In FIETS 6 staat een artikel over betaalbare klimfietsen. En daaraan refereert het volgende.
Want de tekst luidt ondermeer:‘Fietsen van rond de €1500, – zijn toch geen klimfietsen? Ze zijn niet eens van carbon! En kijk die gewichten eens! Dat schiet toch niet op!’ We horen de ‘die hards’ onder jullie dit al zeggen.Toegegeven: de ‘hard core’ klimfiets weegt krap 7 kilo en kost ruim het dubbele. Maar dit soort karretjes zijn er dan ook vooral voor die ‘die hards’. Het merendeel va ons klimt graag een paar cols per jaar en doet dat zo snel en comfortabel mogelijk. Voor hen zijn deze fietsen dan ook prima: ze zijn stabiel, licht en er zijn voldoende versnellingen. We kiezen er vier uit en als extra’tje zetten we een betaalbare top-klimmer ernaast’.Bij de conclusie komen we onherroepelijk uit bij verhalen die eerder in FIETS zijn verschenen. We hebben in 2008 en in 2006 al artikelen met eenzelfde insteek gepubliceerd. In 2006 waren dit ‘vakantiefietsen’ ( o.a. Cube, Batavus en Gazelle). En in nummer 4 van 2008 stond een artikel over ‘Triple, compact of dubbel’ .
..met heel wat nuttige info. En vandaar dat we dit nog even extra publiceren voor diegenen die het nummer niet meer hebben! Het hele artikel als pdf kun je hier downloaden. Hieronder nog wat meer info over de Red Bull Carbon SL.Red Bull Carbon SL-4400Drie carbon modellen brengt het Duitse Red Bull: de Carbon Pro, de Carbon X-Lite en deze Carbon SL. En net als bij de Carbon Pro heeft de SL in het bracket geïntegreerde lagers, een voorvork met twee maten balhoofdlagers (1,5 inch en 1 1/8 inch) en door de onderbuis lopende derailleurkabels. De kabels lopen gelukkig door een soort gootjes die in de onderbuis zijn verlijmd. De achterremkabel loopt door de bovenbuis, maar bij onze testfiets ontbrak het doorvoergootje en dat is onpraktisch als je naderhand een kabel moet vervangen. Uiteraard zijn de framebuizen van de Red Bull oversized en geovaliseerd. Red Bull heeft Toryaca H(oog)M(odulus)-carbon toegepast.
Een 58 cm frame en ‘full carbon’ voorvork: 1015 + 380 gram. Complete fiets 7,10 kilo. Torsiestijfheid is 118 Nm/, bracketstijfheid 51 en de voorvork scoort 95. Prima om mee te klimmen en om daarna weer als een speer te dalen! Technisch is de Carbon SL helemaal in orde: zowel de torsiestijfheid als de stijfheid van het bracket is uitstekend. De Carbon SL is er in diverse uitvoeringen: van de SL-3000 met Ultegra (€ 2149,-) tot aan de SL-5000 met Chorus 11-speed (€ 2649,-) en de SL-4000 met Dura-Ace 7900 voor € 2949,- .
Dit is de Carbon SL-4400; de € 2249,- kostende uitvoering met SRAM Force. Met naar keuze uit een 39/53 crankstel of 34/50 crankstel en ondedelen van FSA, Continental, Selle Italia en Xtreme. Als je voor een echte lichte en betaalbare klimfiets gaat neem dan de uitvoering met 34/50 en een 11/28 achter…. www.roseversand.de
Want de tekst luidt ondermeer:‘Fietsen van rond de €1500, – zijn toch geen klimfietsen? Ze zijn niet eens van carbon! En kijk die gewichten eens! Dat schiet toch niet op!’ We horen de ‘die hards’ onder jullie dit al zeggen.Toegegeven: de ‘hard core’ klimfiets weegt krap 7 kilo en kost ruim het dubbele. Maar dit soort karretjes zijn er dan ook vooral voor die ‘die hards’. Het merendeel va ons klimt graag een paar cols per jaar en doet dat zo snel en comfortabel mogelijk. Voor hen zijn deze fietsen dan ook prima: ze zijn stabiel, licht en er zijn voldoende versnellingen. We kiezen er vier uit en als extra’tje zetten we een betaalbare top-klimmer ernaast’.Bij de conclusie komen we onherroepelijk uit bij verhalen die eerder in FIETS zijn verschenen. We hebben in 2008 en in 2006 al artikelen met eenzelfde insteek gepubliceerd. In 2006 waren dit ‘vakantiefietsen’ ( o.a. Cube, Batavus en Gazelle). En in nummer 4 van 2008 stond een artikel over ‘Triple, compact of dubbel’ .
..met heel wat nuttige info. En vandaar dat we dit nog even extra publiceren voor diegenen die het nummer niet meer hebben! Het hele artikel als pdf kun je hier downloaden. Hieronder nog wat meer info over de Red Bull Carbon SL.Red Bull Carbon SL-4400Drie carbon modellen brengt het Duitse Red Bull: de Carbon Pro, de Carbon X-Lite en deze Carbon SL. En net als bij de Carbon Pro heeft de SL in het bracket geïntegreerde lagers, een voorvork met twee maten balhoofdlagers (1,5 inch en 1 1/8 inch) en door de onderbuis lopende derailleurkabels. De kabels lopen gelukkig door een soort gootjes die in de onderbuis zijn verlijmd. De achterremkabel loopt door de bovenbuis, maar bij onze testfiets ontbrak het doorvoergootje en dat is onpraktisch als je naderhand een kabel moet vervangen. Uiteraard zijn de framebuizen van de Red Bull oversized en geovaliseerd. Red Bull heeft Toryaca H(oog)M(odulus)-carbon toegepast.
Een 58 cm frame en ‘full carbon’ voorvork: 1015 + 380 gram. Complete fiets 7,10 kilo. Torsiestijfheid is 118 Nm/, bracketstijfheid 51 en de voorvork scoort 95. Prima om mee te klimmen en om daarna weer als een speer te dalen! Technisch is de Carbon SL helemaal in orde: zowel de torsiestijfheid als de stijfheid van het bracket is uitstekend. De Carbon SL is er in diverse uitvoeringen: van de SL-3000 met Ultegra (€ 2149,-) tot aan de SL-5000 met Chorus 11-speed (€ 2649,-) en de SL-4000 met Dura-Ace 7900 voor € 2949,- .
Dit is de Carbon SL-4400; de € 2249,- kostende uitvoering met SRAM Force. Met naar keuze uit een 39/53 crankstel of 34/50 crankstel en ondedelen van FSA, Continental, Selle Italia en Xtreme. Als je voor een echte lichte en betaalbare klimfiets gaat neem dan de uitvoering met 34/50 en een 11/28 achter…. www.roseversand.de