Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Fixies

rocket
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mei 2008 01:13

rocket 20 mei 2008 01:40

Mischien leuk voor alle Fixie fans.
Het EK bike messenger wordt gehouden in Eindhoven dit jaar.
Trouwens echt vet dat er een topic aan fixie's besteed wordt.

patmaessen
Forum-lid
Berichten: 1790
Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22

patmaessen 20 mei 2008 22:30

Ben helemaal leek in dit fixie fenomeen, maar is in feite ieder frame hiervoor geschikt? Zijn er op internet ook shops te vinden welke zich op fixies hebben toegelegd?

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 21 mei 2008 00:11

Het frame moet achterpadden hebben die diep genoeg zijn om het wiel zo ver naar achter te krijgen dat je de ketting op spanning kan brengen, het meest ideaal zij horizontale naar achter gerichte padden (zoals op baanfietsen).
Bij een fixie kun je dit probleem i.t.t. bij een singlespeed niet oplossen met een kettingspanner, dus dit is wel belangrijk.

Verder is elk frame in principe geschikt.

Op www.singlespeed.nl en www.m-gineering.nl kun je wel het een en ander aan onderdelen krijgen voor de opbouw van je fixie. Voor inspiratie moet je echt eens kijken op www.fixedgeargallery.com (als je die niet al ontdekt had :) )
Ik weet het zeker denk ik

quivite
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2005 23:29

quivite 30 mei 2008 00:52

Mijn fixie in zijn natuurlijke habitat en dat is gewoon in de polder.
Zomer en winter en bijna iedere werkdag in gebruik.
Begonnen als gebruikte Granwinner racefiets, maar verbouwd op een leven door weer en wind en met randonneurbanden.
In de zomer sta ik op 52x16 en als het koud is draai ik het wiel en rij ik 52x19.
Ook in de stad is er prima mee te rijden, afgezien dan van kinderhoofdjes.
Achterwiel is door M-gineering gemaakt en het stuur is van Rose.

Afbeelding

Afbeelding

Dick, fixed nu ruim een half jaar.

furk
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 29 aug 2007 20:14

furk 30 mei 2008 16:31

Ideale woon/werkfiets. Toch een pak goedkoper (en stoerder) dan de gemiddelde forensenfiets (met kofferhouder!!). De bagagedrager is er aangelast?

quivite
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2005 23:29

quivite 10 jun 2008 00:25

[quote="Furk"]Ideale woon/werkfiets. Toch een pak goedkoper (en stoerder) dan de gemiddelde forensenfiets (met kofferhouder!!). De bagagedrager is er aangelast? [/quote]

Er zaten geen nokjes op voor spatbord en drager en met beugeltjes is het allemaal erg gammel.
Dus buisjes vann 8mm genomen, gebogen en gesoldeerd en ik heb een drager met ook een horizontaal gedeelte.
Ik kan kiezen of ik met twee tassen aan de zijkanten rij of met één bovenop achter mijn benen.
Die keus is niet moeilijk: met twee tassen is de luchtweerstand aanzienlijk hoger.

Of deze fiets in het gebruik goedkoper is dan een gemiddelde forensenfiets waag ik te betwijfelen.
De achterband gaat maar 7000 km mee.
De ketting is niet afgeschermd en krijgt nogal wat modder voor zijn kiezen, en ik heb al een aantal bracketlagers versleten.
Maar met mijn rijstijl zal een forenzenfiets wel snel kapot zijn.

De keuze om fixed te rijden en niet met een freewheel is de heroïk van de fietskoeriers waar ik door beïnvloed ben.
En ik moet zeggen dat het me wel bevalt, want ik fix al 6000 kilometertjes.
Als je eenmaal gewend bent is doortrappen en respect voor de stoeprand een tweede natuur.

Dick - Flying Scotsman op het nachtkastje

krant90
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 mei 2007 20:31

krant90 18 jun 2008 12:33

Ik bedrijp niet wat iedereen zo gaaf aan de fixies vind. :S
En waarom zou je er op rijden, als je prachtige fietsen met goedwerkende versnellingen hebt? Misschien kan iemand het me uitleggen?:P

rvane
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 jun 2006 15:56

rvane 18 jun 2008 12:33

Ligt het aan mij of draaien jullie allemaal erg grote verzetten? Ik vind die fixies ook erg tof, maar ik zou volgens mij een stuk lichter willen rijden, 42x17 ofzo. Maar heb nog nooit op een fixie gereden, alleen op een gewone racer.
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 18 jun 2008 12:42

