
Dank, dank :)
Ik weet het zeker denk ik

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 21 jul 2008 00:52

[quote="Paul Chris"][quote="Scepticus"]Van de 21 naar de 20 is bij dezelfde trapfrequentie 'maar' een 5% hogere snelheid, maar op het vlakke moet je daarvoor wel 15,8% meer vermogen leveren, dus dat merk je wel ;)[/quote]

Dat van die 5% kan ik volgen, valt overigens ergens nog wel een beetje tegen... Als ik me nu het schompes trap om 25 te rijden (geen idee hoor, heb geen computer) realiseer ik straks met hetzelfde trappen 26,25 km.... Hoe heb je die 15,8 berekend, vind ik wel interessant.
[/quote]
Zal wel (1.05)^3 zijn, naar de reden ben ik ook wel benieuwd ;), ik dacht dat de weerstand kwadratisch ging..

fred12
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 30 apr 2008 02:42

fred12 21 jul 2008 03:01

[quote="rhalff"][quote="Fred12"]
Om de verf van het frame af te krijgen heb ik alles eerst dik in de afbijt gezet met daaroverheen huishoudfolie en een nachtje laten staan. De volgende dag was het meeste verf er makkelijk af te halen, maar het blijft een pokke klus met veel schuren en polijsten. De fiets staat niet in de lak en het aluminium blijft er netjes uitzien. :)[/quote]

Hoe ging dat polijsten precies in zijn werk ? 'k heb een vrijwel kaalgeschuurde reynolds 531 gazelle frame liggen en vind het glimmende staal eigenlijk mooier als de verf die ik heb liggen en eigenlijk heb ik ook geen goede locatie om die verf erop te gooien.[/quote]

Na het kaal maken heb ik het frame gepolijst door eerst met waterproof schuurpapier te schuren. Uit m'n hoofd eerst 400 dan 600, vervolgens met fijn staalwol en tot slot gepoetst met Belgom Alu.
Maar dit was een alu frame, gaat met een stalen frame volgens mij nooit echt mooi worden, of je moet van de look houden en het frame vervolgens in de blanke lak zetten.
Heb zelf kortgeleden ook een oude racefiets omgebouwd tot fixie, heb het frame helemaal kaalgemaakt en vervolgens laten poedercoaten, is niet erg duur (€75,-) en ziet er netjes uit.
in dit topic heb ik er wat meer over geschreven.

http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=38279

Afbeelding

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 21 jul 2008 08:54

@ Fred, ik had je bouwverslag gevolgd op DP maar wist niet dat je dezelfe persoon was. :)Mooie fiets die Koga!!!!!!!
Ik weet het zeker denk ik

Plaats reactie