Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

omslagpunt, veldrijden en Marmotte

b2b
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 jun 2007 12:53

b2b 09 jan 2008 13:16

Hallo,
Een tijdje geleden heb ik via de methode op www.zitvlees.nl mijn omslagpunt bepaald, deze zou 177 zijn.
Gisteren ben ik gaan veldrijden en heb voor de verandering eens mijn hartslagmeter omgedaan. Wat me opviel was dat mijn hartslag constant boven de 180 zat. Af en toe ging hij even naar 175, maar meestal zat hij tegen de 185 aan met pieken naar de 190. Ik schat dat ik 90 tot 95 % van de tijd in het weerstand gebied heb gefietst, met kleine stukjes D3 ertussen.
Nu heb ik daar twee vragen over, namelijk:
- Kan het zijn dat ik mijn omslagpunt verkeerd heb bepaald? Of is het normaal om tijdens het veldrijden een uur boven je omslagpunt te fietsen?
- En belangrijker nog, is een dergelijke training van ongeveer een uur in te plannen in een schema om goud te halen bij La Marmotte? Dus bijvoorbeeld 3 duurtrainingen in de week en een uurtje veldrijden met een hartslag tegen de 180 (W gebied).

Groeten

blaffy10
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 feb 2006 21:21

blaffy10 09 jan 2008 13:39



Wat bedoel je met de methode? Die omslagpunttest of theoretisch berekend?
Bij mij kon ik ook wel langer erboven rijden (154), maar als je goed getraind bent kan je ,volgens mij, ook wel een uur erboven rijden. Krijg wel de indruk als ik het zo lees dat je het niet helemaal goed hebt gedaan/ of dat de test niet nauwkeurig genoeg is voorts kan ik me niet voorstellen dat voor veldrijden andere hf waarden gelden.
Voor de marmotte moet je eerst duurvermogen opbouwen en dat gaandeweg met intensieve blokken uitbouwen (althans zo heb ik het gedaan). Aangezien je tijdens marmotte ongeveer 3-4 keer een uur tegen je omslagpunt wil kunnen rijden lijkt mij 1 per week een uurtje niet genoeg. Succes!
Alstublaft.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 09 jan 2008 13:56

Hangt er ook vanaf of je de test thuis op de tacx hebt gedaan of buiten op je racefiets. Het lijkt me dat je met veldrijden veel meer spieren verbruikt (arm, schouders, rug, buik, ander gebruik van je beenspieren, etc) dan binnen of buiten op je racefiets, waardoor je hartslag hoger zal liggen omdat die spieren ook energie verbruiken. Het zal ook een kwestie van gewenning zijn. Als je weinig veldrijd dan is je lichaam er ook niet op ingesteld, dus zal je hartslag snel veel hoger liggen, zonder dat je het idee van een zwaardere inspanning hebt.
Niets om je zorgen over te maken dus....

Wil je goud halen in de marmotte dan heb je niets aan trainingen van een uur, als daar niet regelmatig lange duurtrainingen van 4-8 uur tegenover staan. Doe je dat wel en dan ook nog in combinatie met dat veldrijden is dat natuurlijk een superprima wintervoorbereiding. Zo train je zitvlees en alle hartzones...

b2b
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 jun 2007 12:53

b2b 09 jan 2008 14:32

Met de methode bedoel ik de test op de fiets die op zitvlees.nl staat beschreven, dus elke 5 minuten 5 hartslagen meer enz.

Zowieso ben ik van plan om lange duurtrainingen te gaan doen. Maar het veldrijden vind ik nu leuker dan op de weg, dus zou het ideaal zijn als dat in een trainingsschema voor de Marmotte is te passen.

@Auke:
Het klopt natuurlijk dat je bij veldrijden meer spieren gebruikt, maar aan de andere kant, omslagpunt=omslagpunt. Het zou mijns inziens niet moeten uitmaken welke spieren of hoeveel spieren je gebruikt, het omslagpunt is gewoon een maat voor de capaciteiten van je hart, niet van je spieren.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27879
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 jan 2008 14:39

Veldrijden is veel te intensief om als gerichte (en goede)voorbereiding voor de Marmotte te fungeren. Indien goed getraind kun je inderdaad 1 à 1.5 uur boven je omslagpunt presteren. In de Marmotte kun je best constant enkele slagen onder je omslagpunt fietsen. Hoe lang je dat kunt volhouden, hangt af van de hoeveelheid duurtraining die je gedaan hebt.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 09 jan 2008 14:47

[quote="B2B"]Met de methode bedoel ik de test op de fiets die op zitvlees.nl staat beschreven, dus elke 5 minuten 5 hartslagen meer enz.

