Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

welke HT MTB €1300,-

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 18 feb 2008 16:23

Zoals hierboven aangegeven ben ik op zoek naar een nieuwe hardtail MTB

Doel:
Ik ga het meest in de bossen van NB fietsen maar zal ook redelijk wat km maken op het de verharde weg omdat ik volgend jaar de alternatieve elfstedentocht ga schaatsen (200km). Daarnaast ga ik ongeveer 2x per jaar naar ardennen of frankrijk om te fietsen. Ik reken mezelf tot recreatieve rijder/enthousiasteling en ben van plan om 3x per week te gaan fietsen.
Momenteel rij ik identiceel op een giant coldrock (21,5 inch), ik wil zeker geen kleiner frame. Ik kan alleen nergens de geometrie vinden van deze fiets. Het is dus lastig vergelijken met de modellen die ik heb uitgekozen.

Budget:
€1300,- maximaal bedrag voor fiets

Mijn maten:
Lengte: 1.90
Bovenlichaam: 68 cm
Beenlengte: 91 cm
Arm lengte: 82 cm
Schouder breedte: 50 cm
Lenigheid: 6
Gewicht: 83 kg

Framemaat center tot center: 19 inch
Frame maat center to top: 20 inch
Overall reach: 33 cm
Zadelhoogte: 80,35 cm
Handle bar width: 46 cm

Gegevens ingevoerd op wrenchscience.com

Het merk maakt me niet zo heel veel uit, hecht geen waarde aan prestige maar wel aan kwaliteit. Het sleutelen aan een fiets is voor mij geen probleem, dat kan ik zelf (althans mijn vader). Welke geometrie en maat het beste bij mij past daar heb ik geen idee van. Dit zijn de fietsen die ik uit heb gekozen.

De grand canyon 7.0 €1299,-, mooie fiets maar heb gelezen dat de zit hard en kort is, misschien minder geschikt voor het duurwerk?? Daarnaast weet ik niet welke maat het beste voor mij is de L of XL?
http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... html?b=145

De redbull team AL 600 €1349,-, iets duurder dan de canyon maar het voordeel is dat de fiets nog aangepast kan worden naar mijn wensen. Ik gok dat hier de 21 inch het best bij mij past. Als ik de berekening tabel van de site pak kom ik uit op 20,6 inch. Is 21 dan te groot of is dat goed te doen?
http://www.roseversand.de/output/contro ... ail2=10085

Xtrail pro 6 €1099,-, De goedkoopste uit de lijst maar wel met XT afmontage. Een nadeel is dat er maar 3 framematen geleverd worden 48,52,56 en ik moet volgens mij de 54 hebben. Na telefonisch contact te hebben gehad blijkt dat een 52 waarschijnlijk voor mij ook voldoende is. Als het deze fiets, de redbull of cube word ga ik natuurlijk zeker passen.
http://www.fietssportief.nl/mountainbik ... _pro_6/107

Cube reaction €1399,-, Iets boven het budget maar omdat er een een bon van 10% korting bij word gegeven is het toch een optie. Ook hierbij geld dat ik heb gelezen dat de zit kort en hard is, wellicht minder geschikt voor mij. Ik gok dat 20 inch de beste maat voor mij is.
http://www.cubebikes.nl/?rubriek_id=339 ... ct_id=1254

Extra info:
Verder kan ik meedoen aan het fietsplan. De xtrail doet daar wel aan mee maar word wel 15% duurder (wel balen eigenlijk). De cube kan ik ook via het fietsplan kopen dus is best voordelig. De canyon en redbull kan ik helaas niet via mijn werk aanschaffen.

De vraag is welke fiets jullie (met mijn afmetingen) aan zouden schaffen? Dus aub niet alleen naar de beste fiets kijken maar ook een beetje naar de geometrie. Ik zou zelf echt niet weten welke fiets voor mij de beste keuze is dus ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen.

Veel info maar dan is het ook duidelijk waar ik naar op zoek ben. Ik hoop dat er mensen zijn die de moeite nemen om het even door te lezen. Alvast bedankt voor de reacties!

Dit topic heb ik gebruikt om dit topic te maken http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=10420

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 19 feb 2008 00:16

Heb ik zo mijn best gedaan op dit topic en dan krijg ik geen reacties :(

mikebiker
Forum-lid

mikebiker 19 feb 2008 00:30

gaisdergerman schreef:Heb ik zo mijn best gedaan op dit topic en dan krijg ik geen reacties :(

Is idd niet prettig.

De canyon schijnt idd kort te zijn. Die van de cube is trouwens ook niet lang, maar ken wel mensen die met veel plezier op cube-mtb's rijden. Value for money. In elk geval wel bij mijn 1e racefiets.
Ik heb een gary fisher met een relatief lange bovenbuis, het merk dat bekend staat om zijn langere zit. Wellicht dat iets voor je. Ik heb deze in het echt gezien en ziet er fraai uit (wellicht itt tot op de foto).

Succes!

http://www.12gotrading.nl/?page=record& ... =sub_soort
Groet,
Mike

nob
Forum-lid

nob 19 feb 2008 00:32

Beste Gaisdergerman,

Ik ben op dezelfde manier aan het zoeken als jij. Ik twijfel nog tussen de Xtrail en de Canyon. Beide lijken me fietsen die aan je verwachtingen moeten voldoen. Ik weet niet hoe ze zich op de weg gedragen, maar in het veld zullen ze volgens mij prima voldoen.
Nob

tazz
Forum-lid

tazz 19 feb 2008 13:08

Ik rijd zelf met Cube, welliswaar met de Teamline HPC carbon maar daarvoor met het Elite frame en die is qua geometry hetzelfde als de reaction. Het is echt een geweldige fiets en vooral de gepoedercoate zwarte versie is qua lak ijzersterk.
Goede afmontage, wellicht een idee de kit te kiezen met Sram 7 of 9 afmontage.
Maar met jouw lengte wellicht toch een 22 inch kiezen.............
Ben zelf 1.87 en de zadelpen komt een eind uit het frame maar ik rijd ook op 81 - 82 cm hoogte.

