Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Sram cassette 11-28

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 dec 2007 17:33

In een 11-25 cassette mist normaal de 16 en is het verloop dus: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25
Als ik zou moeten kiezen, zou ik de 11 en de 12 meteen overboord zetten. Als ik dit jaar wel de dolomieten marathon had gereden had ik het volgende gedaan: Als basis een 12-25 cassette, dan een 13 sluitkrans van een 13-26 of 13-29 cassette te nemen en een Marchisio of Miche 27. Van de 12-25 cassette haal je dan de 12 en 13 eraf, die vervang je door de 13 sluitkrans en aan de achterkant zet je dan de 27 erbij. Het effect is een zo vlak mogelijk cassete die over de hele linie perfect schakelt (1 tandje er ergens tussen uithalen levert zeer slecht schakel gedrag op). Ik zou dan dus uitkomen op: 13-14-15-16-17-19-21-23-25-27.
Ik rij met een 53-39 crankstel, 53-13 is in Nederland nog groot genoeg voor me (ik sprint nooit op de 12, want dat krijg ik niet rond). Met een compact met een 50 zou ik denk ik nog steeds een 13 groot genoeg vinden, bij trappen tot 65 ofzo gaat dan nog wel (dat lukte bij de Nieuwelingen ook al met een 16;)) en als je harder gaat steek je je kop maar naar beneden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
metalfan
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 nov 2006 10:26

Gebruikersavatar metalfan 20 dec 2007 17:54

Amclassic-fan schreef:Met een compact met een 50 zou ik denk ik nog steeds een 13 groot genoeg vinden, bij trappen tot 65 ofzo gaat dan nog wel

dat zijn maar liefst 135 omwentelingen. is dat wel aan te raden voor een oude zak van bijna 37 ?? ;)

Amclassic-fan schreef: en als je harder gaat steek je je kop maar naar beneden.
goede tip, die ga ik zeker eens proberen. :)


---
mss toch ff ernstig: je bijdrage was weeral eens verhelderend. thx.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 20 dec 2007 18:02

Amclassic-fan schreef:In een 11-25 cassette mist normaal de 16 en is het verloop dus: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25
Als ik zou moeten kiezen, zou ik de 11 en de 12 meteen overboord zetten. Als ik dit jaar wel de dolomieten marathon had gereden had ik het volgende gedaan: Als basis een 12-25 cassette, dan een 13 sluitkrans van een 13-26 of 13-29 cassette te nemen en een Marchisio of Miche 27. Van de 12-25 cassette haal je dan de 12 en 13 eraf, die vervang je door de 13 sluitkrans en aan de achterkant zet je dan de 27 erbij. Het effect is een zo vlak mogelijk cassete die over de hele linie perfect schakelt (1 tandje er ergens tussen uithalen levert zeer slecht schakel gedrag op). Ik zou dan dus uitkomen op: 13-14-15-16-17-19-21-23-25-27.
Ik rij met een 53-39 crankstel, 53-13 is in Nederland nog groot genoeg voor me (ik sprint nooit op de 12, want dat krijg ik niet rond). Met een compact met een 50 zou ik denk ik nog steeds een 13 groot genoeg vinden, bij trappen tot 65 ofzo gaat dan nog wel (dat lukte bij de Nieuwelingen ook al met een 16;)) en als je harder gaat steek je je kop maar naar beneden.


Kan je niet beter naar zo'n junioren cassette kijken dan.
Die hebben volgens mij ook een 27. 14-27 ofzo meen ik..

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 dec 2007 19:15

Niet bij Campa, want bij Campa is er maar 1 junioren cassette en die is 14-23.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Winston
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 11 nov 2007 21:54

Gebruikersavatar Winston 21 dec 2007 16:22

@ Havanna : Hier de directe link naar de cassette waar roboxl op doelde (wel vreemd, volgens SRAM bestaat deze dus niet...)


Zie "Fiets" Nr:10 bldz. 63
Bikes&Coffee What else?

idioteque
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 aug 2005 14:51

idioteque 21 dec 2007 17:41

Deze cassette bestaat inderdaad gewoon, hij staat ook in de 2008 Product Collection van SRAM.

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 22 mei 2009 16:57

Even een oud topic recyclen:

Ik heb een Sram PG 950 (9s) met 11-28, maar ik vind de verhouden bij de grootste kransjes niet fijn: 21,24,28.
Ik zou liever bijvoorbeeld de 12 willen weghalen en dan nog een losse 26 er tussen plaatsen.
Maar buiten de 11 en de 12 zitten alle kransjes aan elkaar vast.
Zou ik deze kunnen loswrikken en dan spacer van bijv. een Ultegra cassette er tussen plaatsen, of zullen dan de groote kransjes niet stevig genoeg zijn?

Nu is mijn vraag waar kan ik een losse 26 vinden?
Andere optie waar ik aan dacht was: 12 en 21 en 24 eruit en dan dat 3 delige blok van een 12-27 Ultegra ertussen plaatsen. Maar dan heb je dus 21-24-27-28...

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 23 mei 2009 15:58

Niemand die een 9speed Sram cassette heeft, die me kan vertellen of de kransjes los te wrikken zijn?

Plaats reactie