Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

vaste of geveerde voorvork????

avr
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 jan 2008 22:26

avr 06 feb 2008 17:19

hallo, vandaag mijn nieuwe colnago ibex atb frame binnen gehad.
nu zit ik met een dilema.

Een vaste of verende vork monteren??

een vaste denk ik een de pace of de ritchey WCS
een verende aan de Fox 32 F80 RLC of de Marzocchi corsa sl wc 2008 .

met de kanttekening dat ik veldrijden gewent ben.

graag jullie reacties.

alvast hartelijk dank
overstekend wild

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 06 feb 2008 17:43

Dat is een erg persoonlijke keuze, ik zelf vind het geweldig om met vaste vork te rijden (stuurt, klimt en sprint veel fijner, geen onderhoud nodig).
Anderen vinden het onzin, en verklaren je voor gek (gebruik de zoekfunctie maar eens) omdat je iets langzamer zou zijn, en omdat het hier en daar wat stuitert.
Als je veldrijden gewent bent zou ik het gewoon proberen met een starre vork, en mocht dat niet bevallen, dan kan er nog altijd een verende in. De paar tientjes die je misschien verliest bij de eventuele verkoop van de starre vork lijken me niet zo'n probleem als ik zie wat voor frame je hebt gehaald ;)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 06 feb 2008 17:49

Star (en singlespeed!)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

heiko
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jul 2007 11:35

heiko 06 feb 2008 18:46

Hangt er vind ik flink vanaf waarvoor je de fiets wilt gaan gebruiken (heb zelf een fiets met een starre en een met een fijne fox geveerde vork). Voor het knalwerk op een niet te technisch parcours is een starre vork prima, zeker als je dat in principe toch al gewend bent.

Als je wel is een langere tocht wilt rijden of naar bijvoorbeeld de ardennen en alpen wilt met de fiets zou ik een geveerde vork monteren, is nog steeds niet echt nodig maar wel o zo fijn.

Een goede geveerde vork is natuurlijk wel een slag duurder dan een goede starre, wellicht ook iets om mee te nemen in de overweging.

avr
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 jan 2008 22:26

avr 06 feb 2008 19:23

ik wil hem eigenlijk alleen maar gebruiken op het "vlakke" nederlandse terrein.
Als ik voor een geveerde vork zou gaan dan moet ik hem wel kunnen locken!!
het gewicht van een geveerde vork zal dan ook mee spelen in de keuze.

Star (en singlespeed!) bedoel je daarmee??? scepticus
overstekend wild

snorro
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jan 2008 22:16

snorro 06 feb 2008 19:55

Tsja als je alleen in het bos rijdt zal star wel kunnen. Maar al ga je echt mountainbiken en niet boswielrennen dan zou ik nooit een geveerde vork willen missen.

Tsja, en als wordt gesteld dat de Alpen ook met een starre vork kan: alles kan maar als je de echte paden opzoekt is een geveerde vork 100x te preferen.

Klopt wel dat een starre vork misschien een grote snelheidsbeleving geeft, maar een echt snelheidsvoordeel is er niet imho.

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 06 feb 2008 19:56

Ik heb nu een voorvering, 50mm, van RST op mijn Hybride zitten.

Nu zou ik graag een vaste voorvork erop willen zetten, maar ik weet niet echt goed welke zouden moeten passen?

Zou deze bijvoorbeeld passen: http://www.12gotrading.com/?page=record ... =sub_soort

snorro
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jan 2008 22:16

snorro 06 feb 2008 20:05

Rufio schreef:Ik heb nu een voorvering, 50mm, van RST op mijn Hybride zitten.

Nu zou ik graag een vaste voorvork erop willen zetten, maar ik weet niet echt goed welke zouden moeten passen?

Zou deze bijvoorbeeld passen: http://www.12gotrading.com/?page=record ... =sub_soort


Iets met dezelfde inbouwhoogte. Meten = weten

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 06 feb 2008 20:07

Lol, zo'n antwoord kreeg ik ook bij mijn wielenvraag.
Maar is er niet een standaard voor balhoofd diameter?

Zou ik trouwens niet ook een cyclocross vork erin kunnen stoppen?

snorro
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jan 2008 22:16

snorro 06 feb 2008 20:15

Waarschijnlijk zal je stuurbuisdiameter 1 1/8 zijn. Het is wel handig dat die maat hetzelfde is maar er is meer waar je op moet letten.

Dus het antwoord lijkt je misschien wel LOL maar om je geometrie van je fiets niet te vernaggelen zal je er wel degelijk naar moeten kijken.

Een crossvork bouwt waarschijnlijk veel lager (afh. van model) dan je bestaande vork dus je zal dan rare hoeken krijgen met alle gevolgen voor je stuurgedrag.

En de ene crossvork is de andere niet qua inbouwhoogte. Dus meten=weten

LOL

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 06 feb 2008 20:31

OK dus cyclo wordt het niet, dan maar een mtb vork proberen

snorro
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jan 2008 22:16

snorro 06 feb 2008 20:34

Dan zitten je V-brake nokken waarschijnlijk niet op de goede hoogte. Zijn wel oplossingen voor geloof ik maar die verdienen niet altijd de schoonheidsprij.

Kijk eens bij surly die hebben wel een hoop rare starre vorken, misschien ook voor wat jij zoekt

Plaats reactie