marmotte: triple of compact?
Als we die oude koei dan uit de sloot halen dan ook helemaal. Mijn eerste deelname ging ik dood op de alp en had ik een eindtijd van 9.55.43 (ff opgezocht want had ik al verdrongen natuurlijk). Dit kwam vooral omdat ik pas 3 weken ervoor ben gaan fietsen dat jaar 04'. En beetje omdat ik 39x28 reed.
Jaar erna ben ik terug gegaan om eea recht te zetten en toen ben ik niet dood gegaan(zie boven). Weer met die 39x28 die ik vanaf de eerste klim gebruikte want hou wel van souplesse.
Oftewel;
oefening baart kunst
goede voorbereiding is het halve werk
een ezel stoot zich niet twee keer...
een gewaarschuwd mens...
Jaar erna ben ik terug gegaan om eea recht te zetten en toen ben ik niet dood gegaan(zie boven). Weer met die 39x28 die ik vanaf de eerste klim gebruikte want hou wel van souplesse.
Oftewel;
oefening baart kunst
een gewaarschuwd mens...
Alstublaft.
mao schreef:Quote Een dubbel (34/50) met 12-14-16-18-19-21-23-25-27-29 valt deze hier onder als gatenkaas?
Deze wilde ik juist als berg verzet samenstellen.
Nou, dit is dus minder gatenkazerig dan een standaard 'bergcassette'. Dit omdat deze cassette echt helemaal geen rekening meer houdt met de vlakke verzetten (geen 13, 15, 17 waarmee de gaten in kleine verzetten worden gedicht).
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Contact
Dood gaan op de Alp hoort erbij, alles wat je nog in je lijf heb moet je er dan uitpersen.
Wat wel helpt, en dat heb ik geleerd van mijn klasgenoot die toen bij de elites reed en waar ik ook de marmotte mee gereden heb, is na de Galibier in een groepje gaan hangen en doen alsof je aardig verrot bent. In principe gaat dit tegen mijn principes in, profiteren van anderen maar ik heb het toen wel gedaan en dat scheelde me iig op de eerste helft van de alp.
Dat ikzelf kotsend over de finish kwam was meer doordat ik op driekwart van de Alp een bidon met water van m'n vrienden kreeg die daar stonden. Een halve liter koud water op een gevoelige maag was nou niet echt denderend. Dat is dus een leerpuntje voor mij. Mijn tijd was overigens 7:55, was ik erg blij mee zo voor m'n eerste keer. De volgende keer wil ik 't echter binnen de 7 uur doen, lijkt me echt een mooie uitdaging.
Iets wat volgens mij ook helpt, en hier nog niet voorbij gekomen is, dat je eigenlijk een weekje van tevoren in de Alpen moet zitten om fatsoenlijk te acclimatiseren. In het begin van de week kun je nog hard trainen, twee dagen voor de marmotte deed ik als training nog een Marmotton (dus zonder de alp) en met een rustdag voor de marmotte zelf ben je toch wel redelijk optimaal geprepareert.
Wat wel helpt, en dat heb ik geleerd van mijn klasgenoot die toen bij de elites reed en waar ik ook de marmotte mee gereden heb, is na de Galibier in een groepje gaan hangen en doen alsof je aardig verrot bent. In principe gaat dit tegen mijn principes in, profiteren van anderen maar ik heb het toen wel gedaan en dat scheelde me iig op de eerste helft van de alp.
Dat ikzelf kotsend over de finish kwam was meer doordat ik op driekwart van de Alp een bidon met water van m'n vrienden kreeg die daar stonden. Een halve liter koud water op een gevoelige maag was nou niet echt denderend. Dat is dus een leerpuntje voor mij. Mijn tijd was overigens 7:55, was ik erg blij mee zo voor m'n eerste keer. De volgende keer wil ik 't echter binnen de 7 uur doen, lijkt me echt een mooie uitdaging.
Iets wat volgens mij ook helpt, en hier nog niet voorbij gekomen is, dat je eigenlijk een weekje van tevoren in de Alpen moet zitten om fatsoenlijk te acclimatiseren. In het begin van de week kun je nog hard trainen, twee dagen voor de marmotte deed ik als training nog een Marmotton (dus zonder de alp) en met een rustdag voor de marmotte zelf ben je toch wel redelijk optimaal geprepareert.
-
- Forum-lid HC
Ook dit is voor een ieder verschillend, je kan niet zeggen dat jou preperaties ideaal is voor een ander! Voor de èèn is de Marmotton 2 dagen voor de Marmotte zelf misschien ideaal, maar voor een ander waarschijnlijk veel te zwaar en te veel van het goede!
Leer naar je eigen lichaam te luisteren, en probeer voor je eigen uit te vinden hoe jij het beste presteert.
Leer naar je eigen lichaam te luisteren, en probeer voor je eigen uit te vinden hoe jij het beste presteert.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
- Forum-lid
Alp d'Huez53:15 schreef:Wat wel helpt, en dat heb ik geleerd van mijn klasgenoot die toen bij de elites reed en waar ik ook de marmotte mee gereden heb, is na de Galibier in een groepje gaan hangen en doen alsof je aardig verrot bent. In principe gaat dit tegen mijn principes in, profiteren van anderen maar ik heb het toen wel gedaan en dat scheelde me iig op de eerste helft van de alp.
Dat vind ik toch niet zo fraai hoor. Je bent toch niet in een wedstrijd aan het fietsen? Je kunt er redelijk van uit gaan dat bij de meesten die daar op dat moment rijden het beste er wel af is. Als je elkaar dan een beetje helpt heb je er allemaal profijt van.
