Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

American Classic Magnesium 300

pieterloncke
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jul 2005 14:52

pieterloncke 17 jan 2008 15:41

Heeft er iemand ervaring met deze wielen?

Beschrijving:

American Classic Magnesium 300 voor bandjes 1150g

American Classic naven met Ceramische lagers (zouden ze de vroegere problemen opgelost hebben?).

Magnesium velgen !?

Sapim CX-Ray spaken : 28v, 32a

830 Euri, wat denken Jullie?

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 17 jan 2008 16:56

Dat is niet erg duur voor die wielen (magnesium velg en ceramische lagers), maar de al niet al te duurzame AC velgen (qua wanddikte dan...) worden als ze van magnesium zijn niet duurzamer erop.
Magnesium oxideert anders/sneller dan bijv alu en hierdoor is het minder geschikt voor wielen en/of frame's (Dogma's daargelaten...alhoewel daar ook wel problemen mee schijnen te zijn/zijn geweest).
Kortom : ze zijn wel licht en niet al te duur, maar duurzaamheid kun je m.i. niet verwachten bij deze wielen (of je moet ze puur als mooi weer setje gebruiken en niet megazwaar zijn qua lichaamsgewicht).
Gang is alles!!

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 17 jan 2008 23:35

Dat is toch een behoorlijk nadeel wat je daar noemt. Staat daar dan ook een groot voordeel tegenover, of zijn magenesium wielen gewoon een leuke gadget (bot uitgedrukt)?
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 18 jan 2008 08:15

Het voordeel is uiteraard het lage gewicht, maar erg "alledaags" bruikbaar zijn ze niet....althans niet als je er lang mee wil doen...;)
Gang is alles!!

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 18 jan 2008 10:00

Niet voor alle daags gebruik lijkt me, maar voor speciale klimritjes heb je goed alternatief. De naven zijn ook niet van onbeschreven blad, maar heb geen problemen ondervonden bij mijn setje 420.
Heb ze overigens al goedkoper gezien dan de genoemde prijs.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

pieterloncke
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jul 2005 14:52

pieterloncke 18 jan 2008 21:32

Hmmm,

Bedankt voor de reakties.

Duurzaamheid is niet echt een issue voor mij, dan vervang je de velgen na een paar duizend km toch door andere, je moet bezig blijven ;O)

Mijn enige zorg is nog : gaan ze tegen de remmen aankomen bij optrekken of staand klimmen (ik weeg 73kg.)? Ik heb Extralites Ultraclimb SP wielen gehad en hier was dat het geval. Bovendien kwamen de spaken om de 500km los...

Met de AM classics ga ik (of toch mijn fiets) op 6,6kg komen...

jona91
Forum-lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 03 sep 2007 22:22

jona91 20 jan 2008 13:53

ps reaCties

thinair
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:37

thinair 25 jan 2009 20:14

De American Classic product beschrijving rept over:

"As one of the final manufacturing details, each rim receives a protective coating inside and out to resist corrosion".

Zou dat niet voldoende zijn denk je Composite?

Zijn er helemaal geen ervaringsdeskundigen?
Trappen maar!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 jan 2009 20:32

Magnesium velgen is gewoon een achtelijk idee. Ik voorspelde dat 't met de magnesium velgen van Mach mis zou gaan, het duurde een jaar en toen scheurde ze met bosjes tegelijk. Met welk magnesium fietsproduct is nu geen gedoe geweest? Er zijn nog al wat Dogma's gescheurd, ITM The Stem stuurpennen willen nog al wel eens breken.

Er zijn genoeg velgen van 300 gram die gewoon betrouwbaar en stijf zijn, maar die zijn wel allemaal van carbon gemaakt. Daarnaast geeft een hoge carbon velg veel meer voordeel dan een lager gewicht op de weegschaal ;)

De velg vervangen gaat volgens mij niet zo maar, die zijn in principe niet los verkrijgbaar. Maar daarnaast wil je dat ook echt niet, want dat betekent namelijk ook dat je tijdens een ritje in de problemen bent gekomen door niet deugdelijk materiaal.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 25 jan 2009 21:17

Amclassic-fan schreef:Magnesium velgen is gewoon een achtelijk idee. Ik voorspelde dat 't met de magnesium velgen van Mach mis zou gaan, het duurde een jaar en toen scheurde ze met bosjes tegelijk. Met welk magnesium fietsproduct is nu geen gedoe geweest? Er zijn nog al wat Dogma's gescheurd, ITM The Stem stuurpennen willen nog al wel eens breken.


Gun het de tijd om te laten ontwikkelen.. carbon was ook niet direct zo als je het nu kunt krijgen.. daar zijn ook genoeg problemen mee geweest..

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 jan 2009 22:02

Magnesium is een zeer bros, moeilijk te bewerken metaal, wat ook nog eens zeer makkelijk oxideert. Daar staan wel een aantal goede eigenschappen tegenover. Maar andere materialen zijn op dit moment gewoon veel geschikter om een velg van te maken. Ik zie in een formule 1 auto ook geen magnesium wielophanging ;)

De enige reden dat de TS bij deze wielset uitkwam is het gewicht. Je kunt een fiets ook 150-200 gram lichter te maken door uit een 32 spaaks wiel de helft van de spaken te knippen, maar de persoon die dat doet wordt voor gek verklaard. Wat ik wil zeggen, er is een stuk meer in een goed wiel dan een laag gewicht.

Voor een klein beetje meer geld koop je een iets zwaardere wielset (maar wel veel aerodynamischer), die al lang bewezen heeft wel betrouwbaar en stijf genoeg te zijn. De TS is al een beetje de boot ingegaan met een setje slappe Extralite wielen, kan die het nu maar beter goed doen :D :D
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

columbus
Forum-lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 05 mei 2007 14:11

columbus 26 jan 2009 19:41

Die naven koop je voor pakweg 150 euro, doe daar dan nog eens heel ruim genomen voor 100 euro spaken bij, en dan heb je al cx-rays ipv laser's dan heb je 250 euro.
Voor 299 koop je bij superlight-bikeparts LEW velgen, dan heb al een veel betere set toch qua velgen, als je dan de achternaaf nog vervangt door een M5 achternaaf, heb je een superset lijkt mij.
En ze is dan nog veel aerodynamischer ook.

Plaats reactie