Omgekeerd ophangen van MTB
Sinds kort had ik een Trek 6500 met een Manitou Axel voorvork. Deze had ik altijd op z'n kop aan de wielen in beugels opgehangen aan het plafond. Nooit een centje pijn. Nu heb ik een fiets met een Rock Shox Reba Race vork. En wat lees ik in de handleiding: als de fiets omgekeerd geplaatst wordt kan er olie lopen naar de bovenste afdichting wat de werking van de vering beinvloed. Kan deze fiets met deze vork volgens jullie ervaringen wel of niet op z'n kop opgeborgen worden?
-
- Forum-lid HC
Als hij schijfremmen heeft zou ik het zowiezo niet doen vanwege kans op luchtbellen. En ook indien er in de beschrijving van de vork staan dat dit nadelig zou zijn, zou ik het niet doen vanwege het nadelige gevolg op de werking van de vork.
De afdichting bestaat vaak uit een stuk rubber dat zowel aan de binnekant als ook aan de buitenkant konisch is. Dus als er druk op komt door het inveren, dan zal de druk het rubber tegen de wand aanduwen en zorgen voor een goed afdichting. Als je de fiets op de kop hangt dan loopt de olie naar de afdichting die dan niet door de druk wordt dichtgeduwd en kan dus de olie er uit lopen.
Eli
Eli
lior63 schreef:De afdichting bestaat vaak uit een stuk rubber dat zowel aan de binnekant als ook aan de buitenkant konisch is. Dus als er druk op komt door het inveren, dan zal de druk het rubber tegen de wand aanduwen en zorgen voor een goed afdichting. Als je de fiets op de kop hangt dan loopt de olie naar de afdichting die dan niet door de druk wordt dichtgeduwd en kan dus de olie er uit lopen.
Eli
Das niet de eigenlijke seal, maar dat is de wiper. Bovendien zit in de buitenpoten alleen wat open-bad olie voor de smering, de eigenlijke olie voor de demping in de binnenpoten. Maar dat is een gesloten systeem.
Een reba kan je prima op zijn kop zetten, wordt vaak ook juist aangeraden omdat de open bad olie dan de bussen tussen binnen- en buitenpoot smeert. Voor mijn Boxxer werd het zelfs door de monteur van RockShox geadviseerd.
Het zal heel even wat anders veren (dempen) maar na een paar tellen is alle olie wel weer naar onder gezakt.
En het luchtbellen verhaal voor de schijfremmen is onzin. Als het goed is zit er juist helemaal geen lucht in het systeem (anders voel je het echt wel, erg sponzig en moet je ontluchten). Alleen bij sommige systemen moet je niet de handel inknijpen als de fiet op zijn kop staat, dat kan te maken hebben met hoe het expansie-gedeelte in de handel is geconstrueerd
Gewoon niet doen, je gaat olie verliezen .
Dichtingen zijn gemaakt voor verticaal gebruik.
Als je de fiets lange tijd niet gebruikt is het wel o.k. om de vork even omgekeerd te houden om de seals vet te houden, maar niet dagen op z'n kop houden.
Als je de fiets lange tijd niet gebruikt is het wel o.k. om de vork even omgekeerd te houden om de seals vet te houden, maar niet dagen op z'n kop houden.
spietpiet schreef:Gewoon niet doen, je gaat olie verliezen .
Wat een onzin. Seals kunnen wel gemaakt zijn om in een enkele bepaalde richting te keren, maar dat heeft niks met verticaal of horizontaal te maken. Ik heb meerdere fietsen wel eens maanden op zijn kop gehad. Hoe denk je dat het in je binnenpoten zit? daar zit de seal aan de onderkant van de binnenkant, met alle dempingsolie er boven. Tel daar nog bij op alle oliedrukken tijdens gebruik van de vork (veelvoud van een beetje zwaartekracht).
Als je vork toch lekt als je m op zijn kop zet is het hooguit een teken dat er broodnodig wat onderhoud moet worden gepleegd.
spietpiet schreef:Gewoon niet doen, je gaat olie verliezen .
Toch is dit onzin, ik ben in mijn gehele werktuigbouwkundige loopbaan nooit dichtingen tegengekomen voor alleen vertikaal gebruik. Als een dichting lekt is de as onrond of de as of de dichting beschadigd.