Succes ermee in ieder geval.

Brian

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 19 feb 2008 17:49

@mike:
De gary fisher is qua afmontage toch een stuk minder en persoonlijk vind ik de fiets niet zo mooi. Gelukkig maar dat smaken verschillen :).

@Tazz:
Is Sram dan beter dan XT? Ik heb nu sram 7 op mijn fiets en ik dacht dat xt toch echt beter was. Ik ben vandaag naar een FM in Tilburg geweest, heb erg goed advies gekregen en heb er op zich ook een goed gevoel bij. Hij adviseerde mij trouwens een 20 inch, ik heb er op gezeten en ik moet zeggen dat het prima zat.

A.s. vrijdag ga ik nog naar de Xtrail kijken. Ik heb mijn keuze nu beperkt tot de xtrail of de cube.

Bij de cube reaction twijfel ik nog een beetje tussen de HS33 en de K18.

Dit zijn de verschillen:
- voorvork reba shox sl vs reba shox race uturn (verstelbaar)
- remmen Magura HS33 vs Formula Oro K18
- velgen Mavic XM 517 vs Mavic Crossride Disc
- voornaaf Shimano Deore XT vs Mavic Crossride Disc
- achtern idem vs idem hierboven
- spaken mavic vs mavic crossride

Is dat verschil €100, waard of kan ik die beter in mijn zak stoppen? En heeft er toevallig iemand nog een digitaal testje over de cube?

nob
Forum-lid

nob 19 feb 2008 23:09

Bij welke FM ben je in Tilburg geweest? Ik hoor ook graag hoe je over de Xtrail denkt. Ga je naar Maashees?
Nob

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 19 feb 2008 23:47

nob schreef:Bij welke FM ben je in Tilburg geweest? Ik hoor ook graag hoe je over de Xtrail denkt. Ga je naar Maashees?

Ja, ben ik wel van plan (waarschijnlijk a.s. vrijdag). Alleen de neig momenteel best wel naar cube. Lijkt me toch een fiets die beter is afgewerkt en hij ziet er in het echt ook erg goed uit.

Fm in Tilburg centrum, grote zaak met twee verdiepingen. Weet eigenlijk niet hoe de zaak heet maar moet zeggen dat ik erg goed geholpen werd.

tazz
Forum-lid

tazz 20 feb 2008 09:18

Tip ga voor de Cube, marktwaarde neemt van dit merk flink toe en de volgende onderdelen nemen:

Voorvork Reba SL (absoluut)
Remmen Dormula ORO (er is niet beter)
Velgen is persoonlijk maar een setje Mavic Crossride Disc is sterk en goed.

Al met al krijg je toch een licht fietsje zo te zien......

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 20 feb 2008 09:34

Tazz schreef:Remmen Dormula ORO (er is niet beter)

Ze zijn prima, maar om nou te zeggen dat er geen betere is..
Ze maken een ontzettende herrie in de modder, ze willen wel eens een tringelend geluid gaan maken, in bochtjes gaan de schijven aanlopen. Dit zijn dingen die de nieuwste Shimano XT remmen niet schijnen te hebben bijv, en die zullen ook niet verkeerd remmen.
Komt denk ik doordat de blokjes erg dicht op de schijf zitten bij de Formula remmen.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 20 feb 2008 10:29

Tazz schreef:Tip ga voor de Cube, marktwaarde neemt van dit merk flink toe en de volgende onderdelen nemen:

Voorvork Reba SL (absoluut)
Remmen Dormula ORO (er is niet beter)
Velgen is persoonlijk maar een setje Mavic Crossride Disc is sterk en goed.

Al met al krijg je toch een licht fietsje zo te zien......

Volgens mij is mijn vorige post niet geheel duidelijk. Bij cube heb je een reaction HS33 €1399,- en de cube reaction K18.

Dit zijn de verschillen
HS33 vs K18

voorvork:
Rock Shox Reba SL, 85mm, Rock Shox Reba Race U-turn, 85-115mm
remmen:
Magura HS33 Formula Oro K18
velgen
Mavic XM 517 Mavic Crossride
voor/achternaaf:
Deore XT Mavic Crossride
spaken:
Mavic Mavic Crossride disc

De K18 is dus €100,- duurder, is dit model deze €100,- waard of kan ik net zo goed voor de HS33 gaan?

tazz
Forum-lid

tazz 20 feb 2008 16:53

De HS 33 zijn velgremmen, voor in Nederland ruim voldoende.
De Formula Oro zijn schijven met een fijn en duidelijk drukpunt en zeer geschikt als je ook in het buitenland biked.
Dat de schijven aanlopen heeft meer te maken met de stijfheid die de naaf bied t.o.v. de remklauw.

En was ff vergeten Sram is echt beter dan Shimano tenminste voor mij als wedstrijdbiker. En als ik om mij heen kijk in het peleton heel veel. Tip de 2008 versie van de X9 is de "oude" X.O

Zit trouwens allemaal op de fiets die op marktplaats staat zie mijn eerdere topic.

Maar in alle gevallen zit je goed qua afmontage - blijft een persoonlijke keus.

Plaats reactie