Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wie traint er zonder hartslagmeter ?

driebiebu
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 21 mar 2006 22:57

driebiebu 17 feb 2008 21:44

Hoi cyclists,

Ben eens benieuwd hoeveel mensen er zonder hartslagmeter trainen.
Als je veel op dit forum zit, lijkt het wel of iedereen met zo'n ding traint.

Ik ben na jaren trainen met een Polar gestopt, en train nu op gevoel.
Een bevrijding...Niet meer constant kijken op je klokje maar gewoon je ademhaling en het gevoel in je benen in de gaten houden.
Niks meer "hartslagwaardes interpreteren", gewoon lekker fietsen zoals de oude knarren van weleer.
Ja, da weet ik toch nie !!

jory
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 nov 2007 21:08

jory 17 feb 2008 22:06

Ik heb er nog nooit een gebruikt, altijd op gevoel gedaan, maar nu ik serieuser begin te fietsen ben ik toch van plan die van m'n pa te gebruiken.

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 17 feb 2008 22:10

Heb er 1 op mijn tacx zitten. Dat is echter meer om de tijd om te krijgen dan specifiek op te trainen. Zelf vind ik het wel leuk speelgoed. Het gevoel is denk ik de beste graadmeter die het heeft voor een toerfietser zoals ik. Indien er wedstrijden etc. gereden gaan worden kan ik me er wel iets bij voorstellen.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

josdecoach
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 mei 2007 23:33

josdecoach 17 feb 2008 23:00

Ik heb er geen, maar fiets ook niet om een doel te halen, heb dus ook geen schema.
Maar is het niet zo dat alle trainingsschema's zijn gebaseerd op hartslag, dus dat je er dan wel aan moet doen?

waterman
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 16 jan 2007 18:24

waterman 17 feb 2008 23:43

ik gebruik ook geen hartslagmeter. Altijd op gevoel gefietst, ik fiets ook niet prestatie gericht.

lvm
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:59

lvm 18 feb 2008 00:06

ik fiets ook nooit met hartslagmeter, kan aardig meekomen bij de elite/beloften nochtans. Ik fiets ook niet met km teller. Ik heb wel een trainingsplan en alles, ik doe wel aan intensiefe week - duurweek - rustweek. Door ervaring weet ik gewoon wat ik moet doen en een hartslagmeter bevestigt alleen wat je gevoel je al verteld. Aleen bij ochtendpols gebruik ik hem.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1831
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 18 feb 2008 00:29

Ik fiets zelf ook al bijna 13 jaar op de weg op recreatie-niveau.
Natuurlijk fiets ik wel eens langere ritten,
vorig jaar voor de eerste keer Luik- Bastenaken- Luik (235 km) gefietst.
En met de Jan Janssen Classic fiets ik ook al een paar jaar de 200 km.
Ook Diekirch- Valkenswaard een keer gefietst (265 km).
Al deze ritten op recreatie snelheid. Ik zet bij onze groep de routes uit,
en probeer altijd leuke stukken op te zoeken.
De opmerkingen van GastheerG vind ik mooi.
Probeer te genieten, van elke rit van elke kilometer, geniet van de natuur,
kijk om je heen, er is altijd wel iets te zien en vaak maak je ook wel wat mee.
Over de hartslagmeter: bij ons in de groep heeft er ook volgens mij iedereen één. Ik als cijferfanaatje (schrijf namelijk alles op als routeplanner),
vind afstanden en gemiddeldes wel leuk, maar niet om steeds sneller te gaan fietsen.
Vaak hebben ze gezegd tegen mij van een hartslagmeter is dat niets voor jou? "Nee", zeg ik dan altijd "ik weet zo ook wel wanneer ik moe ben".
En zo denk ik er ook echt over, je kent je eigen lichaam wel ongeveer, weet wat je nodig hebt aan drinken, eten en natuurlijk ook opbouw van de afstanden.
Als je een slechte dag hebt weet je het, ook als je prima benen hebt weet je het van jezelf.
Stel dat ik een hartslagmeter heb en ik voel dat ik moe ben tijdens een beklimming bijvoorbeeld, dan kan ik op zo'n klokje kijken naar mijn hartslag, je weet dat die dan hoog is, stap je dan af als deze te hoog is? Nee, natuurlijk niet, je wilt de klim voltooien, eenmaal boven gekomen weet je dat de hartslag weer terug loopt en je weer op adem komt. Dit weet je ook zonder hartslagmeter. Maar.........als je alleen fietst lijkt mij een hartslagmeter wel iets om te gebruiken. Je kunt dan toch hiermee voor jezelf een soort trainingsschema opstellen, en een bepaald patroon volgen.
Ook als je beginnend fietser bent lijkt mij het wel interessant, ook omdat je dan vaak alleen begint.
Maar voor mij dus (tot nu toe) geen hartslagmeter, ik zeg nooit nooit.
Laat mij maar mooi mijn afstandjes routes en gemiddeldes opschrijven,
dat is al genoeg om bij te houden :)
Bikers are not alone

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 18 feb 2008 01:01

Hier ook hartslagloos.

Train gewoon op gevoel, en dat gaat prima voor de doelen die ik beoog. Moet er niet aan denken om steeds met die getalletjes bezig te zijn, heerlijk rustig op de fiets zo. Wel een snelheidsmeter trouwens, dat vind ik wel weer leuk.

driebiebu
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 21 mar 2006 22:57

driebiebu 18 feb 2008 19:41

Leuk verhaal Puffdaddy. "Ik weet ook zo wel wanneer ik moe ben", haha, je slaat de spijker op zijn kop. Alsof iemand tegen een blondine zegt: "hé, jij bent blond".

Ieder zijn ding natuurlijk, als je serieus traint met een doel voor ogen is het een mooi hulpmiddel. Maar ik merk bij mezelf dat ik veel relaxter train zónder die Big Brother die je constant in de gaten houdt. Ik heb ook geen bevestiging nodig van een apparaatje dat zelf niet kan interpreteren, zo nu en dan storingen heeft, en mijn benen niet kan voelen.

Maar ik maak me wel een beetje zorgen om Bike addict. Hartslagloos trainen: dit moet voor de andere weggebruikers een bizar schouwspel zijn, zo'n lijk op de fiets...
Ja, da weet ik toch nie !!

marco39
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jan 2008 16:21

marco39 18 feb 2008 19:48

GastheerG slaat de spijker op de kop, ik ken een oud prof, die 5 keer de tour heeft gereden, en die nooit op hartslag trainde. Niet dat het onzin is voor amateurs en recreanten maar je kunt zonder ook goed en effectief trainen.

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 18 feb 2008 22:07

Ik heb het ooit wel eens geprobeerd, maar ik werd HELEMAAL leip van dat ding.... Gauw weer weggedaan.... Ik fiets nu lang genoeg (25 jaar) om te herkennen wanneer de verzuring gaat toeslaan. En dan nog.... als je in de finale nog vooraan zit moet je gewoon mee, verzuren of niet...
Ik heb wel een Flightdeckje op de fiets. Snelheid, afstand en trapfrequentie vind ik wèl handig om bij de hand te hebben. Hoofdrekenen op de fiets kost ook veel energie.....
En ik neem regelmatig mijn rustpols voordat ik uit bed stap, een goede graadmeter hoe het er voor staat met de conditie en gezondheid.

Plaats reactie