Compact crankstel of kettingbladen wisselen?
Misschien een erg domme vraag (alhoewel ik ooit hoorde dat er alleen domme antwoorden bestaan)
Kan ik mijn huidige kettingbladen (52-39) gewoon vervangen voor 50-34 wanneer ik de heuvels in wil. En zo ja, wat moet er dan allemaal aangepast worden. Ketting, derailleur ?
Of is het wellicht beter een compleet compact crankstel te monteren voor die keren dat er geklommen moet worden. Heb nu Shimano 105 dubbel en zou dan gaan voor een Ultegra crankstel.
Alvast bedankt
Kan ik mijn huidige kettingbladen (52-39) gewoon vervangen voor 50-34 wanneer ik de heuvels in wil. En zo ja, wat moet er dan allemaal aangepast worden. Ketting, derailleur ?
Of is het wellicht beter een compleet compact crankstel te monteren voor die keren dat er geklommen moet worden. Heb nu Shimano 105 dubbel en zou dan gaan voor een Ultegra crankstel.
Alvast bedankt
Zeker geen domme vraag, alleen zou je met wat zoeken op de site hebben kunnen uitvinden dat anderen de vraag eerder hebben gesteld.
Antwoord is: Nee, een 34 kan niet op een gewoon crankstel, kleinste is 38.
Antwoord is: Nee, een 34 kan niet op een gewoon crankstel, kleinste is 38.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig
Tijd: te weinig
-
- Forum-lid
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 18 apr 2007 14:06
Bij bikepalast.de FCR700 voor 135. Heb je een compact-crankstel van Ultegra-niveau. Met het assortiment van TA Specialites kun je heel veel binnen en buitenbladen met een 110mm steek gebruiken op deze crank.
Bij een kleiner budget kun je ook de R600 (105-niveau) of de Ritchey WCS compact overwegen. Rond de 100 euro bij Salden geloof ik. Ritchey Pro is nog goedkoper - wel zwaarder en qua stijfheid minder dan de Shimano.
Bij een kleiner budget kun je ook de R600 (105-niveau) of de Ritchey WCS compact overwegen. Rond de 100 euro bij Salden geloof ik. Ritchey Pro is nog goedkoper - wel zwaarder en qua stijfheid minder dan de Shimano.
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)
-
- Forum-lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48
Wat heb je voor cassette achter? Misschien zit daar nog ruimte.
-
- Forum-lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 13 jul 2007 12:24
Ik heb hier een tijdje terug ook naar gekeken maar uit kostenoverweging denk ik er nu over om mijn 12-25 cassette te vervangen door een 13-29 cassette (10 speed centaur). Hierdoor is het verschil tussen de vernellingen wel groter maar voor die paar keer per jaar dat ik met de bergcassette rijdt maakt dat me niet uit.
Uit eerdere berichten op dit forum begreep ik dat je voor een combinatie 53-29 / 39-13 een medium cage moet monteren vanwege het lengteverschil.
Wellicht volgt er nu ook een domme vraag maar betekend dit dus ook dat ik een langere ketting op mijn fiets moet leggen?
Uit eerdere berichten op dit forum begreep ik dat je voor een combinatie 53-29 / 39-13 een medium cage moet monteren vanwege het lengteverschil.
Wellicht volgt er nu ook een domme vraag maar betekend dit dus ook dat ik een langere ketting op mijn fiets moet leggen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 26 apr 2006 21:16
Kan het bij Sram Force ook niet compact en normaal op 1 cranck? De voorderailleur is wel beide compitatible.
Amclassic-fan schreef:Ja, als je een derailleur met een langere kooi monteerd moet de ketting ook langer zijn.
Het kan ook met de normale, standaard kooi, maar zelfs dan is het best je ketting met een of twee schakels te verlengen, omdat de ketting anders op de combinatie 53x29 veel te strak zit en je derailleur dreigt vast te lopen. Met een standaard kooi is het eigenlijk best om met een 13x29 casette de 53x29 en 39x13 te vermijden, wat bij het klimmen meestal geen probleem is.
Ideaal echter is de langere kooi, die beter de "slack" in je ketting opvangt.
Zelf heb ik twee jaar klimtochten gemaakt met de campy 53x39 en 13x29 combinatie. Dit lukte aardig en je hebt echt wel voldoende mogelijkheden om alle hellingen boven te komen (39x29 gebruik je trouwens zelden; mijn ervaring is dat de 39x26 en 39x23 de meest gebruikte klim verzetten zijn, met de 39x29 voor noodgevallen) , maar voor de Maratona dit jaar heb ik besloten een compact (50x34-Fulcrum Racing QS) te monteren in combinatie met een 12x25 (ik neem ook een 13x26 mee, just-in-case) casette. Dit geeft me ongeveer dezelfde range aan versnellingen als de vorige combinatie, maar beter gespreid. Waarschijnlijk laat ik achteraf de compact gewoon gemonteerd staan en verwissel de casette voor een 11x23.
De Ritchey's zijn denk ik eerder iets lichter dan Shimano dan andersom. En je kan dan bovendien gebruik maken van een kwalitatief betere trapas: de Octalink.Specliffeddes schreef:Bij bikepalast.de FCR700 voor 135. Heb je een compact-crankstel van Ultegra-niveau. Met het assortiment van TA Specialites kun je heel veel binnen en buitenbladen met een 110mm steek gebruiken op deze crank.
Bij een kleiner budget kun je ook de R600 (105-niveau) of de Ritchey WCS compact overwegen. Rond de 100 euro bij Salden geloof ik. Ritchey Pro is nog goedkoper - wel zwaarder en qua stijfheid minder dan de Shimano.
Dag allemaal,
Met interesse lees ik jullie discussie omdat ik bij de aanschaf van een nieuwe fiets overweeg of ik inderdaad bij mijn Centaurgroep een extra crankstel zal aanschaffen of een extra bergpion voor het rijden in de bergen. Nu wil ik weten of de montage van een crankstel voor een handige jongen (en geen FM) te doen is en of je extra gereedschap nodig hebt, zo ja, welk. Ook met het oog op garantie bij problemen met de bracketpot (zie andere discussies) wil ik graag jullie mening.
Met interesse lees ik jullie discussie omdat ik bij de aanschaf van een nieuwe fiets overweeg of ik inderdaad bij mijn Centaurgroep een extra crankstel zal aanschaffen of een extra bergpion voor het rijden in de bergen. Nu wil ik weten of de montage van een crankstel voor een handige jongen (en geen FM) te doen is en of je extra gereedschap nodig hebt, zo ja, welk. Ook met het oog op garantie bij problemen met de bracketpot (zie andere discussies) wil ik graag jullie mening.
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51
pinaddict schreef:Dag allemaal,
Met interesse lees ik jullie discussie omdat ik bij de aanschaf van een nieuwe fiets overweeg of ik inderdaad bij mijn Centaurgroep een extra crankstel zal aanschaffen of een extra bergpion voor het rijden in de bergen. Nu wil ik weten of de montage van een crankstel voor een handige jongen (en geen FM) te doen is en of je extra gereedschap nodig hebt, zo ja, welk. Ook met het oog op garantie bij problemen met de bracketpot (zie andere discussies) wil ik graag jullie mening.
Als je geen wedstrijden rijdt, dan is een 48 voor best wel te doen. Kies dan voor een crankstel met 48/34. Voor in de bergen kan je dan met een 13/29 cassette gaan rijden. En op het vlakke kan je dan bijv een 12/23 nemen. Let wel op dat er een medium achterderialleur gemonteerd wordt.