[quote="krant90"]Ik bedrijp niet wat iedereen zo gaaf aan de fixies vind. :S
En waarom zou je er op rijden, als je prachtige fietsen met goedwerkende versnellingen hebt? Misschien kan iemand het me uitleggen?:P[/quote]

Ik denk dat Sheldon Brown je een eindje op weg kan helpen. Dit verhaal gaat over singlespeed, fixed schijnt een nog groter "een met je fiest" gevoel te geven, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Gekopieerd van www.sheldonbrown.com:

Why ride a Singlespeed?
Modern 24-27 speed bikes are marvels of technology, and allow a cyclist to select the gear ratio that will make the most efficient use of his/her energy. If what you're after is getting the maximum possible speed/distance for the minimum effort (and there's nothing wrong with that!) a multi-speed bike is what you need...but, efficiency isn't everything!
If you're riding for sheer pleasure, or for exercise, you don't necessarily place that high a premium on output results, as measured in speed, distance or vertical climb. Instead, you may care more about the actual experience of riding your bike. In this case, you may be a candidate for a singlespeed bike.

Riding a singlespeed can help bring back the unfettered joy you experienced riding your bike as a child. You don't realize how much mental energy you devote to shifting until you relinquish your derailers, and discover that a whole corner of your brain that was formerly wondering when to shift is now free to enjoy your surroundings and sensations.

Paradoxically, a singlespeed is, in another sense more efficient than a multispeed bike! While the single gear ratio will not be the "perfect" gear ratio for all conditions, in the conditions which fit the single gear, it is considerably more efficient mechanically than the drive train of a derailer bike.

A singlespeed bike dispenses with the weight of the derailers, shifters, cables, extra sprockets and longer chain. In addition, a singlespeed gear train runs the chain in a perfectly straight line from sprocket to chainwheel, and avoids the serpentine wind through the pullies of a derailer. You can really feel the difference! A singlespeed is noticeably quicker and easier to pedal than a multispeed bike in the same gain ratio.

Singlespeed bikes are also considerably more sturdy and reliable than multispeed bikes. There's no derailer to catch on the underbrush or to get overshifted into the spokes. The rear wheel itself is a lot stronger than one made with off-center (dished) spoking to make room for a whole bunch of sprockets on one side.

Artikel specifiek over fixed: http://www.sheldonbrown.com/fixeda.html
Ik weet het zeker denk ik

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 18 jun 2008 12:48

[quote="RvanE"]Ligt het aan mij of draaien jullie allemaal erg grote verzetten? Ik vind die fixies ook erg tof, maar ik zou volgens mij een stuk lichter willen rijden, 42x17 ofzo. Maar heb nog nooit op een fixie gereden, alleen op een gewone racer. [/quote]

Die 52/16 van Quivite vind ik ook wel erg groot voor op de weg, maar in principe kun je best een behoorlijk verzet nemen hoor.

Bij lage snelheden maak je dan weliswaar weinig rpm's, maar omdat je zo langzaam gaat hoef je zo weinig vermogen te leveren dat het nog steeds niet heel erg zwaar is.
En je topsnelheid wordt sterk beperkt door een te licht verzet, zeker op een fixie. Op een SS kun je nog sprinten-coasten-sprinten-coasten om hoge snelheden te halen maar op een fixie móet je blijven trappen.

42/16 is een redelijk allround verzet om mee te beginnen, maar veel mensen nemen een zwaarder verzet.

[quote="krant90"]Ik bedrijp niet wat iedereen zo gaaf aan de fixies vind. :S
En waarom zou je er op rijden, als je prachtige fietsen met goedwerkende versnellingen hebt? Misschien kan iemand het me uitleggen?:P[/quote]
Waarom zou je met de fiets gaan als je ook lekker met de auto kunt?
De makkelijkste weg is niet altijd de leukste :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 18 jun 2008 12:55

[quote="krant90"]Ik bedrijp niet wat iedereen zo gaaf aan de fixies vind. :S
En waarom zou je er op rijden, als je prachtige fietsen met goedwerkende versnellingen hebt? Misschien kan iemand het me uitleggen?:P[/quote]

In de stad rij ik niet op mijn carbonnen schatje, dus daar is een fixed dan voor. Wie rijdt er eigenlijk op zijn racefiets in de stad of naar het werk? En het is natuurlijk leuk, leuk, en nog eens leuk!

Plaats reactie