Je baanfiets
Campa baancranks hebben idd nog een gewone vierkante as, en Shimano gebruikt nog Octalink op de baan.
Baancranks hebben een kleinere Q-factor en een andere 'steek' dan wegcranks, dus gewone wegcranks op je baanfiets zijn niet ideaal.
Baancranks hebben een kleinere Q-factor en een andere 'steek' dan wegcranks, dus gewone wegcranks op je baanfiets zijn niet ideaal.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 10 mei 2008 02:55
[quote="andromeda"]
ben benieuwd wat het beste gaat bevallen.[/quote]
Ik ook! Ga iig eerst 50x15 proberen, heb een blijkbaar een oude versie Miche primato crank waar zo'n zwart Miche advanced voorblad die ik hier heb liggen niet op past...
Denk dat 52x16 een mooi trainingsverzet is voor mij, zit net tussen beide in:
50/16 = 3,125
52/16 = 3,250
50/15 = 3,333
Trouwens wat voor cranklengte is gebruikelijk op de baan?
Ben 1,89m, rij op de weg met 175mm en op de baan nu met 167,5mm. Rijdt wel lekker vind ik, maar heb geen idee wat je voor verschil gaat merken van een langere crank.
ben benieuwd wat het beste gaat bevallen.[/quote]
Ik ook! Ga iig eerst 50x15 proberen, heb een blijkbaar een oude versie Miche primato crank waar zo'n zwart Miche advanced voorblad die ik hier heb liggen niet op past...
Denk dat 52x16 een mooi trainingsverzet is voor mij, zit net tussen beide in:
50/16 = 3,125
52/16 = 3,250
50/15 = 3,333
Trouwens wat voor cranklengte is gebruikelijk op de baan?
Ben 1,89m, rij op de weg met 175mm en op de baan nu met 167,5mm. Rijdt wel lekker vind ik, maar heb geen idee wat je voor verschil gaat merken van een langere crank.
-
- Forum-lid
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 30 nov 2004 09:58
- Locatie: 't Harde
- Contact
Als trainingsverzet gebruik ik ook altijd 52x16
Echter tijdens wedstrijdjes 52x15 en achter de derny zelfs 52x14
met langere cranklengte ben je in principe minder snel op gang. Voor soupplesse is een kortere crank ook beter en wordt door de deskundigen ook aangeraden. Zelf ben ik bij meetcentrum Bullen in België geweest (meetcentrum.be) en daar zegt de deskundige dat cranklengte van 175 voor een ieder uit den boze is, tenminste voor criteriumgebruik e.d. Voor tijdritten is het wel toepasbaar. Zelfs profs komen bij hem en zijn tevreden!
Echter tijdens wedstrijdjes 52x15 en achter de derny zelfs 52x14
met langere cranklengte ben je in principe minder snel op gang. Voor soupplesse is een kortere crank ook beter en wordt door de deskundigen ook aangeraden. Zelf ben ik bij meetcentrum Bullen in België geweest (meetcentrum.be) en daar zegt de deskundige dat cranklengte van 175 voor een ieder uit den boze is, tenminste voor criteriumgebruik e.d. Voor tijdritten is het wel toepasbaar. Zelfs profs komen bij hem en zijn tevreden!
-
- Forum-lid
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 10 mei 2008 02:55
175mm voor op de weg moet voor mij volgens mij prima kunnen. Voor tijdritten heb ik nu een 180mm, heb het idee dat ik dan juist lekker door kan malen op de grote plaat. Criteriums zijn niet mijn specialiteit (misschien door die cranks? ) en in omlopen/klassiekers nog niet het idee gehad dat ik er last van heb gehad. Maar goed, bij dat meetcentrum zullen ze er meer verstand van hebben dan ik (o ja offtopic in het baanfietsen topic...)
Maar waar rij je dan mee op de baan en hoeveel korter zijn die dan je weg cranks?
Maar waar rij je dan mee op de baan en hoeveel korter zijn die dan je weg cranks?
-
- Forum-lid
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 30 nov 2004 09:58
- Locatie: 't Harde
- Contact
op de baan rij ik met 165 mm cranks. Is bijna standaard, je ziet nog wel eens een uitzondering van 170 en zoals jij 167,5, maar 90 % rijd met 165mm cranks. Op de weg rij ik met 170mm en 172,5mm cranks. 170mm voor training / criteriums en 172,5 voor de klassiekers / omlopen
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
[quote="Lincity"]Waarom hebben baanfietsen eigenlijk altijd van die Miche Cranks?
Waarom niet een stijlvolle Dura-ace, Force of Chorus?
Bovendien zijn buitenboordlagers stijver.[/quote]
Reden: baanfietsen hebben baancranks. Deze zijn meestal stijf, niet superlicht, gemaakt voor 1 tandwiel, kort in lengte.
Ze zijn kort in lengte omdat het vermoeiend is om een 175mm crank op souplesse rond te draaien. Hoe kleiner de cirkel, hoe soepeler de cadans.
cranks met buitenboordlagers zijn een beetje stijver, maar die stijfheid is ondergeschikt aan de bracketstijfheid. Het is het brackethuis en de crankarm zelf die het meest vervormen, de as zal nauwelijks tot niet vervormen.
Waarom niet een stijlvolle Dura-ace, Force of Chorus?
Bovendien zijn buitenboordlagers stijver.[/quote]
Reden: baanfietsen hebben baancranks. Deze zijn meestal stijf, niet superlicht, gemaakt voor 1 tandwiel, kort in lengte.
Ze zijn kort in lengte omdat het vermoeiend is om een 175mm crank op souplesse rond te draaien. Hoe kleiner de cirkel, hoe soepeler de cadans.
cranks met buitenboordlagers zijn een beetje stijver, maar die stijfheid is ondergeschikt aan de bracketstijfheid. Het is het brackethuis en de crankarm zelf die het meest vervormen, de as zal nauwelijks tot niet vervormen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 19 apr 2008 22:48
heeft er iemand een adres voor een baanframe ik wil er niet te veel aan besteden ongeveer 400 en het moet een 58 c-t zijn
-
- Forum-lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48
[quote="youri van noorden"]heeft er iemand een adres voor een baanframe ik wil er niet te veel aan besteden ongeveer 400 en het moet een 58 c-t zijn[/quote]
John Willemsen in Landgraaf. Zie zijn advertentie op Marktplaats over Fuji.
http://link.marktplaats.nl/203021744
John Willemsen in Landgraaf. Zie zijn advertentie op Marktplaats over Fuji.
http://link.marktplaats.nl/203021744
[quote="youri van noorden"]heeft er iemand een adres voor een baanframe ik wil er niet te veel aan besteden ongeveer 400 en het moet een 58 c-t zijn[/quote]
Kijk eens bij:westland bike parts menu/baanwielrennen
Kijk eens bij:westland bike parts menu/baanwielrennen
Als d\'r maar wielen onder zitten.
Er is wel een baancrankstel met buitenboordlagers:
Truvativ Omnium
Ziet er erg stijf, oversized uit.
Truvativ Omnium
Ziet er erg stijf, oversized uit.