Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Avid Juicy 7 of XTR 2007

fast4ward
Forum-lid

fast4ward 06 feb 2008 12:39

Misschien niet het juiste forum maar er zitten hier ook wel MTB'ers die verstand van zaken hebben.

Ik wil schijfremmen op mijn MTB voor XC-wedstrijd gebruik en af en toe een marathon in het buitenland. Zit nu alleen te twijfelen aan de Avid Juicy 7 of de XTR 2007. Beide remmen kosten circa €250,- voor een set.
Aangezien ik nu met centerlock naven rijd is de keuze voor shimano remmen wel makkelijk. In de prijs van de juicy's heb ik echter wel rekening gehouden met de aankoop van adapters (van IS naar CL).

Heeft iemand ervaring met de XTR 2007 schijfremmen?

Dan mocht het de shimano's worden is er nog een kleine keuze. De nieuwe XT 2008 remmen schijnen ook wel okay te zijn (niet volgens de laatste fiets maar de test in het duitse mountainbike magazin). De nieuwe XT's hebben een nieuw systeem "Servo Wave" dit zou 20% meer remkrachtopleveren. Er wordt alleen niet aangegeven t.o.v. wat. Dus 20% meer dan XTR 2007 of meer dan oude XT remmen????

Tja wie heeft er een goed advies.........
M@zzel

michon
Forum-lid

michon 11 feb 2008 02:47

Sram heeft met hun juicy 7's een paar jaar duidelijk een voorsprong gehad op Shimano. De XT '08 schijfremmen echter hebben dat gat weer volledig dichtgelopen en de algemene opvatting is dat de nieuwe XT's de nieuwe referentie zijn voor XC gebruik. Dat zet dus eigenlijk de XTR's buiten spel.
De juicy's zijn zeer goede remmen en hebben een 'on the flight' instelbaar aangrijpmoment. Optisch vind ik ze minder, maar das een mening.
Verder gaat het vervangen van remblokjes op de shimano's makkelijker (onderweg altijd handig) dan op de juicy's.
Je zou hier eens kunnen kijken voor meer info.
Don\'t argue with fools, they\'ll drag you down to their level and then beat you with experience

fast4ward
Forum-lid

fast4ward 11 feb 2008 09:54

Thanx voor je reactie.
Ben er inmiddels ook al uit. Vanmiddag ga ik de XT 2008 bestellen. Kosten in Duitsland 80euro/st, wel zonder schijven maar die zijn iets van 16 euro. Kom ik uiteindelijk ook weer 85 euro goedkoper uit dan de juicy's. 160mm/160mm schijven lijken mij ook wel afdoende voor het XC werk in nederland. 180mmm schijf voor in het buitenland is ook zo gemonteerd met de centerlock.
M@zzel

wezep
Forum-lid

Gebruikersavatar wezep 11 feb 2008 11:16

Is dan de XT 08 beter dan de XTR?
Weet iemand zo wat het qua gewicht scheelt?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

fast4ward
Forum-lid

fast4ward 11 feb 2008 13:03

wezep schreef:Is dan de XT 08 beter dan de XTR?
Weet iemand zo wat het qua gewicht scheelt?

[img=http://cycle.shimano-eu.com/media/image ... 636900.jpg]

[img=http://cycle.shimano-eu.com/media/image ... 636936.jpg]

Zoek de verschillen zou ik zeggen. de XT is standaard PM aansluiting (voor) de XTR is standaard IS. Gewichtsverschil zal hem met name in de schijven en in de remhendels zitten. Shimano geeft zelf geen gewicht aan van de nieuwe XT remmen.

Door het gebruik van het Servo Wave systeem zou er 20% meer remkracht zijn. Dat is t.o.v. de huidige XTR (2007) denk ik dan.........
M@zzel

Plaats reactie