Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Lockout past niet meer op het stuur!?

dubois
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 mei 2008 20:28

dubois 14 jan 2011 11:14

De lockout van mijn Reba past niet op het stuur.
Ik heb een smal stuur (ritchey) 58cm en met de bar ends, handvat, shifters komt de lockout bediening te ver naar binnen en kan niet worden bevestigd.

Weet iemand of er meerdere bevestigingen (qua omtrek) bestaan voor de lockout zodat hij wel verder naar binnen kan?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40095
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 jan 2011 11:22

Als je met SRAm-Avid rijdt kun je de matchmaker gebruiken; dat scheelt je een paar cm per kant.
En anders gewoon de barends eraf :)

(Daniel is groot, zeeeeer groot voorstander van bar-end loos fietsen)
Less is bore

pfff
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 jun 2009 10:45

pfff 14 jan 2011 11:26

@Daniel, die moet je dan ook motiveren, waarom ben je daar zo'n voorstander van? Ik vind het heerlijk om op een recht stuk even m'n handen anders op het stuur (lees bar-ends) te leggen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40095
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 jan 2011 11:35

Ok, beetje nuancering: voor normaal Nederlands polderbiken zijn barends op zich niet verkeerd en kun je ze idd gebruiken om je stuur even anders vast te pakken.
Echter zodra je serieuze gaat biken ben ik er pertinent op tegen. Ik heb meerdere valpartijen gezien door barends die bleven haken in de stuiken op lastige singletracks.
En als je het eenmaal gewend bent mis je ze niet.
Tijdens een trekking in 2009 door Zuid Frankrijk werd er door de begeleiders nog nadrukkelijk voor gewaarschuwd. Juist die ene persoon die stronteigenwijs was kwam met een lelijke wond in het ziekenhuis terecht, 100% voor rekening van een hakende barend.
Less is bore

pfff
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 jun 2009 10:45

pfff 14 jan 2011 11:44

Hmm, OK, ben ik het wel mee eens, ik heb ook wel eens een boompje erg dicht bij zien komen dat ik dacht "die had niet een centimeter dichter bij moeten komen wat dan was m'n bar-end blijven haken". Ik ben zelf meer een polderbiker, als overbrugging van de winter en een hele tocht rijden zonder m'n handen te kunnen ontlasten vind ik best lastig. Wellicht went ook dat, maar op de weg vind het net zo lekker om m'n handen eens te wisselen. Kortom, ik snap wat je bedoeld.

dubois
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 mei 2008 20:28

dubois 14 jan 2011 12:10

hoi ja met bar end heb je een punt.. maar ik vind het ook heerlijk op de rechte stukken even een andere houding op het stuur.
Ik rijd met shimano slx shifters. Maar bestaat er van de rockshox reba lockout geen ring die een grotere diameter heeft zodat de lockout bevestiging verder naar binnen kan?

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 28 jan 2011 00:02

Daniel1975 schreef:Ok, beetje nuancering: voor normaal Nederlands polderbiken zijn barends op zich niet verkeerd en kun je ze idd gebruiken om je stuur even anders vast te pakken.
Echter zodra je serieuze gaat biken ben ik er pertinent op tegen. Ik heb meerdere valpartijen gezien door barends die bleven haken in de stuiken op lastige singletracks.
En als je het eenmaal gewend bent mis je ze niet.
Tijdens een trekking in 2009 door Zuid Frankrijk werd er door de begeleiders nog nadrukkelijk voor gewaarschuwd. Juist die ene persoon die stronteigenwijs was kwam met een lelijke wond in het ziekenhuis terecht, 100% voor rekening van een hakende barend.


Gebruik je ze nooit bij lange klimmen? Vind het zelf heel fijn bij staand klimmen om de bar ends te pakken. Dan staan je handen ook wat meer in een natuurlijke stand.

Vind het ook een beetje een rare beredenering dat je alleen met bar ends ergens achter kunt blijven haken, als er geen bar ends op zitten kan je stuur niet uit je hand geslagen worden?
A bad day on the bike is better than a good day at work.

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 28 jan 2011 11:56

Zoals Daniel al aangeeft: Matchmaker/Mixxmaster/Hope brake&shifter clamp gebruiken.
Je krijgt dan zoiets, ruimte zat voor barends en lockouts:

Afbeelding



tati schreef:als er geen bar ends op zitten kan je stuur niet uit je hand geslagen worden?


