Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Omslagpunt en dus zones variabel?

rezne
Forum-lid

rezne 08 feb 2008 13:36

Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

lior63
Forum-lid

lior63 08 feb 2008 13:50

Van de internetsite van Polar

http://www.polar-nederland.nl/comparison/cycling.html

Polar OwnZone™
Bepaalt de onder- en bovengrens van
jouw persoonlijke hartslagzone
op twee inspanningsniveaus.

De functie OwnZone stelt een persoonlijke en veilige trainingszone vast bij lichte tot gemiddelde inspanning (65-85% HRmax). Polar hartslagmeters maken gebruik van verschillende methoden om jouw OwnZone te bepalen. De belangrijkste methode bestaat uit het meten van de veranderingen in je hartslag tijdens de warming-up vóór de training. Het helpt je bij een geschikte warming-up en bepaalt automatisch een veilige en doeltreffende persoonlijke hartslagzone, dit wordt de OwnZone genoemd. Er wordt daarbij rekening gehouden met je lichaamsconditie van dat moment.

Ook berekent de Polar hartslagmeter automatisch de onder- en bovengrens van de OwnZone op basis van de maximum hartslag voor jouw leeftijd (220 minus leeftijd).

De OwnZone komt overeen met 65-85 % van de maximum hartslag. Trainingsactiviteiten aan de ondergrens van het inspanningsniveau kunnen zonder problemen langere tijd worden uitgevoerd en leveren vaak het beste resultaat bij gewichtscontrole. Activiteiten die aan de bovengrens plaatsvinden, geven het beste resultaat voor de cardiovasculaire conditie. Tijdens een training kun je tevens de laatst opgeslagen OwnZone-grenzen gebruiken. Je moet de OwnZone echter opnieuw berekenen bij het begin van een training als je van trainingsomgeving of -modus verandert, of wanneer je psychische veranderingen hebt ondergaan, bijvoorbeeld als je last hebt van stress of neerslachtigheid.

De 'advanced' functie van OwnZone bestaat uit twee trainingsgebieden: OwnZone High en OwnZone Low, die een grotere afwisseling in trainingsactiviteiten mogelijk maken, omdat het 'Basic-gebied' van de OwnZone nogal breed kan zijn voor bepaalde, zeer gerichte trainingen.

De OwnZone Low komt overeen met een licht tot gemiddeld inspanningsniveau, dat wil zeggen ongeveer 65-78% van je maximum hartslag. De OwnZone Low is ideaal voor de warming-up, voor activiteiten die zijn gericht op gewichtscontrole voor die mensen die weinig bewegen of in minder goede conditie zijn en voor diegenen die herstellen van ziekte of intensieve training.

OwnZone High komt overeen met een gemiddeld inspanningsniveau, of op zijn hoogst met een zwaar inspanningsniveau uitsluitend gericht op het verkrijgen van een goede lichamelijke conditie. De hartslag ligt hierbij rond 78-87% van je maximum hartslag. Tijdens een training overschakelen naar dit inspanningsniveau kan bijvoorbeeld nuttig zijn als je een deel met een hogere inspanning witl toevoegen aan je trainingschema

gzomer
Forum-lid

gzomer 08 feb 2008 14:35

In reactie op de beginvraag van Sapper: ja, ik kan dit bevestigen.

Gevoel midden D1 Tacx : 118 bpm.
Gevoel midden D1 buiten : 125 bpm.

Op de tacx lever ik dus bij een lagere bpm hetzelfde (gevoelsmatige) inspanningsniveau als buiten.

Verklaring (o.a. Coulthard): buiten gebruik je meer spieren, waardoor je hartslag hoger zal liggen. Komt mij logisch over, bij hardlopen liggen de zones bij mij nog weer hoger.

Ook het gevoel van je hartslag moeilijker omhoog krijgen op de tacx, herken ik volledig. Van de zomer in de Alpen kon ik hele stukken bergop rond 152 bpm rijden, op mijn tacx ga ik dan helemaal stuk.

Ik ga in ieder geval op mijn gevoelsmatige inspanning af, anders train ik te hard op de tacx.

Tot slot: de tacx is inderdaad een prima hulpmiddel om je cadans tijdens D1-ritten buiten omhoog te krijgen.

Plaats reactie