Frame 59cm ?
Domme vraag misschien maar hoe bepaal je daar dan je framemaat mee ?
@kim ik heb nog ritchey comp wel stuurpen liggen evt voor oversized verder helaas niet zoveel aan te bieden
@kim ik heb nog ritchey comp wel stuurpen liggen evt voor oversized verder helaas niet zoveel aan te bieden
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Er zijn geen domme vragen, en het is zeker een goede vraag aan framefabrikanten!
Sommige frames zijn meer competitiegericht en hebben dan bvb in 52 cm c-c maat een 55 c-c toptube en een 11 cm balhoofdbuis. Andere frames hebben voor een 52 c-c maat een 53 c-c toptube en een 13 cm balhoofdbuis. Je zit met andere woorden 2cm hoger en 2 cm korter, tenminste met dezelfde zadelpositie, stuurpen en spacers.
In mijn geval heb ik een 53cm frame met 54 cm toptube, en een 11cm stuurpen. Mijn andere frame is een 50 (!) maat, met 55cm toptube, en dus een 10 cm stuurpen. Het verschil in framemaat van 50 naar 53 is gemakkelijk op te vangen met 3cm zadelhoogte (bij gelijke hoek van de zitbuis), maar de toptube moet niet langer worden of ik eindig met een te korte stuurpen en een veranderd stuurgedrag. Bovendien heeft die 50 een 10cm balhoofdbuis, wat vrij kort is. Ik heb dus de keuze tussen veel spacers (niet veilig/mooi/strak), een omgekeerde stuurpen (niet mooi, stuurt anders) of gewoon dieper zitten (niet zo leuk voor de rug). Ik heb voor het laatste gekozen, maar met die fiets rijdt ik ook nooit langer dan 2 uur. Het scheelt dus maar 1 á 2 cm en het frame is eigenlijk al niet meer mijn maat.
Nog wat tips voor kim:
mijn winterfiets heeft:
- geen voorderailleur, wel een 44 blad. Ik trap toch nooit zeer groot in de winter. Het onderhoud van de crank wordt ook veel gemakkelijker.
- buiscommandeur, ook al omdat ik dan met 9- en 10 speed wielen kan rijden
- vittoria rubino's zijn heel goedkoop en gaan lang mee
- shimano 105 remmen, 2de hands te vinden voor rond de 30 euro
- ITM-stuur van 19 euro: http://www.fietspunt.nl/index.php
- SPD-pedalen (maar heb ik op al mijn fietsen), handig als je af en toe moet afstappen voor een modderig/zanderig stuk!
De bedoeling was zo goedkoop mogelijk, slijtagevriendelijk en onderhoudsvriendelijk. Het interesseert me dus niet om snel te kunnen schakelen, aerodynamische wielen te hebben of superlage rolweerstand.
Sommige frames zijn meer competitiegericht en hebben dan bvb in 52 cm c-c maat een 55 c-c toptube en een 11 cm balhoofdbuis. Andere frames hebben voor een 52 c-c maat een 53 c-c toptube en een 13 cm balhoofdbuis. Je zit met andere woorden 2cm hoger en 2 cm korter, tenminste met dezelfde zadelpositie, stuurpen en spacers.
In mijn geval heb ik een 53cm frame met 54 cm toptube, en een 11cm stuurpen. Mijn andere frame is een 50 (!) maat, met 55cm toptube, en dus een 10 cm stuurpen. Het verschil in framemaat van 50 naar 53 is gemakkelijk op te vangen met 3cm zadelhoogte (bij gelijke hoek van de zitbuis), maar de toptube moet niet langer worden of ik eindig met een te korte stuurpen en een veranderd stuurgedrag. Bovendien heeft die 50 een 10cm balhoofdbuis, wat vrij kort is. Ik heb dus de keuze tussen veel spacers (niet veilig/mooi/strak), een omgekeerde stuurpen (niet mooi, stuurt anders) of gewoon dieper zitten (niet zo leuk voor de rug). Ik heb voor het laatste gekozen, maar met die fiets rijdt ik ook nooit langer dan 2 uur. Het scheelt dus maar 1 á 2 cm en het frame is eigenlijk al niet meer mijn maat.
Nog wat tips voor kim:
mijn winterfiets heeft:
- geen voorderailleur, wel een 44 blad. Ik trap toch nooit zeer groot in de winter. Het onderhoud van de crank wordt ook veel gemakkelijker.
- buiscommandeur, ook al omdat ik dan met 9- en 10 speed wielen kan rijden
- vittoria rubino's zijn heel goedkoop en gaan lang mee
- shimano 105 remmen, 2de hands te vinden voor rond de 30 euro
- ITM-stuur van 19 euro: http://www.fietspunt.nl/index.php
- SPD-pedalen (maar heb ik op al mijn fietsen), handig als je af en toe moet afstappen voor een modderig/zanderig stuk!
De bedoeling was zo goedkoop mogelijk, slijtagevriendelijk en onderhoudsvriendelijk. Het interesseert me dus niet om snel te kunnen schakelen, aerodynamische wielen te hebben of superlage rolweerstand.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
[quote="de zwarten"]Er zijn geen domme vragen, en het is zeker een goede vraag aan framefabrikanten!
Sommige frames zijn meer competitiegericht en hebben dan bvb in 52 cm c-c maat een 55 c-c toptube en een 11 cm balhoofdbuis. Andere frames hebben voor een 52 c-c maat een 53 c-c toptube en een 13 cm balhoofdbuis. Je zit met andere woorden 2cm hoger en 2 cm korter, tenminste met dezelfde zadelpositie, stuurpen en spacers.
In mijn geval heb ik een 53cm frame met 54 cm toptube, en een 11cm stuurpen. Mijn andere frame is een 50 (!) maat, met 55cm toptube, en dus een 10 cm stuurpen. Het verschil in framemaat van 50 naar 53 is gemakkelijk op te vangen met 3cm zadelhoogte (bij gelijke hoek van de zitbuis), maar de toptube moet niet langer worden of ik eindig met een te korte stuurpen en een veranderd stuurgedrag. Bovendien heeft die 50 een 10cm balhoofdbuis, wat vrij kort is. Ik heb dus de keuze tussen veel spacers (niet veilig/mooi/strak), een omgekeerde stuurpen (niet mooi, stuurt anders) of gewoon dieper zitten (niet zo leuk voor de rug). Ik heb voor het laatste gekozen, maar met die fiets rijdt ik ook nooit langer dan 2 uur. Het scheelt dus maar 1 á 2 cm en het frame is eigenlijk al niet meer mijn maat.
Nog wat tips voor kim:
mijn winterfiets heeft:
- geen voorderailleur, wel een 44 blad. Ik trap toch nooit zeer groot in de winter. Het onderhoud van de crank wordt ook veel gemakkelijker.
- buiscommandeur, ook al omdat ik dan met 9- en 10 speed wielen kan rijden
- vittoria rubino's zijn heel goedkoop en gaan lang mee
- shimano 105 remmen, 2de hands te vinden voor rond de 30 euro
- ITM-stuur van 19 euro: http://www.fietspunt.nl/index.php
- SPD-pedalen (maar heb ik op al mijn fietsen), handig als je af en toe moet afstappen voor een modderig/zanderig stuk!
De bedoeling was zo goedkoop mogelijk, slijtagevriendelijk en onderhoudsvriendelijk. Het interesseert me dus niet om snel te kunnen schakelen, aerodynamische wielen te hebben of superlage rolweerstand.
[/quote]
Ik ben daar ook wel benieuwd naar ik ben 1.82m hoog
binnenbeen zoals gezegd 91cm
hoe bepaal ik nu mijn framemaat?
zo maar getallen invullen in een tabel lijkt me niet echt een goed idee ?
Sommige frames zijn meer competitiegericht en hebben dan bvb in 52 cm c-c maat een 55 c-c toptube en een 11 cm balhoofdbuis. Andere frames hebben voor een 52 c-c maat een 53 c-c toptube en een 13 cm balhoofdbuis. Je zit met andere woorden 2cm hoger en 2 cm korter, tenminste met dezelfde zadelpositie, stuurpen en spacers.
In mijn geval heb ik een 53cm frame met 54 cm toptube, en een 11cm stuurpen. Mijn andere frame is een 50 (!) maat, met 55cm toptube, en dus een 10 cm stuurpen. Het verschil in framemaat van 50 naar 53 is gemakkelijk op te vangen met 3cm zadelhoogte (bij gelijke hoek van de zitbuis), maar de toptube moet niet langer worden of ik eindig met een te korte stuurpen en een veranderd stuurgedrag. Bovendien heeft die 50 een 10cm balhoofdbuis, wat vrij kort is. Ik heb dus de keuze tussen veel spacers (niet veilig/mooi/strak), een omgekeerde stuurpen (niet mooi, stuurt anders) of gewoon dieper zitten (niet zo leuk voor de rug). Ik heb voor het laatste gekozen, maar met die fiets rijdt ik ook nooit langer dan 2 uur. Het scheelt dus maar 1 á 2 cm en het frame is eigenlijk al niet meer mijn maat.
Nog wat tips voor kim:
mijn winterfiets heeft:
- geen voorderailleur, wel een 44 blad. Ik trap toch nooit zeer groot in de winter. Het onderhoud van de crank wordt ook veel gemakkelijker.
- buiscommandeur, ook al omdat ik dan met 9- en 10 speed wielen kan rijden
- vittoria rubino's zijn heel goedkoop en gaan lang mee
- shimano 105 remmen, 2de hands te vinden voor rond de 30 euro
- ITM-stuur van 19 euro: http://www.fietspunt.nl/index.php
- SPD-pedalen (maar heb ik op al mijn fietsen), handig als je af en toe moet afstappen voor een modderig/zanderig stuk!
