Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

maat zadelpen

lanz
Forum-lid

lanz 04 dec 2007 15:12

Onlangs heb ik met veel geweld een zadelpen weten te verwijderen (stond veel te laag). Nu is mijn vraag: moet ik weer een zelfde maat zadelpen monteren (28,6 mm) of moet er een iets dunnere in (zo ja welke maat)?

Met veel geweld bedoel ik: pen door zadelpen vervolgens warm stoken en met moker eruit tikken. Zelfs dit ging erg moeizaam en ik had eerst natuurlijk minder destructieve methodes geprobeerd. De fiets (no name mountain bike) is niet altijd in mijn bezit geweest en ik weet dus niet of er ooit met veel geweld een te grote zadelpen ingezet is, of dat hij gewoon vast geroest was ook al viel de roest op de zadelpen wel mee. De zadelpen was wel al iets beschadigd en de zadelpen klem ontbrak, maar dit kan ook komen door een eerdere poging de zadelpen te verwijderen.
We rarely think people have good sense unless they agree with us.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 dec 2007 15:18

Als je de zadelpen warm stookt gaat deze juist uitzetten, lijkt me niet echt handig als je hem eruit wilt halen. Een zadelpen met een te grote diameter krijg je nooit in een frame, in een 26,8 mm frame krijg je nooit een 27,2 mm zadelpen. Dus doe er maar weer gewoon een 28,6 pen in, misschien dat het wel nodig is om het roest even weg te schuren (schuurpapier om een staafje wikkelen).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 04 dec 2007 15:56

Een dunnere zadelpen zul je niet makkelijk vinden. 26.8 is een standaardmaat. Volgens mij zijn er geen courante pennen die iets dunner zijn.

Schuren lijkt me inderdaad een goeie optie. Pen voor montage even insmeren met montage pasta of vaseline dan kun je hem ook makkelijker plaatsen.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

lanz
Forum-lid

lanz 04 dec 2007 21:45

@ Amclassic ik heb niet de pen maar het frame warm gestookt.

@Il grasso het was 28,6 niet 26,8

Verder heb heb ik wel het idee dat ook 28,6 een standaard maat is en dat er waarschijnlijk niet zoiets bestaat als 28,5. Opschuren zal dus inderdaad wel de beste optie zijn. Bedankt voor de reacties
We rarely think people have good sense unless they agree with us.

Plaats reactie