Zowieso ben ik van plan om lange duurtrainingen te gaan doen. Maar het veldrijden vind ik nu leuker dan op de weg, dus zou het ideaal zijn als dat in een trainingsschema voor de Marmotte is te passen.

@Auke:
Het klopt natuurlijk dat je bij veldrijden meer spieren gebruikt, maar aan de andere kant, omslagpunt=omslagpunt. Het zou mijns inziens niet moeten uitmaken welke spieren of hoeveel spieren je gebruikt, het omslagpunt is gewoon een maat voor de capaciteiten van je hart, niet van je spieren.[/quote]

Als je armspieren even goed getraind zijn als je beenspieren wel ja, maar voor de meeste gewone wielrenners geld dat niet. Als je dan inene andere spieren gaat gebruiken zullen die eerder verzuren en/of meer zuurstof nodig hebben, waardoor je hart meer werk moet verzetten. Het lijkt mij dat elke tak van sport zijn eigen omslagpunt kent, waarbij ook getraindheid een belangrijke rol speelt. Ga je inene ongetrainde spieren gebruiken, dan gaat je pols omhoog, terwijl je beentjes nog lang niet op omslagpunt werken alshetware....

Ga maar eens hardlopen, zwemmen of bergwandelen en je zult zien dat je veel sneller op die hoge hartslag zit dan met de sport die je wel gewend bent...

b2b
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 jun 2007 12:53

b2b 09 jan 2008 15:11

@Havana:
Ook als dit slechts 1 keer per week als afwisseling op duurtrainingen wordt gedaan?
Zou het namelijk wel jammer vinden om er nu al weer mee te moeten stoppen.

@Auke:
Inderdaad, ongetrainde spieren verzuren sneller. Maar als het goed is zouden al mijn veldrit-spieren nu wel getraind moeten zijn.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 09 jan 2008 15:14

het probleem met die lange W ritten in zone rouge is dat ze meestal voorkomen dat je goed lange duurtrainingen kan doen omdat je te vermoeid bent. Als jij dit er bij doet en voldoende energie over hebt om lange duurtrainingen erbij te doen hoef je het niet te laten.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 09 jan 2008 17:09

Een omslagpunt is geen heilige waarde!
Het is een gebied wat aantoont waarin eronder je niet direct verzuurt en erboven begint je wel te verzuren. Niets meer niet minder. Uiteraard wel een van de meest bruikbare waarden, maar het is geen hartslag die voor alle sporten geldt.

Daarnaast, zoals al terecht opgemerkt hangt het af van de hoeveelheid spieren die je gebruikt. Of dat te maken heeft met getraindheid van de spieren durf ik te betwijfelen. Dat betekent alleen maar dat ze meer kracht hebben (als ze dus gespierder zijn), waardoor ze dus uiteindelijk meer vermogen opleveren.

Het omslagpunt bij bijv. hardlopen ligt anders dan bij het wielrennen op de weg. Zo geldt dat dus ook voor in het bos. Nu zal het verschil in omslagpunt tussen veldrijden en wielrennen slechts enkele slagen zijn, maar toch merkbaar.


Je 2e vraag ging over het nut of onnut van een korte intensieve training m.b.t. een cyclo van +6 uur.
Ik denk dat het wel zinvol is, mits goed uitgevoerd.
Wat je tijdens een cyclo tracht te doen is onder het omslagpunt te blijven, om zo niet direct te verzuren. Zo zou je dat veldrijden dus zo moeten aanpakken dat je onder het omslagpunt probeert te blijven. Op die manier verhoog je de VO2 en leer je het lichaam meer vermogen te leveren zonder direct te verzuren.
Uiteraard blijft de lange duurrit de basis, immers wil je ook dat je gewend bent aan de afstand.

Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

b2b
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 jun 2007 12:53

b2b 10 jan 2008 14:24

Volgens mijheer zitvlees.nl mag je maar een aantal keer per jaar in de W zone trainen, terwijl ik dit nu meerdere keren per week doe (en ik zal zeker niet de enige zijn).
Het zou dus beter zijn als ik probeer om in de D3 zone te fietsen? Dat zal wel even
wennen worden...

Bedankt voor de adviezen en toelichting!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 jan 2008 15:06

Fietsen doe je toch voor de lul, dus ik zou gewoon lekker door knallen door de modder die ene keer per week. Als je stapvoets door de modder moet gaan rijden is er ook niet meer aan. Ik kijk echt niet op m'n hartslagmeter als ik tijdens een toertochtje door een modder weiland rij (omdat inhalen over het pad niet kan). Maar enkele keren per jaar in je W-zone terecht komen zou ik zelfs niet doen als m'n doel alleen de Marmotte is. Van interval (in wedstrijden), krijg je veel snelheid in de benen en daar heb je ook wat aan tijdens een Marmotte als je snel wilt zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie