Triple, double of compact?
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 09 feb 2008 21:16
Hallo,
Ik ben van plan een fiets te kopen. Ik ben echter een beginnend wielrenner en dit is dus ook pas m'n eerste fiets. Hierdoor zit ik met een aantal vragen onder andere over keuze tussen een triple, double of compact.
Ik ben de komende tijd nog niet de bergen in te gaan en voornamelijk in Nederland te blijven, wat is volgens jullie dan de beste keuze?
Alvast bedankt.
Ik ben van plan een fiets te kopen. Ik ben echter een beginnend wielrenner en dit is dus ook pas m'n eerste fiets. Hierdoor zit ik met een aantal vragen onder andere over keuze tussen een triple, double of compact.
Ik ben de komende tijd nog niet de bergen in te gaan en voornamelijk in Nederland te blijven, wat is volgens jullie dan de beste keuze?
Alvast bedankt.
Als toerder zou ik zou gaan voor de compact. Net zoals je vooralsnog de 30*27 niet nodig hebt, heb je de 52*12 ook niet nodig. Compact geeft je dan toch iets meer ruimte als je 'n keer wel naar Limburg / Ardennen / Alpen gaat.
Als je NL wedstrijdrenner wilt worden is de dubbel wellicht het handigste.
Als je NL wedstrijdrenner wilt worden is de dubbel wellicht het handigste.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Zoek functie gebruiken. Over dit onderwerp staat al zoveel geschreven op het forum.
What makes the boat go faster?
Ik besef dat hierover al veel geschreven is en dat er ook veel verschillende meningen zijn. Dus bijgaand een advies puur op basis van mijn eigen ervaring en zonder mezelf druk te maken over de "looks".
Begonnen met wielrennen op een dubbel, ongeveer drie jaar geleden op een tweedehands racefiets. In die tijd puur recreatief en weinig specifiek trainen, maar de dubbel was in Limburg op de steile hellingen voor mij al te zwaar (en dan bedoel ik: afstappen). Daarna overgestapt op een nieuwe fiets met een triple en wat een verademing om altijd een tandje lichter te hebben. Vorig jaar in de Alpen geweest en zonder triple was ik daar niet lekker bovengekomen.
Kortom, in jouw geval als beginner zou ik 100% zeker voor de triple gaan. Op die manier heb je in Limburg of wellicht op termijn in de Ardennen en de Alpen in ieder geval geen omkijken meer naar je fiets en bespaar je jezelf eventueel onnodige kosten.
Neem als beginner geen onnodige risico's door jezelf te overschatten en besef dat als het fietsvirus je te pakken krijgt, de bergen al snel lonken... Als je over een jaar of vijf toe bent aan een nieuwe fiets, dan kun je opnieuw (afhankelijk van je getraindheid) dezelfde overweging maken en wellicht een compact of zelfs een dubbel kiezen.
Begonnen met wielrennen op een dubbel, ongeveer drie jaar geleden op een tweedehands racefiets. In die tijd puur recreatief en weinig specifiek trainen, maar de dubbel was in Limburg op de steile hellingen voor mij al te zwaar (en dan bedoel ik: afstappen). Daarna overgestapt op een nieuwe fiets met een triple en wat een verademing om altijd een tandje lichter te hebben. Vorig jaar in de Alpen geweest en zonder triple was ik daar niet lekker bovengekomen.
Kortom, in jouw geval als beginner zou ik 100% zeker voor de triple gaan. Op die manier heb je in Limburg of wellicht op termijn in de Ardennen en de Alpen in ieder geval geen omkijken meer naar je fiets en bespaar je jezelf eventueel onnodige kosten.
Neem als beginner geen onnodige risico's door jezelf te overschatten en besef dat als het fietsvirus je te pakken krijgt, de bergen al snel lonken... Als je over een jaar of vijf toe bent aan een nieuwe fiets, dan kun je opnieuw (afhankelijk van je getraindheid) dezelfde overweging maken en wellicht een compact of zelfs een dubbel kiezen.
Om hier een goeie uitspraak over te kunnen doen, hebben we wel wat meer gegevens nodig:
-Je doelstelling, wedstrijden of toeren?
-Je leeftijd i.v.m. eventuele beperkingen in de verzetten als je wedstrijden wilt gaan rijden;
-Je gewicht, lichaamsbouw;
-Hoeveel training ben je voornemens om erin te steken?
Laat het even weten!
-Je doelstelling, wedstrijden of toeren?
-Je leeftijd i.v.m. eventuele beperkingen in de verzetten als je wedstrijden wilt gaan rijden;
-Je gewicht, lichaamsbouw;
-Hoeveel training ben je voornemens om erin te steken?
Laat het even weten!
Met compact ben je in Nederland het meest veelzijdig. Je hebt niet de nadelen van een zwaardere triple. En met verzet 34-27 komt je echt overal boven Dit staat ongeveer in verhouding tot 30-23 van een triple. Bovendien is compact de 50 ook ideaal voor de vlakke polderwegen. Met 50-19 kun je lekker op frequentie ronddraaien en toch nog een aanzienlijk tempo maken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
adri schreef:Met 50-19 kun je lekker op frequentie ronddraaien en toch nog een aanzienlijk tempo maken.
Ja, ja zeker met een 19
What makes the boat go faster?
adri schreef:Met compact ben je in Nederland het meest veelzijdig. Je hebt niet de nadelen van een zwaardere triple. En met verzet 34-27 komt je echt overal boven Dit staat ongeveer in verhouding tot 30-23 van een triple. Bovendien is compact de 50 ook ideaal voor de vlakke polderwegen. Met 50-19 kun je lekker op frequentie ronddraaien en toch nog een aanzienlijk tempo maken.
Ik ken der anders wel een paar waar de gemiddelde toerist niet of nauwelijks met 34-27 boven komt
:rolleye:
pinarello schreef:adri schreef:Met compact ben je in Nederland het meest veelzijdig. Je hebt niet de nadelen van een zwaardere triple. En met verzet 34-27 komt je echt overal boven Dit staat ongeveer in verhouding tot 30-23 van een triple. Bovendien is compact de 50 ook ideaal voor de vlakke polderwegen. Met 50-19 kun je lekker op frequentie ronddraaien en toch nog een aanzienlijk tempo maken.
Ik ken der anders wel een paar waar de gemiddelde toerist niet of nauwelijks met 34-27 boven komt
:rolleye:
Niet dat je het veel zal doen maar: bij + 10% is de 34/27 aan de zware kant, ik ga misschien aankomende zomer o.a. de Zoncolan oprijden en dan ga ik toch wel zeker ook een 30 steken.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Tja, helemaal waar maar als je kijkt dat de meeste forumleden een klein vermogen uitgeven om de fiets lichter te maken is dit toch een relatief goedkoop en eenvoudig begin. hangt er natuurlijk wel vanaf welk crankstel je neemt.
Uiteindelijk is overal nog wel gewicht op te besparen. In de Duitse Roadbike van deze maand staat een Storck Fascenario 0.7 met allerlei superlichte onderdelen afgemonteerd. 5.7 kilo totaal maar wel 14.000 euro
Uiteindelijk gaat het er toch om of je plezier beleeft aan je sport.
Uiteindelijk is overal nog wel gewicht op te besparen. In de Duitse Roadbike van deze maand staat een Storck Fascenario 0.7 met allerlei superlichte onderdelen afgemonteerd. 5.7 kilo totaal maar wel 14.000 euro
Uiteindelijk gaat het er toch om of je plezier beleeft aan je sport.