Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

pedalen

amateurke
Forum-lid

amateurke 13 nov 2007 13:45

Een pedaal van mijn huiudige fiets is kapot en nu wil ik gelijk beide pedalen vervangen. Omdat ik ook nieuwe schoenen moet is het wellicht eens tijd om te kijken naar een fatsoelijke combinatie.

Nu heeft het verschillende systemen klikpedalen. Kan iemand mij eens uit de doeken doen welke soorten het heeft en wat de voordelen/nadelen zijn?
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

jona91
Forum-lid

jona91 13 nov 2007 19:53

hej, mn uitleg is wel niet professioneel maar wel snel :)(of toch de snelste

ofwel SPD waarmee je minder vast zit en er gemakkelijk kan uitklikken, maar door klein contactoppervlak schijn je er een stijve schoen voor te moeten hebben omdat uw schoen er anders wat zou gaan buigen en dat is niet bevorderlijk voor uw voeten. handig voor MTB want ze klikken ook als er modder aanhangt

Ofwel look, voor race normaal, voeten zitten vaster, groter contactoppervlak, minder makkelijk eruit, verslijten sneller dan SPD, en de normale? keuze voor racefiets

Ofwel de gewone pedaal, met reflectoren, in combinatie met een schoen :)

dream-plus
Forum-lid

dream-plus 13 nov 2007 20:52

amateurke schreef:Een pedaal van mijn huiudige fiets is kapot en nu wil ik gelijk beide pedalen vervangen. Omdat ik ook nieuwe schoenen moet is het wellicht eens tijd om te kijken naar een fatsoelijke combinatie.

Nu heeft het verschillende systemen klikpedalen. Kan iemand mij eens uit de doeken doen welke soorten het heeft en wat de voordelen/nadelen zijn?

Als eerste zal ik zeggen, gebruik de zoek functie opdit forum.

Zoek dan op Time RXS, Shimano SPD-sl, Look.

Mijn advies Time RXS of RXE.

vertigo
Forum-lid

vertigo 13 nov 2007 21:18

Bij mijn racefiets ben ik heel tevreden over de combinatie SIDI(schoenen) en LOOK(pedalen)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 nov 2007 21:32

Dit heeft echt totaal geen zin, aangezien iederen nu zijn eigen merk gaat opnoemen.

Look, Shimano SPD-SL, Speedplay, Time, Campagnolo; geloof mij het is allemaal prima.

Schoenen moet je passen. 99% van alle schoenen passen op alle gangbare systemen.

frankvanboven
Forum-lid

frankvanboven 13 nov 2007 21:44

Havana heeft gedeeltelijk gelijk. Ieder z'n favoriet. En alles lijkt op elkaar qua principe. (pedaal met een veer en een plaatje -->klik!)

In eerdere discussies heb ik aangegeven dat er ook wat anders is. Een pedaal zonder veer en een plaatje. De reden dat ik hiermee rij (al circa 20 jaar) is dat door de constructie het niet mogelijk is dat je er plotseling uit schiet. Ik heb dat helaas teveel gezien (in wedstrijden, toertochen, bij de profs op TV en recentlijk nog in een filmpje op Youtube) Daarnaast kan je bij extreem lage snelheden (nagenoeg surplace) nog loskomen uit de pedalen. Dit komt door het ontbreken van een veer.

Kortom, bepaal eerst wat voor jou belangrijk is en kijk dan wat daar goed bij past. Hieronder nog even een link naar een eerdere discussie:
http://forum.fiets.nl/topic.asp?page=99 ... kid=246202

cioccpryde
Forum-lid

cioccpryde 13 nov 2007 22:30

Denk er ook aan dat Uw zadel bij sommige pedalen wel 1,2 cm hoogte verschil kan hebben.
Voorbeeld Time tegen gewone Look

Plaats reactie