Fixies
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 03 mei 2009 22:38
Eindelijk vakantie en eindelijk tijd om mijn conversion af te maken. Ik hebben eigenlijk alles erop zitten, behalve de ketting. Ik heb hier een paar vragen over:
1. Je kan een 3/32 ketting toch op een 1/8 chainring zetten?
2. Hoe krijg ik de ketting kleiner? Het is een bmx-ketting die kleiner kan worden gemaakt. Heb je hiervoor een speciaal gereedschap nodig?
3. Hoe krijg ik mijn ketting recht met mijn achternaaf? Het verschil is nu ongeveer 2-3 cm.
1. Je kan een 3/32 ketting toch op een 1/8 chainring zetten?
2. Hoe krijg ik de ketting kleiner? Het is een bmx-ketting die kleiner kan worden gemaakt. Heb je hiervoor een speciaal gereedschap nodig?
3. Hoe krijg ik mijn ketting recht met mijn achternaaf? Het verschil is nu ongeveer 2-3 cm.
halveliter schreef: 1. Je kan een 3/32 ketting toch op een 1/8 chainring zetten?
Nee
Kettingpons2. Hoe krijg ik de ketting kleiner?
3. Hoe krijg ik mijn ketting recht met mijn achternaaf? Het verschil is nu ongeveer 2-3 cm.
2 a 3 cm? :rolleye:
Da's wel heul erg veel. Neem aan dat je een oude opschroefnaaf hebt gebruikt en je kransje teveel naar binnen staat? In dat geval:
Kransje omdraaien ('schouder' links, tandjes rechts), naaf anders spaceren en wiel opnieuw centreren, kettingblad op binnenbladpositie, kortere trapas.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 03 mei 2009 22:38
Kutje. Ik dacht dat dat kon. Nu maar een nieuwe ketting en kransje kopen...Scepticus schreef:halveliter schreef: 1. Je kan een 3/32 ketting toch op een 1/8 chainring zetten?
Nee
Scepticus schreef:3. Hoe krijg ik mijn ketting recht met mijn achternaaf? Het verschil is nu ongeveer 2-3 cm.
2 a 3 cm? :rolleye:
Da's wel heul erg veel. Neem aan dat je een oude opschroefnaaf hebt gebruikt en je kransje teveel naar binnen staat? In dat geval:
Kransje omdraaien ('schouder' links, tandjes rechts), naaf anders spaceren en wiel opnieuw centreren, kettingblad op binnenbladpositie, kortere trapas.
Om precies te zijn is het 1.5 cm ongeveer. Ik heb een baanset gekocht, maar misschien ligt het aan mijn bracket ofzo. Ik maak anders wel foto.
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 03 mei 2009 22:38
Top. Dat is goedkoper volgensmij. Thanks!
Liefhebber Nederlandse stalen racefietsen
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 03 mei 2009 22:38
Daar ben ik weer. Inmiddels een nieuwe bracket geinstalleerd, waardoor mijn chainline helemaal recht loopt. Maar weer heb ik een paar vraagjes:
1. Maakt het uit hoeveel tands cog ik heb met mijn chainring? Mijn cog is 17T en chainring 48T. Moeten die niet beiden een even of oneven getal zijn?
2. Je ketting moet toch zo strak mogelijk? Normaal knip je een ketting door de ketting over je cog en chainring the leggen en dan één schakel meer te rekenen? Of reken je nu niet de extra schakel, zodat je chain helemaal strak ligt?
Alvast dank!
1. Maakt het uit hoeveel tands cog ik heb met mijn chainring? Mijn cog is 17T en chainring 48T. Moeten die niet beiden een even of oneven getal zijn?
2. Je ketting moet toch zo strak mogelijk? Normaal knip je een ketting door de ketting over je cog en chainring the leggen en dan één schakel meer te rekenen? Of reken je nu niet de extra schakel, zodat je chain helemaal strak ligt?
Alvast dank!
1. Wat je zelf prettig vind, ik heb zelf 42/16 gehad en nu heb ik 42/17 , spint wat lekkerder en je kan nog vooruitkomen met stevige tegenwind.
2. Ketting hoeft niet zo strak mogelijk dat dacht ik eerst ook altijd. Gewoon zo strak dat je met je vinger de ketting op het midden van de drivetrain nog een halve centimeter kunt bewegen. Als je kettinglijn in orde is zal hij er sowieso niet snel afvallen.
Grtz.
Rubenio
2. Ketting hoeft niet zo strak mogelijk dat dacht ik eerst ook altijd. Gewoon zo strak dat je met je vinger de ketting op het midden van de drivetrain nog een halve centimeter kunt bewegen. Als je kettinglijn in orde is zal hij er sowieso niet snel afvallen.
Grtz.
Rubenio
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 03 mei 2009 22:38
Toppie, dat is dus 1 extra schakel. Thanks!