Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

tubewielen

pjotr
Forum-lid
Berichten: 947
Lid geworden op: 19 aug 2005 21:54

pjotr 11 dec 2007 10:20

Ach.. ik vind tubes beter rijden, als is het maar voor me gevoel. Miscchien werkt het gewoon als een placebo-effect..
Anti-Spacers!

joukebuissink
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 28 jul 2004 16:21

joukebuissink 11 dec 2007 16:08

Dat, en niet te vergeten: als je in een afdaling lek rijd dan zit je een stuk safer met tubes.

Heeft er trouwens iemand ervaring met de zogenoemde Tufo extreme tape? Zo zou je geen tubes meer hoeven te lijmen.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 11 dec 2007 16:22

R3_velo schreef:
joren schreef:beste forumleden
ook wil ik weten is een tube nu echt zo veel beter als een band of kan een goede band evenveel als een tube.(ja ik weet dat een tube beter is maar dan toch zoveel beter).
groetjes joren


Ik zal heel wat conservatievelingen tegen de haren instrijken............maar tubes halen het tegenwoordig niet meer bij de combie goede buitenband/latex binnenband. Ik ben opgegroeid in het 'tube tijdperk' en dacht altijd dat draadbanden inferieur waren. De laatste jaren kwam ik er achter dat mijn trainingswielen lekkerder liepen dan mijn wedstrijdwielen............

Gelukkig werd mijn opinie gesteund door wat testen in de Tour van enkele maanden geleden. Op alle punten kwamen draadbanden er beter uit.

Tubes .........één van de laatste mythes in de wielrennerij.


Hoi,

Voor dat ik met tubes begon heb ook ik jaren (en af en toe nog) met latex biba's en draadbanden gereden.
Naar mijn mening mag je niet te vlug veralgemenen, er zijn honderden draadbanden die nergens op lijken, net zoveel binnenbanden die nergens op lijken en waardeloze tubes zijn er ook bij de vleet.

Nu, een goede combi is b.v. een goede latex biba (Vredestein, Vittoria of Michelin) met een soepele draadband a la Veloflex of Pariba Revolution of Criterium.
Rijden uitstekend, 95% goede tube gevoel maar een goede tube (Veloflex, Vredestein, FMB, Dugast) zit er toch duidelijk boven.

Niettemin, in principe heeft een tube een aantal voordelen die je gewoonweg niet kan halen met een draadband hoe goed die draadband ook is en als Tour dan heilig is wil ik ook stellen dat je met dezelfde materialen van de beste draadbanden een tube kan bouwen die zeker zo goed is.
Het enige minpunt waar de meetresultaten van tubes in combinatie met een wiel last van hebben is hysteresis wat wordt veroorzaakt door de lijmverbinding en wat de rolweerstand wat naar beneden haalt.
Dat gezegd zijnde, rolweerstand alleen is nog niet zaligmakend en als een combi je meer vertrouwen geeft zal je wellicht ook betere resultaten kunnen halen.

Ook is het zo dat je veel makkelijker een wiel/tube combi kan maken waar het minimum van het gewicht aan de peripherie zit en ook dat helpt.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 11 dec 2007 23:34

Met cyclocross ben je gewoon in het voordeel met tubes. Je kunt ze heel zacht zetten voor optimale grip in de bagger zonder dat je bang hoeft te zijn voor stootlekken.
Het is wel weer een investering in een paar nieuwe wielen en fatsoenlijke crosstubes zijn ook al gauw zo'n 50,- p/s. Maar ja.....

joukebuissink
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 28 jul 2004 16:21

joukebuissink 18 dec 2007 00:07

Evert: Hoe bevalt die set je? En weet je het gewicht misschien?

roger
Forum-lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 mei 2004 20:17

roger 24 dec 2007 17:30

Rij nu een jaar met tubes Veloflex carbon en conti competition en hier is wel duidelijk verschil te merken,
De Veloflex rijdt geweldig comfort en plakt in de bochten aan de weg ,de conties zijn vergelijkbaar met een michelin pro met latex bb.
I live to ride,I ride Passoni

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 24 dec 2007 18:43

Hoi,

De Conti Comp hebben een butyl biba en dat voel je dan ook duidelijk. Ik zou ze niet gaan vergelijken met een Michelin met latex biba.
De Conti is wel ettelijke malen lekbestendiger en kleeft zowel bij nat als droog wegdek uitstekend.
Als ie een latex biba had gehad was ik totaal verkocht....

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

roger
Forum-lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 mei 2004 20:17

roger 24 dec 2007 22:42

vindt ik niet kwa gevoel vind ik ze gelijk
I live to ride,I ride Passoni

joren
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 29 jul 2005 14:16

joren 27 dec 2007 13:13

ik heb dus toch besloten om voor de bora's te gaan .
nu nog tubes kiezen en remblokjes (campa blokjes).
welke tubes raden jullie aan ? het is alleen om wedstrijden mee te rijden als het goed weer is .
groetjes joren

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 27 dec 2007 18:13

Ik ben zeer tevreden over de Vittoria tubes, met name de CX. Deze zijn schitterend qua grip, rolweerstand, wegligging,... Enig nadeel is wel dat deze redelijk snel slijten!
Nulla tenaci invia est via!

smekke
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 nov 2006 18:01

smekke 03 jan 2008 01:23

heb zelf ook tube wielen en koers met vittoria tubes,ik vind ze goed.
Afbeelding

Plaats reactie