11-25 105 casette 2011
Trainen gebeurd sowieso maar ik vraag me nog iets af.
Die gasten reden op topsnelheid 66, hoe hard moet je dan in de rondte trappen op 50/12 om net zo hard te kunnen? Is bij zo'n snelheid een 11 ook overbodig en is trainen dan alsnog het beste advies?
Die gasten reden op topsnelheid 66, hoe hard moet je dan in de rondte trappen op 50/12 om net zo hard te kunnen? Is bij zo'n snelheid een 11 ook overbodig en is trainen dan alsnog het beste advies?
Gezelligheid kent geen tijd
- superrose
- Forum-lid
- Contact
Daniel1975 schreef:Ik heb ooit de illusie gehad dat ik een 11 nodig had; maakt geen reet uit. Je hebt gewoon het vermogen nodig om de pedalen bij die snelheid rond te krijgen. Je kunt dan wel een zwaarder verzet schakelen, maar vervolgens zakt je traptempo terug. Netto effect is dus nihil.
vermoegun? waor koep je dat daaaan?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
Stefan, ik begin me bijna af te vragen of je in een protour-ploeg beland bent met 66 Km op topsnelheid (neem aan met een stevige wind in de rug). Ik vraag me wel af hoe lang je maatjes dit volhouden?
Kijk eens hier om te bereken bij wel verzet en RPM je welke snelheid kan rijden.
Kijk eens hier om te bereken bij wel verzet en RPM je welke snelheid kan rijden.
-
- Forum-lid
StefanW schreef:Trainen gebeurd sowieso maar ik vraag me nog iets af.
Ik hou meestal (om uit je hoofd te rekenen) aan: 1 kransje minder achter staat gelijk aan ~3 voor.
Maar Stefan, was je toevallig met een groep uit Zuidland mee? Ik heb dat toen ik net begonnen ben ook gedaan en snapte niet hoe ik ze niet bijhield (ik was goed fit) op het stuk naar H'sluis. Daar vinden ze het leuk om flink door te trekken omdat het kan als de wind in de rug staat en gewoon om te laten zien hoe hard ze kunnen fietsen. Toen ik nog bij mijn ouders in Brielle woonde redde ik dat in het begin ook niet. Dat lag aan 2 dingen: te weinig fiets-training en te weinig inzicht (bij mij). Pas toen ik doorhad dat je beter lichter kunt fietsen, veel omwentelingen maken en in iemands wiel kunt zitten , dan 52-12, 70rpm en in je eentje er achteraan gaan, ging het beter. Wat iemand al voorstelde: probeer eens lichter te fietsen.
Een mooie test: probeer eens op de 50-14 tegen de 28-30 km/h te fietsen en hou dit eens 1 km vol, vervolgens zet je hem op de 39-17 of (later 39-19 of zelfs 21) en probeer je hetzelfde. Het zal misschien meer moeite kosten, maar je voelt je benen minder. Als je gaat wennen aan een hoger beentempo kun je ook beter versnellen en gaat het meespringen makkelijker als je eenmaal al een hogere snelheid hebt.
Of anders: probeer eens op de 50-14 (waar je je knieen al kapot van kan maken) uit relatieve stilstand naar de 40-45 km/h te sprinten, kijk eens hoeveel moeite (tijd/kracht) dat kost. Doe hetzelfde eens op de 39-15: bam, je vliegt vooruit (de eerste flink aantal meters).
Dus: lichter trappen scheelt veel: je fietst op conditie ipv kracht, dus houdt de kracht over voor 'nuttige' momenten zoals meespringen.
Iets anders: Weet je wel zeker (fietscomputer met rpm) dat je aan de 80-90 omwentelingen zit en de snelheid 66 was, of is dat een gok (van jou/anderen)? Want het verhaal van wat er gebeurd en de cijfers die je noemt lijken (!) tegenstrijdig. Want bv. als jij in je eentje 80-90 omwentelingen kan maken op een 50-12 verzet moet je flink goed kunnen fietsen.