Tuurlijk wel, maar je kunt niet meer blijven haken achter takken en struiken.
Daarnaast is het niet meer dan logisch dat je stuur eerder uit je hand wordt getikt als er allerlei nutteloze dingen op zitten die uitsteken.


Als je vaak van handpositie wilt wisselen: koop een monstercross fiets. Is ook nog eens daadwerkelijk snel hier in Nederland.

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 28 jan 2011 23:21

Monstercross fiets? Wat is dat?

Alle xc-toppers rijden met barends. Gewoon een kwestie van beter positie voor steile klimmen. Achter dingen blijven haken lijkt me niet zo relevant. Als je zo dicht ergens langs rijdt, knal je er sowieso met je stuur tegenaan.

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 29 jan 2011 20:46

Een monstercrosser is een soort van CX-fiets waar brede banden + schijfremmen op kunnen. Wel een krom stuurtje dus.

Van de XC-toppers rijdt sowieso meer dan de helft met een low-riser tegenwoordig, dus dat is geen argument. Beter is subjectief. Er is er geen een die zo snel kan klimmen als Wolfram Kurschat en op zijn fiets is geen bar-end te bekennen. Burry Stander? Same. Ralph Näf? Same. Rudi van Houts? Same.

Ergens met je stuur tegenaan rijden is vaak nog wel te houden, maar als je met je bar-end blijft haken lig je gegarandeerd. Niet dat ik dat een reden zou vinden om ze eraf te laten, ik gebruikte ze gewoon nauwelijks.

EDIT: Om toch nog even een antwoord op de vraag van de TS te geven: Volgens mij zijn er geen losse beugels. Wel zou je kunnen overwegen een Magura lockout kit te kopen. Het beugeltje van deze lockout kan los. Het eigenlijke lockout mechanisme kun je met een zelfgeproduceerd stukje vakmanschap op dezelfde klemband als de rem of de shifter monteren.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

speervanlaspezia
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:35

speervanlaspezia 30 jan 2011 00:52

Wat een flauwekulverhaal, van die bar ends. Ze staan zelfs een beetje naar binnen, dus de kans dat je blijft haken is echt miniem. Als je ergens met een bar end tegenaan fietst, heb je de breedte van je stuur niet goed ingeschat. En die fout kun je net zo makkelijk maken zonder bar ends.

Waarschijnlijk ben jij van mening dat bar ends gewoon niet zo sexy staan. Daar kan ik me wel in vinden.

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 30 jan 2011 17:03

P I M schreef:Een monstercrosser is een soort van CX-fiets waar brede banden + schijfremmen op kunnen. Wel een krom stuurtje dus.

Van de XC-toppers rijdt sowieso meer dan de helft met een low-riser tegenwoordig, dus dat is geen argument. Beter is subjectief. Er is er geen een die zo snel kan klimmen als Wolfram Kurschat en op zijn fiets is geen bar-end te bekennen. Burry Stander? Same. Ralph Näf? Same. Rudi van Houts? Same.

Ergens met je stuur tegenaan rijden is vaak nog wel te houden, maar als je met je bar-end blijft haken lig je gegarandeerd. Niet dat ik dat een reden zou vinden om ze eraf te laten, ik gebruikte ze gewoon nauwelijks.

EDIT: Om toch nog even een antwoord op de vraag van de TS te geven: Volgens mij zijn er geen losse beugels. Wel zou je kunnen overwegen een Magura lockout kit te kopen. Het beugeltje van deze lockout kan los. Het eigenlijke lockout mechanisme kun je met een zelfgeproduceerd stukje vakmanschap op dezelfde klemband als de rem of de shifter monteren.


Ai.
Zat al te twijfelen, heb ik hem tijdens de 2009 cape epic niet de hele tijd met bar ends gezien? En op de video's daarvan ook?

Zou hij ze er echt af gegooit hebben tijdens de 2010 cape epic, aangezien je in de 2009 video's zag dat hij ze regelmatig gebruikte?
http://www.cape-epic.com/content.php?v= ... age_id=155
Kennelijk dus niet.

Dan zal het er toch een beetje aan liggen welke route's en welke afstanden je rijdt.
Bij een xc rondje kan ik me wel voorstellen dat je ze ze er niet op hebt zitten, is maar 75 minuten knallen. Maar als je een paar uur op de fiets zit is het toch wel prettig om een keer anders het stuur vast te pakken. Of om ze tijdens lange klimmen te gebruiken, dan hebben je handen toch meer een natuurlijke stand.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

Plaats reactie