De bedoeling was zo goedkoop mogelijk, slijtagevriendelijk en onderhoudsvriendelijk. Het interesseert me dus niet om snel te kunnen schakelen, aerodynamische wielen te hebben of superlage rolweerstand.
[/quote]
Ik ben daar ook wel benieuwd naar ik ben 1.82m hoog
binnenbeen zoals gezegd 91cm
hoe bepaal ik nu mijn framemaat?
zo maar getallen invullen in een tabel lijkt me niet echt een goed idee ?
Jan Ullrich !
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
je hebt toch een zomerfietsje kim? Zit je daar dan niet goed op? Indien wel, kan je dat frame en je positie opmeten, dan weet je ongeveer wat je hebben wil...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
[quote="de zwarten"]je hebt toch een zomerfietsje kim? Zit je daar dan niet goed op? Indien wel, kan je dat frame en je positie opmeten, dan weet je ongeveer wat je hebben wil...[/quote]
huidige fiets niet goed op maat
zoek ok nog een nieuwe zomerfiets
huidige fiets niet goed op maat
zoek ok nog een nieuwe zomerfiets
Jan Ullrich !
Ik zou gewoon eens bij een FM langs gaan die wat fietsen heeft staan in verschillen de maten, of een ouderwetse pasfiets eventueel.
Dan kan je naar hartelust passen en meten.
Wat verschillende stuurpenlengtes nemen enz. Dan moet je vast een idee krijgen van welke maat je goed zult passen.
Dan kan je naar hartelust passen en meten.
Wat verschillende stuurpenlengtes nemen enz. Dan moet je vast een idee krijgen van welke maat je goed zult passen.
[quote="SpEric"]Ik zou gewoon eens bij een FM langs gaan die wat fietsen heeft staan in verschillen de maten, of een ouderwetse pasfiets eventueel.
Dan kan je naar hartelust passen en meten.
Wat verschillende stuurpenlengtes nemen enz. Dan moet je vast een idee krijgen van welke maat je goed zult passen.
[/quote]
ok goedetip dank je wel
nu nog goede FM vinden
Dan kan je naar hartelust passen en meten.
Wat verschillende stuurpenlengtes nemen enz. Dan moet je vast een idee krijgen van welke maat je goed zult passen.
[/quote]
ok goedetip dank je wel
nu nog goede FM vinden
Jan Ullrich !
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
je bent 8cm langer in de benen dan ik. Dus 1.82-91=91cm bovenlijflengte. ik zit met 1.78-83=95cm. Ik zit best op frame met 54cm bovenbuislengte (dat is meestal een 52 of 53 framemaat). Maar dan zit je diep natuurlijk! Ik hoop dat je hier wat aan hebt voor de indicatie. Armlengte is ook belangrijk. De mijne zijn vrij kort denk ik.
Je moet alleszins het gevoel hebben dat je op je fiets zit, en niet 'tussen' je zitbuis en je balhoofdbuis.
Je moet alleszins het gevoel hebben dat je op je fiets zit, en niet 'tussen' je zitbuis en je balhoofdbuis.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
[quote="kim"][quote="SpEric"]Ik zou gewoon eens bij een FM langs gaan die wat fietsen heeft staan in verschillen de maten, of een ouderwetse pasfiets eventueel.
Dan kan je naar hartelust passen en meten.
Wat verschillende stuurpenlengtes nemen enz. Dan moet je vast een idee krijgen van welke maat je goed zult passen.
[/quote]
ok goedetip dank je wel
nu nog goede FM vinden[/quote]
Waar kom je ergens vandaan dan ? Wellicht dat de mensen hier in jouw regio tips hebben voor je.
Over de maat ik denk dat met een 57 cm bovenbuis wel goed zit en het liefst een iets grotere dan gemiddelde balhoofdsbuis, of.. je stuurpen omkeren.
Je moet namelijk wel opletten dat je hoogteverschil ( zadelhoogte- stuur) dat dat niet te groot wordt.
Dan kan je naar hartelust passen en meten.
Wat verschillende stuurpenlengtes nemen enz. Dan moet je vast een idee krijgen van welke maat je goed zult passen.
[/quote]
ok goedetip dank je wel
nu nog goede FM vinden[/quote]
Waar kom je ergens vandaan dan ? Wellicht dat de mensen hier in jouw regio tips hebben voor je.
Over de maat ik denk dat met een 57 cm bovenbuis wel goed zit en het liefst een iets grotere dan gemiddelde balhoofdsbuis, of.. je stuurpen omkeren.
Je moet namelijk wel opletten dat je hoogteverschil ( zadelhoogte- stuur) dat dat niet te groot wordt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende