tubelijm resten verwijderen
ivarb schreef:Wie kan me vertellen hoe ik mijn carbon velg weer schoon krijg van de tubelijmresten ?
Merci Ivar
Probeer eens met was benzine, bizonkit verwijder je daar ook perfect mee.
Doe eerst even een klein stukje om te kijken of het carbon niet uislaat of zo, maar volgens mij kan het prima.
-
- Forum-lid
- Berichten: 710
- Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47
Indien je gewoon een nieuwe tube wilt leggen mag je deze gerust laten zitten hoor.
Anders kan je zoveel mogelijk met wasbezine eraf halen maar dit lukt nooit allemaal. De laatste delen kan je eventueel lichtjes opschuren zoals bij een nieuwe velg.
Anders kan je zoveel mogelijk met wasbezine eraf halen maar dit lukt nooit allemaal. De laatste delen kan je eventueel lichtjes opschuren zoals bij een nieuwe velg.
Nulla tenaci invia est via!
Hoi,
Met een verfborstel gedoopt in petroleum (diesel of huisbrandolie) de velg helemaal rondom nat maken, enkele minuten laten intrekken.
Vervolgens kan je met de hoek van een met petroleum doordrenkte vod alle lijmresten wegwrijven.
Herhaal dit tot alle lijm weg is en tot slot kan je met wasbenzine het velgbed netjes vetvrij maken.
Zolang de lijm op het velgbed niet te oneffen is kan je gewoon een nieuwe laag lijm aanbrengen. De solventen in de nieuwe lijmlaag activeren de onderliggende lagen vanzelf.
Ciao,
Met een verfborstel gedoopt in petroleum (diesel of huisbrandolie) de velg helemaal rondom nat maken, enkele minuten laten intrekken.
Vervolgens kan je met de hoek van een met petroleum doordrenkte vod alle lijmresten wegwrijven.
Herhaal dit tot alle lijm weg is en tot slot kan je met wasbenzine het velgbed netjes vetvrij maken.
Zolang de lijm op het velgbed niet te oneffen is kan je gewoon een nieuwe laag lijm aanbrengen. De solventen in de nieuwe lijmlaag activeren de onderliggende lagen vanzelf.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
- Locatie: Wilnis
Je kunt de resterende lijmlaag ook een beetje insmeren met solvent, dan een nieuwe laag kit erop en dan verder zoals je normaal gesproken je tubes installeert.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"
peedsbikes schreef:Je kunt de resterende lijmlaag ook een beetje insmeren met solvent, dan een nieuwe laag kit erop en dan verder zoals je normaal gesproken je tubes installeert.
Hoi,
NOOIT doen. De solvent mengt zich met de onderliggende lagen tubelijm en ook met de nieuwe laag die je aanbrengt.
Je verslechtert hierdoor beduidend de hechting tussen de verschillende lagen.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
- Locatie: Wilnis
OK bedankt voor de tip........ik deed het wel namelijk maar dan met crosstubes. Of blijven die beter zitten omdat de belasting anders is dan met racetubes.....
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"
peedsbikes schreef:OK bedankt voor de tip........ik deed het wel namelijk maar dan met crosstubes. Of blijven die beter zitten omdat de belasting anders is dan met racetubes.....
Hoi,
Crosstubes worden nog meer zijdelings belast. Gewoon geen goed idee.
Tufo tape is in principe lijm op een strook voorgedroogd. Ik hou het bij gewone lijm. De tijd die je wint met de tape bij het opleggen van de tube verlies je vaak dubbel als je de tape weer moet van de velg halen.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 13 apr 2005 21:47
Ik heb een setje wielen met reflex velgen waar ik nu trainingstubes op wil leggen. De oude lijm is van tubasti, dikke witte lijm en die wil ik nu verwijderen. Volgens prof. dr. ir. fdegrove is dit met wat diesel goed te doen. Mijn ervaring is anders. (3 dagen werk en nog niet schoon) Nu is mijn vraag, kan ik vittoria-lijm bovenop een gedeeltelijk lijmvrije velg met tubasti-lijm smeren? Als dit niet kan, dan een wellicht iets gewaagdere vraag, kan ik de lijm ook verwijderen met remmenreiniger (om autovelgen te reinigen) of is dit niet aan te raden met aluminium velgen?
Met thinner kan je de oude lijmresten ook verwijderen gaat vrij goed.
Tip; probeer de tubelijm van Schwalbe eens deze geeft veel minder geknoei dan de Tubasti en is erg vriendelijk in gebruik,maar da is mijn mening.
Tip; probeer de tubelijm van Schwalbe eens deze geeft veel minder geknoei dan de Tubasti en is erg vriendelijk in gebruik,maar da is mijn mening.
I live to ride,I ride Passoni