Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Framemaat en afmontage Canyon Roadlite

brt
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 jun 2010 09:36

brt 15 jan 2011 13:16

Nadat ik 3 jaar op verschillende oude Batavus racefietsen heb gefietst vind ik het wel tijd voor een nieuwe fiets. Mijn oog is op de Canyon Roadlite gevallen omdat ik hier las dat de geometrie iets relaxter is.

Omdat ik niets van fietsen weet behalve wat ik hier lees lijkt het mij goed om jullie advies te vragen.

Framemaat: Ik heb mijzelf opgemeten aan de hand van de fit calculator van competetive cyclist. Daar kwamen de volgende maten uit.
[img=http://www.foarm.nl/onzin/fietsmeting.gif]

Mijn oude Batavus is een 56cm fiets. 56cm is (misschien?) te klein voor mij, maar ik vindt dit wel erg prettig voor mijn rug. De lengte van de bovenbuis is 56cm, die van de zitbuis ook.
[img=http://www.foarm.nl/onzin/racefietsb0.jpg]

Als ik dit zo vergelijk met de geometrie van Canyon dan kom ik bij een 58 frame uit. De bovenbuis zal 3mm langer zijn dan mijn Batavus en de zitbuis wat langer.
[img=http://www.foarm.nl/onzin/canyon-maten.gif]

Ik heb drie vragen:
1 Hoe groot is het verschil tussen de shimano 105 en de Ultegra, is dit 200 waard?
2 Welke framemaat is geschikt voor mij, zal 58 niet iets te groot zijn, of zie ik nog iets over het hoofd?
3 Ik ben 90kg, en lees wisselende verhalen over de mavic aksium velgen, gaan deze mijn gewicht houden?

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 15 jan 2011 13:45

Ik zou als eerste even kijken of de 'drop' niet teveel wordt.
Op een canyon zit 2.5cm aan spacers. Hoger kan je het stuur dus niet zetten.
Als ik je huidige fiets zie denk ik niet dat een canyon passend te krijgen is.
Afgaande op je bovenbuis zou je een 58cm frame kiezen die heeft een balhoofd van 17cm daar komt zo'n 2.5cm bij en daar begint je stuur.

Ik zou meten hoe hoog je stuur nu staat en kijken of dat haalbaar is. (denk het niet).

dnns
Forum-lid
Berichten: 182
Lid geworden op: 07 sep 2010 17:08

dnns 15 jan 2011 13:46

ad1: Wat mij betreft niet per se. Ultegra is iets lichter en sommigen stellen dat het iets soepeler schakelt (m.n. heuvelop) maar een nieuwe 105 is gewoon een prima groep.
ad2: Je kunt er eens een paar tientjes aan wagen en je bij een goede gespecialeseerde fietsenmaker laten opmeten en adviseren.
ad3: Voor de 200 euro die je bespaart door te kiezen voor 105 ipv ultegra, zou je een paar handgespaakte wielen kunnen kopen ipv de Aksiums. Ik heb goede ervaringen met open pro's (32 of 36 spaaks).

brt
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 jun 2010 09:36

brt 15 jan 2011 13:57

Bedankt voor jullie reacties, wat betreft de drop, ik weet niet of mijn stuur zo hoog moet, ik had ergens gelezen dat het stuur zo'n 3cm onder het zadel moest staan. Wellicht kan mijn stuur lager, maar dat zou ik eerst even op mijn huidige fiets moeten testen. Het is een goed idee om de 200 euro in nieuwe wielen te steken.

tijmpies
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2010 21:05

tijmpies 17 jan 2011 23:29

waarom ga je niet eens een testritje maken in Heerlen? Dan kan je het zelf ervaren. Ik was er vooral over te spreken!

brt
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 jun 2010 09:36

brt 18 jan 2011 19:39

Bedankt voor de tip, maar Heerlen ligt niet echt op de route, woon bovenin Friesland. Ik laat mij opmeten en hoop dat het goed komt. Heb zondag even een proefrit gemaakt op mijn oude fiets met het stuur helemaal omlaag, dat ging goed.t

brt
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 jun 2010 09:36

brt 25 jan 2011 21:39

heb nog wat dingetjes opgezocht mbt de drop. Er zijn voorvork verlengers/verhogers en stuurpennen met een hoek van bijvoorbeeld 20 graden. Is er iemand met ervaringen hiermee, is dit aan te raden mocht de drop toch te hoog zijn?

glorie
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 nov 2010 14:19

glorie 26 jan 2011 15:50

Als je zeker wilt weten of een fiets bij je past is mijn advies om je deskundig op te laten meten. Een proefritje met je stuur lager zegt helemaal niets. Als je met hulpmiddelen tot de juiste zit moet komen (zie je opmerking hierboven) is het frame gewoon niet geschikt voor je. Dat soort aanpassingen gaan ten koste van de stabiliteit en het stuurgedrag van de fiets.
Als je niet méér geld uit wilt geven kun je het beste investeren in een goed passend frame met een magere afmontage. Upgraden van de onderdelen kan altijd nog.
In Hengelo (ov) zit een SICI gecertificeerde bikefitter.

brt
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 jun 2010 09:36

brt 26 jan 2011 18:31

ok, het is dus niet aan te raden. Ik ben juist bij canyon gaan kijken omdat deze bekend stond voor de confortabele geometrie. Weet jij merken die dezelfde geometrie hebben, maar de voorvork niet afzagen? Ik ga mij zaterdag laten opmeten en eens vragen welk advies zij aan mij geven.

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 28 jan 2011 17:35

Heb een Roadlite met 105 en Aksiums, weeg 93kg.
Echt prima fiets voor het geld, de 105 groep schakelt prima - niets mee.
De Aksiums vind ik minder stijf aanvoelen boven de 34km p/u als ik op de 50x17 of de 50x16 begin te draaien.

brt
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 jun 2010 09:36

brt 29 jan 2011 15:38

Goed, ik heb mij laten opmeten. Zijn nog wat andere maten uitgekomen, bbl is bijvoorbeeld 87,5cm ipv 89,3cm. Mij wordt aangeraden om een framehoogte van 57,5cm(CC) en een framelengte van 57,1cm(CC) te nemen. De drop moet 6cm zijn. Ik ben aan het zoeken, maar kom eigenlijk bij geen enkel frame uit dat goed past, ik begrijp er niets meer van, kan iemand wat licht op de zaak schijnen?

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 29 jan 2011 15:47

Wat in dit geval misschien belangrijker is, is de afstand trapas -> zadel. Die framehoogte maakt eigenlijk niet zo gek veel uit: de bovenbuis lengte is leidend. Een zadelpen kan je traploos omhoog en omlaag zetten,

Wat betreft de drop: het gaat natuurlijk om de drop van zadel naar stuur. Als je de zadelhoogte weet, kan je kijken naar de lengte van de balhoofdbuis.

Plaats reactie