Alles over vakanties op én met de fiets

Hotels/verblijf Saint Jean de Maurienne

sjoerd1988
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2007 16:09

sjoerd1988 10 nov 2007 16:15

Wij willen met een groep in dit gebied verblijven. Heeft iemand tips of adviezen over mooie verblijfplaatsen? Mooie Campings? Goede hotels? Het hoeft niet per se in dit plaatsje te zijn, maar in dezelfde vallei. Behalve hotels, zijn fietstips ook zeer welkom. Wij weten al wel dat de Glandon, Croix de Fer, Madeleine, Telegraphe en Galibier in dit dal beginnen.
sm

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2378
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 10 nov 2007 19:47

Op deze Salite-pagina... staan de beklimmingen vanaf St-Jean-de-Maurienne. Daarnaast is het rondje over de Col du Mollard... -– met de klok mee –- ook aantrekkelijk.
Evenals de spectaculaire klim naar de Col de Chaussy...

Afbeelding

Even noordelijker kan je vanaf La Corbière het heen-en-weertje pakken over de Col du Grand Cucheron... en de zware klim naar Val-Pelouse...

En hoog op mijn verlanglijstje staat de klim vanuit Argentine (400m) naar de Col du Flou (2406m). Over een supersmal weggetje zou je binnen 20km ruim 2000 hoogtemeters overbruggen, oftewel: 10% gemiddeld. Wellicht een beetje gekkenwerk, maar daar hou ik wel van. Zelf had ik er nog nooit van gehoord, maar las het toevallig op deze pagina...

parpaillon
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:40

parpaillon 11 nov 2007 15:46

[quote="Buzz"] En hoog op mijn verlanglijstje staat de klim vanuit Argentine (400m) naar de Col du Flou (2406m). Over een supersmal weggetje zou je binnen 20km ruim 2000 hoogtemeters overbruggen, oftewel: 10% gemiddeld. Wellicht een beetje gekkenwerk, maar daar hou ik wel van. Zelf had ik er nog nooit van gehoord, maar las het toevallig op deze pagina...
[/quote]

Ik vrees ervoor dat deze klim NIET bestaat. Hiervoor heb ik twee argumenten.
1) Iemand die ik ken die veel in de bergen gaat fietsen heeft vele uren gezocht naar de klim in het dorp Argentine, maar niet gevonden.
2) Op de topografische kaarten loopt er langs geen kanten een weg richting de Pic du Rognolet en dus niet naar de genoemde col. Bovendien is er daar nergens in de omtrek de naam Col du Flou te vinden of een andere col met een hoogte van +-2406 meter.

Dus ik denk dat het een fantasietje is van de webmaster om zo zijn favoriete zware klim voor te stellen. Hopelijk kan dit ontkracht worden, maar ik vrees ervoor. Dus gewoon eens een mailtje zenden naar de man van de site en eventuele foto's (als die er al zijn) vragen als bewijs zodat je op je reis geen dagje verliest op zoek naar de klim.


Als je echt goed getraind bent kan je ook rondje Madeleine-Iseran doen (+-227 km)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2378
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 11 nov 2007 17:47

Tja, zelf had ik ook zo m'n twijfels. Zoeken via Google leverde namelijk slechts twee hits op: eentje naar de genoemde pagina en eentje naar het volgende forumbericht. Bovendien zie je eronder de Franse vertalingen van het woordje ‘flou’, en dat geeft ook stof tot nadenken...

Afbeelding

Afbeelding


Echter, het onderstaande GoogleMaps-plaatje toont wel degelijk een minuscuul weggetje/paadje -- met tal van haarspeldbochten erin -- naar het oosten, richting Pic du Rignolet (2656m)...

Afbeelding

Verder uit- of inzoomen kan via deze Maps-link...
En ja, mocht de Col du Flou toch onvindbaar zijn, is het ritje naar het westen -- over de Grand Cucheron naar Val Pelouse –- een aardig alternatief. Maar wellicht dat ik binnenkort eens een mailtje stuur voor opheldering, aangezien we waarschijnlijk in 2008 in de buurt van Argentine komen.

parpaillon
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:40

parpaillon 11 nov 2007 21:30

Die weg is volgens de topografische kaart een onverharde route forestière. Op een kleine 1000 meter hoogte splitst hij zich op in twee aparte wegen en beide gaan een paar kilometer verder over in wandelwegen.

De enigste manier om uitsluitsel te krijgen is, is dus een mailtje zenden naar de webmaster.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2378
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 12 nov 2007 01:03

Afbeelding Mijn gedetailleerde kaart –- 1:100.000 -– van het Institut Geographique National zegt dat het eerst een Route régulièrement entretenue betreft, en verderop overgaat in irrégulièrement entretenue. Oftewel: het eerste gedeelte wordt geregeld onderhouden, het laatste stuk ‘sporadisch’. Oftewel: ik zal eerdaags een mailtje sturen naar de betreffende webmaster! (;-)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2378
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 14 nov 2007 19:43

Zoals beloofd ben ik verder op zoek gegaan naar de voet van de onbekende killer. En daarom rechtstreeks de Col du Flou-pionier himself maar eens aangeschreven. Ben je ook nieuwsgierig naar de clou van de Flou? Lees dan onderstaande mail-wisseling...
Buzz schreef:“Tijdje geleden viel m'n oog op de 'steilste Alpencols'-pagina. Veel van die killers heb ik inmiddels gereden. Echter, de Col du Flou nog niet -– die staat sindsdien hoog op m'n verlanglijstje. En aangezien wij in 2008 hoogstwaarschijnlijk in de buurt zijn, zocht ik op het internet naar wat extra info en foto's erover. Maar helaas niet iets relevants gevonden. Kennelijk betreft het een onbekend fenomeen, want met 10% gemiddeld over 20km mag je 'm zo wel noemen, lijkt me. Verders vond ik nog dat er iemand urenlang –- tevergeefs -- op zoek was naar de voet van de klim.

