Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Inventief trainen

mikebiker
Forum-lid

mikebiker 31 jan 2008 12:58

Hallo mensen,

Door een druk leven en dito werk kan ik vaak dagen achtereen niet op de fiets springen, tot mijn eigen ergernis overigens. Ik zoek dan ook mogelijkheden om op een inventieve manier toch zo effectief en veel mogelijk te trainen. Mijn streven is minimaal 3x per week te fietsen. Mijn niveau is te omschrijven als een net geen/net wel marmotterijder (afhankelijk van training).

Ik ben benieuwd wanneer, hoe lang, hoe en op welke inventieve manier jullie zo effectief mogelijk trainen....kan ik wat ideetjes opdoen en uitproberen.
Groet,
Mike

rezne
Forum-lid

rezne 31 jan 2008 13:09

Ik ben student dus over het algemeen aan tijd geen gebrek. Zo nu en dan toch een drukke periode, waardoor de buitentrainingen een beetje in 't nauw komen ( vooral nu het vrij vroeg donker is). Ik ga dan spinnen, tacx (soon to come). Ook is hardlopen mijn tweede liefde. Ik heb ook tijden 's ochtends hardgelopen en dan 's avonds een spinninglesje gevolgt. Eenmaal gewend aan dat trainen 's ochtends (wel duurloop, veel anders lukt niet zo vroeg) is het best prettig.

Overigens weet ik niet hoe je het best kan trainen als je weinig tijd hebt. Als je maar drie keer kan trainen zou ik niet 2/3 D1 training doen. Wellicht dat iemand anders hier meer over kan vertellen.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

ruurd-jan
Forum-lid

ruurd-jan 31 jan 2008 14:02

Ik heb het geluk dat ik een baan heb waar ik flexibele werktijden heb en hier op de fiets naartoe kan komen.
Vanuit mijn woonplaats tot m'n werk is 55 km dus heen en terug ongeveer 110km en dan pak ik toch 3,5 a 4 uur. Hiernaast kan ik ook wat eerder beginnen waardoor ik eerder naar huis kan om bijvoorbeeld van 18.00 tot 22.00 te trainen.
En in het weekend maak ik vaak 10 uur (2x5).
maandag dan over 't algemeen een rustdag en 1 keer in de week een hersteltraining dan kom ik altijd tussen de 15 en 20 uur uit.
Je niveau is natuurlijk afhankelijk van de duur, intensiteit, opbouw etc van de trainingen maar voor een Marmotte kan 3 keer per week wel voldoende zijn denk ik.

hansdarmstrong
Forum-lid

hansdarmstrong 31 jan 2008 16:26

Plannen, plannen en nog eens plannen. Net zoals afspraken, verplichtingen en gezin (dochter afhalen bv.) in de agenda gaan, zo gaat training in de agenda. En eens het erin staat, dan plan ik mijn beroep er verder zo'n beetje omheen. Dan kan omdat ik binnen limieten zelf mij dag kan indelen en ik door veel avondwerk zeker mijn quotum haal!

En als dat niet lukt dan is er mr. tacx. Ipv in de zetel naar het journaal te kijken, doe ik dat op de tacx. Dossier nalezen kan ook op de tacx. Die drie telefoons nog plegen: kan ook op de tacx, als het geen D3 is :). Zo smokkel ik wat extra tijd op de fiets

whocares
Forum-lid

whocares 31 jan 2008 16:26

Misschien niet ideaal !!

Maar zoek ergens een goed verlicht rondje ( industrieterrrein ?? ) op , om 's avonds enkele uurtjes te trainen en voorzie je fiets van licht en reflectoren.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 31 jan 2008 16:26

[quote="GastheerG"]
In het donker trainen – is even een mindset maar heeft ook iets speciaals

[/quote]

Hoe lees je je hartsslagmeter dan af als je bijv. een bloktraining o.i.d. wil doen? (Geen bloktraining doen in het donker is een verkeerd antwoord.)
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

coulthard
Forum-lid

coulthard 31 jan 2008 19:14

Wellicht nog wel makkelijker een bloktraining op het industrie terrein, dan kan je mooi een ronde rustig en een ronde hard. Op die manier gaat mentaal de training een stuk sneller.

Zelf ben ik momenteel bezig met afstuderen, daar gaat veel tijd inzitten, maar ik kan het thuis doen, dus ideaal. Meestal ga ik in de ochtend bezig met mijn project, dan in de middag trainen, wat eten en in de avond weer verder.
Om mijn huisje, eten, fietsonderdelen, uitgaan, etc. te bekostigen werk ik 2 dagen in de week, bij een horecabedrijf als hulpkok (de rest van de IBG). Dan ga ik eerst trainen en om 12:00 tot 21:00 werken.

Meestal zit ik wel helemaal vol gepland, en deze weken helemaal. Dan moet ik toch heel wat trainingsuren maken. Maar goed vrije tijd doe ik niet aan, stil zitten is aan mij niet besteed, tenzij ik helemaal kapot ben na een training.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

gzomer
Forum-lid

gzomer 31 jan 2008 21:18

Ze zijn al langs gekomen (zelf gezin met twee jonge kinderen). Voor mij werkt uitstekend:
- sociale bezoekjes in het weekend en zelfs vakanties in goed overleg combineren met trainen/fietsen.
- tacxen, zeker ook op de avond dat je partner buitenshuis is, is niet zo lekker als buiten fietsen, maar qua flexibiliteit ideaal!

Nog niet langsgekomen, maar eigenlijk het meest belangrijk: mindset moet m.i. gericht zijn op mogelijkheden om te gaan trainen en niet op belemmeringen om te gaan trainen. Je zult zien dat er dan veel meer mogelijk is dan wanneer je gaat zitten klagen/piekeren hoe weinig tijd er is.

marco39
Forum-lid

marco39 31 jan 2008 21:27

Helemaal eens met gzomer, soms heb ik aan een uurtje sprintjes trekken genoeg om me aan gort te rijden, dus ik bedoel korte interval van 20 sec. Geeft soms hetzelfde voldane gevoel als een rit van 175km.

soilworker
Forum-lid

soilworker 31 jan 2008 23:47

Ik heb 2 kleine kinderen, een van 3 jaar en de tweede is 3 maand. Zeker toen de tweede kwam moest ik nog beter plannen.
Kinderen naar bed eventueel wat huishouden en dan ga ik op de fiets. In het weekend plan ik duurtrainingen in, sociale bezoekjes en wat huishouden/klussen.
Op dit moment is de tacx een uitkomst. Filmpje in de laptop en ik haspel zo 2 uur vol of doe een gerichte training (snelheidstraining, lactaat training) van een uur of anderhalf. Ik fiets niet graag in het donker en ben geen held in de kou.
Wij houden een agenda bij, ik schrijf erin wat ik van plan ben, zo nodig stel ik bij. Ik train 4 à 5 keer in de week en met wat mazzel nog een 6e keer.

Plaats reactie