Net als vorig jaar! In plaats van de kerstkaart: komende dagen hier onze overpeinzingen van 2009 en de nieuwejaarswensen voor 2010 van de redactie van Fiets.

De laatste dag van 2009 is het mijn beurt om terug te kijken, maar vooral ook vooruit te kijken naar nieuwe dingen. 

In 2009 heb ik samen met collega Edwin en stagiair Ward mogen deelnemen aan een van de allermooiste evenementen die ik ooit heb meegemaakt: de 24-uurs race van Feltre (Italie). Edwin schreef er een prachtig verslag over in Fiets, maar die paar pagina’s kon gewoon niet genoeg zijn om al die ervaringen, al die momenten van opwinding, spanning en strijd, op papier te zetten. Ik vond het een bijzonder evenement, zo bijzonder dat ik er graag nog een keer terugkom. Hopelijk in 2010 al gecombineerd met een week later de zware Gran Fondo Sportful; en mogelijk kunnen we enkele liefhebbers meenemen (?). 

Een krappe maand later stond ik weer in Frankrijk, voor de vijfde keer op rij aan (of bij) de start van de Marmotte. Dit jaar hebben we 9 Fiets-lezers uitgenodigd om met ons mee te gaan naar Frankrijk, om daar samen met een van hun (fiets)vrienden (m/v) hun debuut te maken in de Marmotte. Het is altijd afwachten hoe een groep zich tijdens een week van voorbereiding wel of niet tot elkaar voelt aangetrokken, maar ik denk dat alle deelnemers een fantastische week hebben gehad. En ik? Ik heb ook heel hard genoten, van de drive van 16 fietsers die aan de start van hun eerste Marmotte stonden en die zo ontzettend graag wilden uitrijden zonder ook maar een moment overdreven te doen. Gewoon lekker fietsen. Uiteindelijk haalde alle debutanten de finish, een geweldige euforie en een mooi einde van een hele leuke week.

Nog een hoogtepuntje dan: met oud-collega Richard Plugge de bijzonder steile Alto de el Angliru op (soms door de sneeuw moeten klimmen om de weg te kunnen vervolgen) en later die week met Laurent Fignon -niet meer zo afgetraind als vroeger en daardoor goed bij te houden- een stukje fietsen. Hopelijk komt ‘ie er weer bovenop.

 
En nu op naar 2010. Voor fietsliefhebbers een mooi jaar, met de start van zowel de Giro d’Italia en de Tour de France in Nederland. Ik kijk er naar uit, hopelijk worden weer vele, vele mensen tijdens het aanschouwen van deze evenementen bevangen door het wielervirus. 

Maar naast de evenementen ‘om te kijken’ hou ik ook erg van evenementen ‘om zelf te doen’. Voor Fiets #1 werd ik gevraagd naar mijn doelen. Moeilijk iets aan te wijzen, ik hou gewoon van ‘lekker fietsen’. Met een groep naar een evenement toeleven, de voorbereiding erop, de psychologische oorlogsvoering vooraf; dat soort dingen maken die evenementen voor mij ook speciaal. Een nieuwe cyclo, een ‘rondje-rond-de-kerk’ een vakantie in een ander gebied, het maakt me niet zo uit. Als ik op de fiets kan stappen, lekker onbevangen kan trappen, dat is genieten.

Ik wens alle Fiets-lezers ook veel van dat soort momenten toe in 2010. Onbevangen, genieten van het fietsen, genieten van de omgeving, genieten van het afzien (op welk niveau dan ook). Genieten in hopelijk goede gezondheid. Maak er een mooi jaar van!

Bram van der Leij
marketing manager