Wat ik graag wilde weten... Is de Col du Flou echt zo moeilijk te vinden? Is het 'wegdek' goed berijdbaar met een racefiets? Heb je er ook wat foto's van? Ben reuze benieuwd!

O ja, en bijgesloten is nog een GoogleMaps-plaatje, waarop Argentine te zien is met –- vermoedelijk -– het beginstuk van de beklimming.”
“Om maar meteen de waarheid te zeggen: de Col du Flou bestaat niet! Het is van mij een flauwe grap (vandaar Flou) op de site, om wat reacties uit te lokken. Je bent de 4e in 7 jaar die ernaar vraagt!

Ik hoop niet dat je de vakantie gaat omboeken, en de grap kunt waarderen! Als beloning voor het gespeur op mijn site, kun je op mijn andere site WWW.DVDARCHIEF.TK één gratis DVD uitzoeken, die ik je met veel plezier zal toesturen.

Ben benieuwd naar je reactie!”
Buzz schreef:“Aaaaargh, daar was ik al bang voor! Toen ik destijds voor het eerst op je site belandde, vond ik het al vreemd dat er elders op het www niets over te vinden was. En dat voor zo'n legendarisch zware klim –- kon het me nauwelijks voorstellen. Maar ja, gezien je andere verhalen bleef er stille hoop bestaan. Was ook wel van plan om je te mailen zodra ik die kant heen zou gaan. En ja, dat wordt dus misschien in 2008. Bovendien vroeg er iemand op een fietsforum naar de nodige info in de buurt van St-Jean de Maurienne, waarop ik uiteraard met de Col du Flou op de proppen kwam!

Dus ja, ben wel een beetje teleurgesteld, aangezien ik dit soort beklimmingen niet uit de weg ga –- integendeel. Maar ik heb nog twee andere mtb-killers op het oog: vanuit Bourg d'Oisans liggen de 3200m hoge Glacier de Mont-de-Lans... en de klim naar Chalet de Josserand... glimlachend op ons te wachten. Eerstgenoemde is de absolute numero-uno op deze Salite-ranglijst..., en de Josserand-klim staat op de vierde plek. Ook leuk.

Bovendien maakt je DVD-aanbod eigenlijk alles weer goed. De etappe in 2001 over de Col de Madeleine –- met uitzicht op de Flou-bergkam ! –- en de Col du Glandon, waarna de finishlijn bovenop Alpe d'Huez getrokken was, zou ik erg leuk vinden om nog eens terug te zien. Je weet wel: met het toneelspel van Lance Armstrong, gevolgd door z'n one-man-show op de Alpe.

By the way: Hoe zal ik nu reageren op het fietsforum? Kan me zo voorstellen dat je je Flou-secret niet openbaar wilt maken.
Maar als het je niet zo veel uitmaakt, zal ik uiteraard vermelden dat je me 'als troost' een Tour-DVD toestuurt uit je rijkelijk gevulde collectie!”
“Leuk dat je het sportief opvat en vertel op dat forum maar gewoon de waarheid, is altijd goed!
Ik zal de linken die je in je mail gebruikt eens goed bekijken, altijd interessant.
Stuur me wel je adres, om de DVD naar toe te sturen!

En als je meer ‘killers’ ontdekt, mag je me altijd op de hoogte houden.”
Buzz schreef:“Oké, dan lijkt het me handig om een enigszins gekuiste versie van onze mail-wisseling op het forum te zetten. Hebben ze daar ook weer wat leesvoer.

Bedankt alvast voor je dvd.”

parpaillon
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:40

parpaillon 16 nov 2007 22:25

Zoals verwacht dus een verzinsel. Je hebt er nu wel nog een dvdke aan overhouden voor de moeite ;).

Maar ik zie dat je nu nog een andere uitdaging hebt gevonden, namelijk de Col du Jandri (Glacier de Mont-de-Lans), net geen 3150 meter hoog. Gelukkig bestaat deze wel :p, want deze heb ik ook al eens proberen te temmen ... met racefiets. Op sommige stukken kreeg ik mijn tripel (30-25) niet meer rond >30% en ben uiteindelijk rond 2580 meter geraakt. Te modderig, ook nog weinig tijd en ook goed opgeblazen benen. Maar met een mountainbike is dit heel goed te doen, toch qua weg, want die is goed voor mtb.
Voor een verslagje en fotokes: http://www.wielertoerist.be/forum/index.php en 'Jandri' zoeken.
Nog een ander verslagje (Frans): http://www.centcols.org/libre_service/col_du_jandri.htm

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2378
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 17 nov 2007 19:27

Dat ziet er goed uit, Parpaillon. Inspirerend verslag en mooie foto's. Op je route-kaart is ook duidelijk te zien hoe de klim precies loopt. Zelf had ik 'm al eens ingekleurd op dit GoogleMaps-kaartje.... En ja, ondertussen begint het wel meer en meer te kriebelen: die Col du Jandri/Glacier de Mont-de-Lans!

Afbeelding By the way, vanmorgen lag die Tour de France-dvd al in m'n brievenbus! Maar die bewaar ik nog even voor een lekker koude decemberdag. Dan eerst een bikkelrondje mountainbiken in de duinen, vervolgens uitgebreid in bad, en daarna -- met een bord spaghetti op schoot en een glas warme glühwein ernaast -- kijken naar die legendarische Tour-etappe!

Plaats reactie