Ipv alleen meespringen, wat erg leuk is, probeer eens in een wiel van mensen te blijven zitten, soms een kopbeurt doen, maar vooral fijn meedraaien. En als de mogelijkheid daar is, spring mee in een wiel (kijk wel goed om je heen dat er toevallig niemand anders hetzelfde idee heeft)
Conclusie: 11-kransje niet nodig, tenzij je wedstrijden wil gaan beslissen in de sprint (in dat geval heb jij geen triple nodig en vooral een 52/53 voorblad ). Succes en ben benieuwd of het inderdaad de groep uit Zuidland is. (Zo niet, ga daar eens mee mee op zaterdag, sommige mensen willen je graag iets leren als je het ze vraagt. Maarten den Bakker wil daar nog wel eens meefietsen, die heeft flink wat ervaring en zal je graag advies geven. Hij heeft mij trouwens ooit de tip gegeven om lichter te gaan fietsen...)
Hoi Montpellier,
Er zaten een paar gasten uit zuidland tussen maar ook mannen uit Breda etc. Ze vertelden mij dat ze graag jonge gasten naar een wat hoger niveau wilden tillen.
En inderdaad ben ik van plan om met die groep mee te gaan fietsen.
Wat de conditie betreft was dit de eerste lange rit (op de tacx uurtjes na) die ik sinds dat de temperatuur beneden nul ging heb gemaakt. Daarvoor heb ik wel een 1000km gemaakt sinds september omdat ik toen pas m'n racefiets kocht. Dus waarschijnlijk zal het ook zo zijn dat mijn conditie niet super is en het ook mee telt dat ik daarvoor al 2 uurtjes in de wind was wezen trappen voor ik die groep tegenkwam met m'n maat.
Voorlopig blijf ik dus trainen en schaf ik nog geen 11 kransje aan. Ook ben ik 19 en heb volgens mij nog tijd zat om het wielrennen onder de knie te krijgen.
Er zaten een paar gasten uit zuidland tussen maar ook mannen uit Breda etc. Ze vertelden mij dat ze graag jonge gasten naar een wat hoger niveau wilden tillen.
En inderdaad ben ik van plan om met die groep mee te gaan fietsen.
Wat de conditie betreft was dit de eerste lange rit (op de tacx uurtjes na) die ik sinds dat de temperatuur beneden nul ging heb gemaakt. Daarvoor heb ik wel een 1000km gemaakt sinds september omdat ik toen pas m'n racefiets kocht. Dus waarschijnlijk zal het ook zo zijn dat mijn conditie niet super is en het ook mee telt dat ik daarvoor al 2 uurtjes in de wind was wezen trappen voor ik die groep tegenkwam met m'n maat.
Voorlopig blijf ik dus trainen en schaf ik nog geen 11 kransje aan. Ook ben ik 19 en heb volgens mij nog tijd zat om het wielrennen onder de knie te krijgen.
- superrose
- Forum-lid
- Contact
Ah Stefan, als je sinds September fietst is het niet meer dan normaal dat je niet direct meekomt. Hoeveel jaren hebben die gasten in de benen zitten?
Ik kom ook niet mee, nu begint het een beetje te komen dat ik ook snelheden kan maken, maar dan wel bij een clubgenootje in het wiel in een groepje mannen dat op me let en me helpt en verteld waar ik zitten moet. Op die manier kan ik nu mee, als ik even verkeerd zit en wat meer wind pak dan ben ik kracht aan het leveren die ik simpelweg nog niet heb. Daar gaat voor mij nog een jaartje overheen.
Give yourself a break, als zij jonge gasten echt naar een hoger nivo willen tillen zullen ze je vertellen waar te rijden en zullen ze op je letten en niet je aan gort rijden, als ze dat wel doen zijn het gewoon toeristen die op tijd terug moeten zijn van hun zondagse trainings rondje anders krijgen ze ruzie met de vrouw. waarom, als je graag wat meer wil, niet bij een club en rustig aan meeleren?
Ik kom ook niet mee, nu begint het een beetje te komen dat ik ook snelheden kan maken, maar dan wel bij een clubgenootje in het wiel in een groepje mannen dat op me let en me helpt en verteld waar ik zitten moet. Op die manier kan ik nu mee, als ik even verkeerd zit en wat meer wind pak dan ben ik kracht aan het leveren die ik simpelweg nog niet heb. Daar gaat voor mij nog een jaartje overheen.
Give yourself a break, als zij jonge gasten echt naar een hoger nivo willen tillen zullen ze je vertellen waar te rijden en zullen ze op je letten en niet je aan gort rijden, als ze dat wel doen zijn het gewoon toeristen die op tijd terug moeten zijn van hun zondagse trainings rondje anders krijgen ze ruzie met de vrouw. waarom, als je graag wat meer wil, niet bij een club en rustig aan meeleren?
superrose schreef:Waarom, als je graag wat meer wil, niet bij een club en rustig aan meeleren?
