Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tikkende spaken

paulchris
Forum-lid

paulchris 28 jan 2008 22:18

Hallo,

Sinds kort heb ik een ander voorwiel in m'n fiets gezet, een Rigida DPX Constrictor. Dit wiel heb ik tweedehands gekocht, het enige wat ik er van weet is dat het wiel de afgelopen 2 jaar niet gebruikt is.

Nu hoor ik bij het rijden met name onder wat meer belasting (als ik ga staan met gewicht op m'n stuur) de spaken tikken. Niet vaak, maar enkele ferme tikken.

Zijn dit de spaken die zich weer opnieuw moeten zetten? Of worden spaaknippels normaal in vet in de velg gezet en zijn ze nu droog? Ikzelf heb geen idee.

Het wiel is wel gewoon nog kaarsrecht.

Afbeelding
Ik weet het zeker denk ik

jsparie
Forum-lid

jsparie 28 jan 2008 22:28

Je hebt kans dat de spaken allemaal wat strakker gezet moeten worden. Druppeltje olie op waar de nippels in de velg en de spaken in de naven zitten kun je ook eerst proberen. Ik heb dit zelf ook wel eens gehad met andere wielen. Al was dat meer kraken dan tikken. Hierbij hielp een middel op parafine basis het beste en langst. Dacht dat krytech de naam was. Maar ook een ander smeermiddel zal wel werken. Als dit de oorzaak is tenminste.

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 28 jan 2008 23:49

Hoi,

Krytech wordt gebruikt in een smeermiddel van FinishLine en vindt je vrij makkelijk in de fietsenhandel.
Gewone parafine olie zoals aangeboden door Kruidvat werkt ook prima en kost een vierde van de prijs (1liter is ~2 a 3 Euro) en met de rest kan je je ketting reinigen en je fiets opblinken. Bovendien is het geurloos wat je niet van Krytech kan zeggen....

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

paulchris
Forum-lid

paulchris 29 jan 2008 09:35

Bedankt voor jullie suggesties, ik ga het uitproberen!
Ik weet het zeker denk ik

rezne
Forum-lid

rezne 20 apr 2008 21:54

Even een oude koe uit de sloot halen :D

Ik rijd met Fulcrum R1 en in mn achterwiel zitten een paar spaken (ik weet niet precies welke) die tikken. Als ik zit hoor ik ze af en toe en als ik flink aanzet. Ik dacht eerst dat het weer door loslopende bladboutjes kwam, maar het zijn overduidelijk de spaken in mn achterwiel.
Wat kan ik het beste doen?
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

bie
Forum-lid

bie 22 apr 2008 00:13

Had enkele weken net hetzelfde probleem. Vooral hoorbaar als ik bij het klimmen op de trappers liep. Mijn FM heeft de spaken wat aangespannen en weg was het getik.
Vincent

Plaats reactie