tintelende, gevoelloze, vingers?
Ik kwam tot de ontdekking dat ik alleen lat had van tintelende handen bij bepaalde zweetshirts. Ik heb een type zweetshirt dat redelijk strak zit, ik vermoed dat de mouwtje toch belemmerend werken. Bij andere shirts (bijv. craft) heb ik er geen last van.
I Am SpeCiAliZed
-
- Forum-lid
Volgens mij is dit topic in januari gestart. Dan gaan mijn vingers ook altijd tintelen. Het nieuwe seizoen staat immers voor de deur.
vrouwke schreef:Wat ook kan helpen met het tintelen in de vingers is de hand proberen niet te veel knikken als hij op het stuur ligt. Dus de doorbloeding van de pols naar de hand/vingers goed op gang houden.
Ik heb ook altijd last van tintelende vingers door een slechte bloedsomloop in de handen. Al na een kwartier.
Vroeger (d.w.z. 20 kg geleden ) had ik daar totaal geen last van. Het komt door de druk op de (geplooide) polsen als gevolg van overgewicht van mijn bovenlichaam. Door maanden aan krachttraining te doen heb ik een veel bredere rug gekregen die,uiteraard,meer weegt en voor meer druk op de handen zorgt.
Een andere reden zou de verhoogde druk op het schoudergewricht kunnen zijn tijdens het voorover gebogen rijden. Misschien worden er in de bovenarm of de schouder bloedvaten zo afgekneld.
Ik heb trouwens ook wel eens last van tintelende of gevoelloze vingers bij handenarbeid; bijvoorbeeld als ik herhaalde bewegingen doe tijdens het poetsen van mijn fiets. Dat geeft zelfs kramp in de handen en vingers; zodat ik even moet ophouden met werken.
Het strekken van de pols bij het vastgrijpen van het stuur geeft soelaas. Helaas heb ik dan veel minder grip en riskeer ik er af te glijden bij de minste oneffenheid in de weg. Het is nerveus rijden zo.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)
L'Aviateur schreef:newD schreef:het tintelende van de vingers kan naast een verstoorde doorbloeding ook veroorzaakt worden door druk op de nervus medianus (een zenuw die midden over de handpalm loopt, zoals op het plaatje)
[img=http://www.groningerneurologen.nl/patie ... s/cts1.jpg]
Dit is volgens mij het Carpale Tunnel Syndroom.
Zelf heb ik vooral last van een verdoofd gevoel in de twee buitenste vingers en het gebied rond het buitenste middenhandsbeentje. Precies het gebied dat op de tekening niet blauw is. Is dat dus geen CTS?
Ik varieer mijn houding zeer regelmatig en let goed op dat ik niet veel druk op mijn pols of hand zet, maar dat helpt niet. Net zo min als het verstellen van het zadel of het dragen van andere broeken.
Andere tips of suggesties zijn zéér welkom...
bij tintelende pink, ringvinger en pinkmuis is het niet de nervus medianus, maar de nervus ulnaris die verdrukt is. Deze loopt door het zogenaamde "kanaal van Guyon", welke wat in de verdrukking kan komen bij een gebogen pols waar op gesteund wordt. heb er zelf ook last van.
[img=http://www.neurologie-denhaag.nl/images/ulnaris-b.jpg]
Koga Miyata Road Racer \'98
Red Bull Pro SL 4400 \'10
Red Bull Pro SL 4400 \'10