Dit ga ik inderdaad ook doen als ze klaar zijn met de veldritten. Maar ik ben een perfectionist en vind het dan jammer dat ik niet mee kan zitten ook al zat ik natuurlijk ook niet goed in het groepje.
Wil het gewoon tot op de bodem uitzoeken allemaal ook al weet ik dat ik tijd nodig heb om te trainen etc. en dat is wel wat ik voorlopig zeker blijf doen om tegen de zomer wel mee te zitten!
StefanW schreef:
Dit ga ik inderdaad ook doen als ze klaar zijn met de veldritten. Maar ik ben een perfectionist en vind het dan jammer dat ik niet mee kan zitten ook al zat ik natuurlijk ook niet goed in het groepje.
Wil het gewoon tot op de bodem uitzoeken allemaal ook al weet ik dat ik tijd nodig heb om te trainen etc. en dat is wel wat ik voorlopig zeker blijf doen om tegen de zomer wel mee te zitten!
Als ik jou was, zou ik ook veel rustige duurritten doen. Van alleen maar tegen je limiet aan rijden in dit soort groepjes wordt je op den duur niet beter, je breekt dan alleen nog maar af. Af en toe is het wel goed, maar onderschat het belang van lange rustige duurtrainingen niet.
- superrose
- Forum-lid
- Contact
Als je een perfectionist bent.... jezelf opblazen is geen perfectie
eelcoz schreef:StefanW schreef:
Als ik jou was, zou ik ook veel rustige duurritten doen. Van alleen maar tegen je limiet aan rijden in dit soort groepjes wordt je op den duur niet beter, je breekt dan alleen nog maar af. Af en toe is het wel goed, maar onderschat het belang van lange rustige duurtrainingen niet.
En, vergeet dan niet op een 'hoge RPM te rijden' ik fiets ook nog nietzo lang, maar mijn buddy .Jeroen. heeft mij zo'n beetje alles verteld wat ik moet weten over het wielrennen, ik was eerder ook constant aan het trappen op dat buitenblad, nu echt alleen maar bij die lekkere hobbelstroken en bij de plaatsnaam bordjes!
Specialized Tarmac Elite Compact
-
- Forum-lid
StefanW schreef:superrose schreef:Waarom, als je graag wat meer wil, niet bij een club en rustig aan meeleren?
Stefan: http://www.prcdelta.nl/ prima en leuke club, goede trainers ook.
Ik sluit me volledig aan bij 1 van de vorige reacties: je willen helpen en dan wegrijden is geen helpen, dat is meer "yes er is iemand bij die we kunnen 'verslaan'...eindelijk".
Trouwens, je fietst nog geen half jaar. Geen schande als je niet mee kan met mensen die al veel langer fietsen, ondanks dat je 19 bent en waarschijnlijk goed fit. Tacxen is erg leuk, maar 3 uur op de weg is anders dan 3 uur op de tacx. Ik zou je nu inschrijven bij een wielrenclub, die beginnen zo ongeveer nu met trainingswedstrijdjes en training op de weg. Het is veel makkelijker als je daar vanaf het begin van het jaar bij komt dan in pakweg maart-april, want dan zijn de meeste al goed in vorm. Maar dat is uiteraard je eigen keuze. Ga gewoon op zaterdag/zondag 3 uur lang met die maat van je fietsen 25-28 km/h. Je kunt vast veel harder, maar dat is niet het doel. Het doel is kilometers maken (zoals al gezegd is), DAT is ook trainen. Succes!
Zozo, afgelopen september begonnen en nu al snelheden rijden zoals de elite. Je bent een absoluut natuur-talent of je pleegt pure roofbouw op je lichaam.
Maar ik snap het wel. Zo was ik vroeger ook. Verstand komt met de jaren.
Bovenstaande posts geven al aan dat 12-25 voldoende is. Ook voor jou...
Suc6 met trainen en laat je niet gek maken.
Maar ik snap het wel. Zo was ik vroeger ook. Verstand komt met de jaren.
Bovenstaande posts geven al aan dat 12-25 voldoende is. Ook voor jou...
Suc6 met trainen en laat je niet gek maken.
BeOne Rosso