marchisio"cassette's
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 03 apr 2007 14:21
Amclassic-fan schreef:Volgens mij heb jij je van alles op de mouw laten spelden. Op een Campa body ga je een tandje namelijk echt niet er omgekeerd opkrijgen. En al zou dat wel kunnen dan zou het dramatisch slecht schakelen.
Praktijervaring leert dat het als een tiet schakelt, die geleidende gleuven zitten aan twee kanten van de kransjes
En je krijgt het wel op een campa-body omdat de kransjes van marchisio voor campa en shimano hetzelfde zijn. Alleen de adapter-ring in het midden verschilt en die kun je omdraaien.
Zo te horen ben je geen marchisio-gebruiker en spreek je dus ook niet uit ervaring...
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Dat systeem met die adapter-ring bestaat nog maar tegenwoordig heeft marchisio ook Shimano en campa comptatibele kroontjes, die je dus rechtstreeks op je body shuift zonder adapter-ring. Ik denk dat ze dat een jaar of twee terug ingevoerd hebben.
Huidige systeem met adapter-ring heet multikit.
Huidige systeem met adapter-ring heet multikit.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
zojuist m'n spulletjes binnengekregen!
Snel gemonteerd.. eerste indruk: geen probleem!!
resultaat:
voor: 34 x 48
achter 12 - 30
Als ik nu de ventoux nie op kom...
De shimano dura-ace met korte slag geeft geen probleem, let wel dat je ketting de juiste lengte heeft, je hebt misschien maar 1 schakeltje speling.
12x34 en 30x48 zijn beide te schakelen zonder dat er iets aanloopt of je derailleur aan gort getrokken wordt.
Ook heeft de shimano derailleur geen probleem met de 30, loopt gewoon vrij,
maar e.e.a. ligt aan de hartafstand van je wielas naar de bevesting van je derailleur, dit kan per geval iets schelen!
spacing tussen de kransjes is gewoon goed. spacers passen en ondersteunen de boel netjes, je krijgt wel een grote kunstof spacer, de antiflex, de je ziet zitten, maar daar is mee te leven,
Schakeltechnisch weet ik het nog niet, heb nog geen proefrit gemaakt.
Laat dit uiteraard ook weten.
Kosten +/- 13 euro + verzenden.
Als er belangstelling is voor een fotootje wil ik dat wel proberen.
groeten, bas
Snel gemonteerd.. eerste indruk: geen probleem!!
resultaat:
voor: 34 x 48
achter 12 - 30
Als ik nu de ventoux nie op kom...
De shimano dura-ace met korte slag geeft geen probleem, let wel dat je ketting de juiste lengte heeft, je hebt misschien maar 1 schakeltje speling.
12x34 en 30x48 zijn beide te schakelen zonder dat er iets aanloopt of je derailleur aan gort getrokken wordt.
Ook heeft de shimano derailleur geen probleem met de 30, loopt gewoon vrij,
maar e.e.a. ligt aan de hartafstand van je wielas naar de bevesting van je derailleur, dit kan per geval iets schelen!
spacing tussen de kransjes is gewoon goed. spacers passen en ondersteunen de boel netjes, je krijgt wel een grote kunstof spacer, de antiflex, de je ziet zitten, maar daar is mee te leven,
Schakeltechnisch weet ik het nog niet, heb nog geen proefrit gemaakt.
Laat dit uiteraard ook weten.
Kosten +/- 13 euro + verzenden.
Als er belangstelling is voor een fotootje wil ik dat wel proberen.
groeten, bas
diessens fietserke
@bassie
Loopt het allemaal nog gesmeerd?
Ik ben van plan om een 13-30 (9sp) bergcassette van marchisio samen te stellen icm korte kooi derailleur. Jij hebt geen problemen met de 30 en de korte kooi derailleur of de kettinglengte? Heb je de derailleur nog versteld met het derde schroefje en zoja heb je hem er verder in- of uitgedraaid?
Loopt het allemaal nog gesmeerd?
Ik ben van plan om een 13-30 (9sp) bergcassette van marchisio samen te stellen icm korte kooi derailleur. Jij hebt geen problemen met de 30 en de korte kooi derailleur of de kettinglengte? Heb je de derailleur nog versteld met het derde schroefje en zoja heb je hem er verder in- of uitgedraaid?
3e schroefje helemaal in.
kettinglenge, hmm... nee, geen probleem...maar bij 1 schakel korter vindt bij groot-groot mijn derailleur dit niet fijn en bij 1 sckakel langer loopt de boel net aan bij klein klein. Ik heb dus GEEN speling in kettinglente.
Ik kan me voorstellen dat met een shimano deraileur met korte kooi dit (dwz. deze kettinglengte, voor 34 en 48) de enigste combi is met een 30 achter. Misschien dat enkele andere combinaties ook mogelijk zijn, maar het zal krap worden wil je alle tandjes goed kunnen pakken.
Ik ga nog eens proberen of het met 38 en 52 voor ook te doen is, dit geeft voor ook een verschil van 14.