Iemand die niet meer harder kan mag van mij bij wijze van spreken de hele rit in m'n wiel hangen. Geen enkel probleem. Maar als het een neerkomt op profiteren om er vervolgens op het laatste stuk van door te gaan zou ik er niet zo vrolijk van worden.
b l a f f y schreef:Als we die oude koei dan uit de sloot halen dan ook helemaal. Mijn eerste deelname ging ik dood op de alp en had ik een eindtijd van 9.55.43 (ff opgezocht want had ik al verdrongen natuurlijk). Dit kwam vooral omdat ik pas 3 weken ervoor ben gaan fietsen dat jaar 04'. En beetje omdat ik 39x28 reed.
Oftewel;
oefening baart kunst
een gewaarschuwd mens...
En stond jij niet vorig jaar ofzo op het podium ?
Mocht ik (je weet wel die jongen met die scott-record-eurus die jij voor de dolomieten tiptop hebt gemaakt) willen. Het is een hobby die me ligt en die ik erg leuk vind, maar podium plaatsen in (grote) cyclo's zie ik niet snel gebeuren.
Moet verder zeggen dat de tactiek van ALp5315 niet de mijne is. Keur het niet af,maar doe het zelf liever anders. Overigens moet je voor onder de 7 uur vooraan starten wil je op de vlakkere stukken uberhaupt wat mensen treffen die daar (ook) flink willen doorrijden.
Weet nog wel dat ik in mijn snelle marmotte op de lautaret met de buurvrouwen van de camping had afgesproken om te bevoorraden en daardoor op de Galibier niks nam terwijl ik droog stond. Vervolgens waren die vrouwen meteen in hun auto gesprongen nadat hun mannetje gepasseerd was en hij reed een paar 100m voor me... Kortom ik moest stoppen bij een dorpje om uit de lokale fontein water te tappen en daardoor miste ik een potentieel snel groepje. Vervolgens flink zitten beulen samen met een ander groepje om weer aan te kunnen sluiten. Gelukkig deden meerdere mensen dat stuk een duit in het zakje en heb ik het op de alp zelf af kunnen maken.
Moet verder zeggen dat de tactiek van ALp5315 niet de mijne is. Keur het niet af,maar doe het zelf liever anders. Overigens moet je voor onder de 7 uur vooraan starten wil je op de vlakkere stukken uberhaupt wat mensen treffen die daar (ook) flink willen doorrijden.
Weet nog wel dat ik in mijn snelle marmotte op de lautaret met de buurvrouwen van de camping had afgesproken om te bevoorraden en daardoor op de Galibier niks nam terwijl ik droog stond. Vervolgens waren die vrouwen meteen in hun auto gesprongen nadat hun mannetje gepasseerd was en hij reed een paar 100m voor me... Kortom ik moest stoppen bij een dorpje om uit de lokale fontein water te tappen en daardoor miste ik een potentieel snel groepje. Vervolgens flink zitten beulen samen met een ander groepje om weer aan te kunnen sluiten. Gelukkig deden meerdere mensen dat stuk een duit in het zakje en heb ik het op de alp zelf af kunnen maken.
Alstublaft.
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Contact
Nu ik het zo na lees realiseer ik mij dat het ietwat wrang overkomt. Wat ik er meer mee bedoel te zeggen is dat je ook tijd moet nemen om te herstellen, in mijn geval dus in een groep hangen. Het vlakke stuk voor de Galibier is ook zo'n stuk, daar reed ik af en toe wel op kop. Voor mijzelf wist ik gewoon dat het na de Galibier de tijd was om even gas terug te nemen, temeer ook omdat ik dat jaar tijdens de Fietschallenge mijzelf helemaal over de kop had gefietst omdat ik veels teveel op kop wou rijden.
Moraal van het verhaal (voor mij dan), af en toe moet je gewoon even op krachten komen en dan mag je jezelf best even terug laten zakken om in dit geval nog wat over te hebben voor de finale. In veel wedstrijden, heb ik afgelopen seizoen gemerkt, gaat het er niet veel anders aan toe.
Moraal van het verhaal (voor mij dan), af en toe moet je gewoon even op krachten komen en dan mag je jezelf best even terug laten zakken om in dit geval nog wat over te hebben voor de finale. In veel wedstrijden, heb ik afgelopen seizoen gemerkt, gaat het er niet veel anders aan toe.
Bij Canyon vind je een mooi grafiekje die de drie vergelijkt:
http://www.canyon.com/_nl/technologie/compact.html
http://www.canyon.com/_nl/technologie/compact.html
alpe d'huez, ik weet niet of je met 'een weekje aclimatiseren' doelt op hoogteaclimatisatie, want als je dat bedoelt kan ik je vertellen dat je daar niks van zult merken. Echte aclimatisatie (extra aanmaak rodebloedcellen) gebeurt pas na 5 weken op grote hoogte. Dat is dus >4000m. Het effect van hoogtestage wordt trouwens overschat... aangezien je bloed er dikker van wordt (je hebt wel meer vrachtwagens met zuurstof, maar ze staan in de file)
Als je met aclimatisatie gewoon een trainingsweekje bedoelt, dan is dat natuurlijk wel bevordelijk.
Als je met aclimatisatie gewoon een trainingsweekje bedoelt, dan is dat natuurlijk wel bevordelijk.
no pain no gain