Pyrineum. Weer iets geleerd en het klinkt beter als "dat stukje tussen je ........en je ......". De zadelstand is iets aangepast, was maar een halve cm zoiets. We gaan zometeen een paar meter maken en eens kijken of het nu beter gaat.
Dank jullie voor de tips.
gr ruud
tintelende, gevoelloze, vingers?
Alleen af en toe even met je handen wisselen van positie op het stuur is natuurlijk geen oplossing. Dat heeft meer weg van pappen en nathouden. Ik heb er persoonlijk nooit last van, maar ik ken wel mensen die hetzelfde probleem hebben. Een oorzaak voor de tinteling zou kunnen zijn dat je stuur te laag staat ten opzichte van je zadel. Dan steun je te veel op je handen, wat tot tintelingen leidt. Je zou kunnen proberen je stuur iets hoger kunnen zetten. Misschien is ook de vorm van je stuur niet echt geschikt voor jou. heb je een ergomisch stuur of met klassieke bocht? Aan de bovenkant afgevlakt of gewoon rond [hoe je dit precies noemt, weet ik niet]? Naar dit soort dingen zou je kunnen kijken. Goede handschoentjes zijn ook nooit weg.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
het tintelende van de vingers kan naast een verstoorde doorbloeding ook veroorzaakt worden door druk op de nervus medianus (een zenuw die midden over de handpalm loopt, zoals op het plaatje)
[img=http://www.groningerneurologen.nl/patie ... s/cts1.jpg]
De druk verlichten is meestal de oplossing, dit kan door eerder genoemde suggesties zoals handschoentjes, een dikker stuur, maar tijdig van positie veranderen lijkt mij toch het meest effectief.
[img=http://www.groningerneurologen.nl/patie ... s/cts1.jpg]
De druk verlichten is meestal de oplossing, dit kan door eerder genoemde suggesties zoals handschoentjes, een dikker stuur, maar tijdig van positie veranderen lijkt mij toch het meest effectief.
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 19 nov 2007 21:33
Gel hanschoenen en dubbel stuurlint en het zal wel beteren.
BonoCross schreef:Aiii het is idd geen 'pyrineum' maar 'perineum'. Zat ik toch warm
Meer info : http://nl.wikipedia.org/wiki/Perineum
newD schreef:het tintelende van de vingers kan naast een verstoorde doorbloeding ook veroorzaakt worden door druk op de nervus medianus (een zenuw die midden over de handpalm loopt, zoals op het plaatje)
[img=http://www.groningerneurologen.nl/patie ... s/cts1.jpg]
Dit is volgens mij het Carpale Tunnel Syndroom.
Zelf heb ik vooral last van een verdoofd gevoel in de twee buitenste vingers en het gebied rond het buitenste middenhandsbeentje. Precies het gebied dat op de tekening niet blauw is. Is dat dus geen CTS?
Ik varieer mijn houding zeer regelmatig en let goed op dat ik niet veel druk op mijn pols of hand zet, maar dat helpt niet. Net zo min als het verstellen van het zadel of het dragen van andere broeken.
Andere tips of suggesties zijn zéér welkom...
Pieken in de afdaling!
Ik ben geen expert op dit gebied maar ik heb dit dode gevoel in pink en ringvinger wel ervaren. Niet tijdens het fietsen, maar na een operatie waarbij ik lange tijd op mijn zij heb gelegen (op mijn arm?). De oorzaak leek toen een beknelde zenuw in de arm te zijn, rond de elleboog denk ik. Het verdoofde gevoel in mijn pink hield toen nog maanden aan. Kan het niet toevallig zo zijn dat je je armen tijdens het fietsen te gestrekt houdt (ellebogen "op slot") waardoor er een zenuw bekneld wordt? 't Is maar een suggestie..
L'Aviateur schreef:newD schreef:het tintelende van de vingers kan naast een verstoorde doorbloeding ook veroorzaakt worden door druk op de nervus medianus (een zenuw die midden over de handpalm loopt, zoals op het plaatje)
Dit is volgens mij het Carpale Tunnel Syndroom.
...
Als het een CTS is dan heb je de klachten spontaan (en vaak 'snachts overigens)
Het heeft wel dezelfde verschijnselen als een CTS maar je kan iets niet CTS noemen als je er van buiten urenlang kilo's druk op geeft.
Ik ervaar eveneens de verschijnselen in mijn handen en niet zozeer in mijn zitvlak.
Zelf heb ik het idee dat het komt doordat ik teveel steun op het stuur. Ik heb een Benotto met een bijzonder grote framemaat. Mijn lengte is 2.11 meter en 140 kilo. Niet echt geschikt voor het betere racewerk maar dat geeft niet. Ik heb al een carriere in de sportschool achter me, vandaar mijn postuur (zie gebruikersnaam).
De doorbloeding is meer dan goed door zware spierarbeid met extreem zware gewichten. Mijn handen zijn voorzien van zware beadering aan de bovenzijde. Ik heb schuim om het stuur en verander regelmatig van houding qua handen. Ik overweeg nu gelhandschoenen. Moet ik nog rekening houden ivm een bepaald merk?
Basbokito
Zelf heb ik het idee dat het komt doordat ik teveel steun op het stuur. Ik heb een Benotto met een bijzonder grote framemaat. Mijn lengte is 2.11 meter en 140 kilo. Niet echt geschikt voor het betere racewerk maar dat geeft niet. Ik heb al een carriere in de sportschool achter me, vandaar mijn postuur (zie gebruikersnaam).
De doorbloeding is meer dan goed door zware spierarbeid met extreem zware gewichten. Mijn handen zijn voorzien van zware beadering aan de bovenzijde. Ik heb schuim om het stuur en verander regelmatig van houding qua handen. Ik overweeg nu gelhandschoenen. Moet ik nog rekening houden ivm een bepaald merk?
Basbokito
Jeuk is leuk, pijn is fijn en bloed is goed
basbokito schreef:Ik overweeg nu gelhandschoenen. Moet ik nog rekening houden ivm een bepaald merk?
Basbokito
Je moet bij de aanschaf kijken/voelen of de gelpads ook werkelijk op het stuur steunen en niet half naast het contact met het stuur. Veel handschoentjes hebben geen gel op het buigingspunt in de handschoen en als dat nu net het contactpunt met je stuur is dan helpt de gel dus nauwelijks. Dus voordat je ze koopt even je handen op een stuur leggen in een zitpositie.