tjb
01 feb 2010 02:31
En het gevolg daarvan Der Jan is dat je bij tubes lijm nodig heb en bij clinchers niet. Het is zo simpel gewoon. Dus je uitleg is gewoon goed.
De luchtdruk op een clincher zet de buitenband op zijn plaats tegen de velg aan. Er zit een soort (halve S) bocht in de clincher velg, waardoor de clincher band zich kan zetten onder druk. Daarom is het ook belangrijk dat je binnenband niet onder de buitenband zit bij een clincher, dan kan je in problemen komen met bijvoorbeeld een klapband of whatever, de buitenband moet zich goed vast kunnen klemmen. Ik lees ook vaak (heb er zelf geen ervaring mee) dat een clincher moeilijker te besturen is vooral in een afdaling dan een tube wanneer je een klapband of een sudden lek krijgt. Dit heeft allemaal met de velg te maken welke totaal anders zijn bij clinchers of tubes.
En dan kom je weer bij wat ik bovenaan schrijf. Een tube blijft zitten door de lijm, als het niet goed plakt, omdat je het niet goed heb gedaan, ben je gewoon de lul, ben je veiliger af met clinchers.
Ik heb zelf geen ervaring met tubes, maar van wat ik gelezen heb, is het, het zoeken waard op het forum. De voordelen van tubes. Een goede soort van indirecte quote, is dat het voelt alsof je op lucht rijdt! En een tegenstander daarvan is, dat veel mensen zeggen dat goede clincher banden zoals de GP4000S het verschil tussen clinchers en tubes klein maken.
Tenslotte, als je kijkt naar een team training van een pro ploeg, rijden ze gewoon lage alu velgen, niet hoog. Hetzelfde met clinchers vs tubes! Clinchers voor training en tubes voor wedstrijden, niet door mij gezegd, maar door vele en zo logisch uiteindelijk.
En eigenlijk is dit totaal vergelijk baar met Full carbon wielen vs Alu/Carbon wielen. Althans zo denk ik erover. Het gewicht van wielen maakt toch alleen uit in wedstrijden. Buiten wedstrijden maakt zwaarder je hard, alhoewel dat ook zo relatief is. Het is maar welke doelen je stelt.
Cannondale Six Carbon 105 2010
Scott Speedster S4 2005 105
Scott Speedster S4 2005 Tiagra (Total Loss) R.I.P.
da carbon rij lekker zeg!