(edit: heb er nog eens over nagedacht; als je voor een combinatie neemt met een verschil kleiner als 14 kan het er qua kettinglengte alleen maar gunstiger van worden)
groeten, bas
kettinglenge, hmm... nee, geen probleem...maar bij 1 schakel korter vindt bij groot-groot mijn derailleur dit niet fijn en bij 1 sckakel langer loopt de boel net aan bij klein klein. Ik heb dus GEEN speling in kettinglente.
Ik kan me voorstellen dat met een shimano deraileur met korte kooi dit (dwz. deze kettinglengte, voor 34 en 48) de enigste combi is met een 30 achter. Misschien dat enkele andere combinaties ook mogelijk zijn, maar het zal krap worden wil je alle tandjes goed kunnen pakken.
Ik ga nog eens proberen of het met 38 en 52 voor ook te doen is, dit geeft voor ook een verschil van 14.
(edit: heb er nog eens over nagedacht; als je voor een combinatie neemt met een verschil kleiner als 14 kan het er qua kettinglengte alleen maar gunstiger van worden)
groeten, bas
diessens fietserke
Clubmaatje van mij gebruikt een 13-30 set in combinatie met standaard Shimano Dure Ace derailleur. Enige dat hij hoefde te doen was het inkorten van de ketting.
Hij is er verder heel tevreden over.
p.s.
groot tandwiel achter (30) en groot tandwiel voor (52) is een combinatie die je nooit wil gebruiken. De ketting staat dan zo schuin, dat wil je niet. Ongeacht het merk
Hij is er verder heel tevreden over.
p.s.
groot tandwiel achter (30) en groot tandwiel voor (52) is een combinatie die je nooit wil gebruiken. De ketting staat dan zo schuin, dat wil je niet. Ongeacht het merk
Kaalpani
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Gaan we weer. Maar in de praktijk gebeurt het nog al eens dat die versnelling gedurende een kort moment wel geschakeld wordt. Bijv als je boven komt op een steile klim en je schakelt zonder na te denken (omdat je moe bent). Vrij pijnlijk als de derailleur dan breekt en ik hoop dat die persoon een beetje kan sturen want anders blijf je niet overeind.
-1 (Gaan we weer... )
Een Shimano korte kooi derailleur kan met gemak een 27 of 28 achtertandwiel aan. Ik gebruik al een paar jaar een compact (50/34) met 12-28 in de bergen. Ook geen enkel probleem met een per ongeluk geschakelde 50-28 of 34-12.
Bij de 30 moet je kijken hoe het loopt, maar in principe kan de derailleur het aan. Dat heb ik voordat ik een compact had ook een zomervakantie gedaan. Meer dan 1000km in de bergen met 39/30 als lichtste en 52/12 als zwaarste. Gaf geen enkel probleem, ook niet bij schakelen onder belasting. Hierbij wel de kant tekening dat ik niet meer weet of 52-30 en/of 39-12 een probleem gaf.
Maar ben verder wel benieuwd naar de schakel ervaringen. Ben het namelijk zat om elke keer een hele nieuwe cassette te kopen om 1 of 2 tandwielen te vervangen. Met Marchisio is het dan makkelijk veranderen, aanpassen en/of vervangen.
Een Shimano korte kooi derailleur kan met gemak een 27 of 28 achtertandwiel aan. Ik gebruik al een paar jaar een compact (50/34) met 12-28 in de bergen. Ook geen enkel probleem met een per ongeluk geschakelde 50-28 of 34-12.
Bij de 30 moet je kijken hoe het loopt, maar in principe kan de derailleur het aan. Dat heb ik voordat ik een compact had ook een zomervakantie gedaan. Meer dan 1000km in de bergen met 39/30 als lichtste en 52/12 als zwaarste. Gaf geen enkel probleem, ook niet bij schakelen onder belasting. Hierbij wel de kant tekening dat ik niet meer weet of 52-30 en/of 39-12 een probleem gaf.
Maar ben verder wel benieuwd naar de schakel ervaringen. Ben het namelijk zat om elke keer een hele nieuwe cassette te kopen om 1 of 2 tandwielen te vervangen. Met Marchisio is het dan makkelijk veranderen, aanpassen en/of vervangen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Onderschrijf bovenstaande discussie volledig. Groot-groot zou niet moeten maar gebeurt soms als je moe bent aan het einde van LBL o.i.d.
Een afgebroken derailleur gaat nog, maar heb ook een zwaar verbogen achterpat gezien en da's minder.
De eenvoudigste oplossing is toch een lange slag monteren, jammer van de looks.
Wat betreft het omkeren van kransjes...dat deden wij inderdaad vroeger met de 5 en 6 vit (dat heette toen nog niet speed)
Als dat bij de Marchiso kan dan is het inderdaad erg goedkoop want dan krijg je als het ware twee voor de prijs van 1
Een afgebroken derailleur gaat nog, maar heb ook een zwaar verbogen achterpat gezien en da's minder.
De eenvoudigste oplossing is toch een lange slag monteren, jammer van de looks.
Wat betreft het omkeren van kransjes...dat deden wij inderdaad vroeger met de 5 en 6 vit (dat heette toen nog niet speed)
Als dat bij de Marchiso kan dan is het inderdaad erg goedkoop want dan krijg je als het ware twee voor de prijs van 1