Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Montagepasta of vet

ehleemreis
Forum-lid

ehleemreis 06 nov 2007 12:45

Hallo,

Misschien is het een beetje een domme vraag, maar ik lees vaak berichten waarin jullie het over montagepasta of vet hebben. Nu vroeg ik me af wanneer je het een of juist het ander gebruikt.
Zo las ik hier op de site dat je bij de montage van je pedalen de schroefdraad eerst in moet smeren met montagepasta, terwijl ik op een hoop andere plekken (handleidingen bijv.) juist lees dat er vet op de draad moet komen.
Ook las ik ergens dat je je zadelpen moet insmeren met vet voordat je hem plaatst. Zakt die dan niet heel erg naar beneden?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties
Mvg,

Evert

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 06 nov 2007 12:56

Onderdelen die stilstaan: montagevet
Onderdelen die draaien: lagervet

Montagevet is niks anders dan vet met kleine stukjes materie erin, dat moet je dus niet smeren op draaiende onderdelen, maar wel op zadelpennen, lagercups, etc.

Groeten aan Willem trouwens.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 06 nov 2007 13:01

What makes the boat go faster?

campasuper
Forum-lid

campasuper 06 nov 2007 19:38

Als het gaat om montagepasta zoals shimano montagepasta zou ik zeggen: gebruik liever iets anders. Ik heb goede ervaringen met MTB vet en echt lagervet. Dit blijft over het algemeen beter zitten en is beter bestand tegen vocht en druk ( kracht ).
Als het gaat om het monteren van carbon onderdelen ( ook in/op/over Alu of Ti ) is Tacx montagepasta voor carbon een prima keuze.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 nov 2007 10:30

Als het gaat om montagepasta zoals shimano montagepasta zou ik zeggen: gebruik liever iets anders.
Absoluut mee oneens. Heeft deze statements iets met je nickname te maken?

Erik
Forum-lid

Erik 07 nov 2007 13:57

Ik vind dat Shimano-spul ook niet geweldig. Het schift en is lastig te smeren (vind ik). Met gewoon vet werkt het net zo goed, ik heb daarmee nog nooit vastzittende zaken gehad.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

campasuper
Forum-lid

campasuper 07 nov 2007 18:30

havana schreef:
Als het gaat om montagepasta zoals shimano montagepasta zou ik zeggen: gebruik liever iets anders.

Nee, het is mijn ervaring.

Het staat voor een ieder overigens vrij om hier anders over te denken. Hier maak ik tenslotte zelf ook gebruik van.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 07 nov 2007 19:10

campa=super schreef:
havana schreef:

Nee, het is mijn ervaring.

Het staat voor een ieder overigens vrij om hier anders over te denken. Hier maak ik tenslotte zelf ook gebruik van.

Daarom wordt het ook zo veel gebruikt :( Zelf heb ik er ook nooit problemen mee, smeer het ook overal op wat gemonteerd moet worden. (zelfs auto spullen)

campasuper
Forum-lid

campasuper 07 nov 2007 22:55

Dat iets veel gebruikt wordt is voor mij geen reden om iets een goed product te vinden. Ik denk nog steeds dat er beter te krijgen is dan de Shimy montagepasta.

jsparie
Forum-lid

jsparie 11 nov 2007 23:28

Aziraphale schreef:Ik vind dat Shimano-spul ook niet geweldig. Het schift en is lastig te smeren (vind ik). Met gewoon vet werkt het net zo goed, ik heb daarmee nog nooit vastzittende zaken gehad.

Volgens mij is dat nu juist de bedoeling dat het lastig te smeren is. Als het te soepel zou smeren is het vet en dan zakt je zadelpen dus weer weg in het frame wat nu juist niet de bedoeling is. Montagepasta moet een beetje stroef zijn. Mijn ervaringen met de shim montagepasta zijn uitstekend. Bij onderdelen die niet niet ,zoals een zadelpen, weg kunnen glijden werkt gewoon vet overigens meestal ook prima.

Erik
Forum-lid

Erik 11 nov 2007 23:40

Met lagervet ook hoor, gewoon een kwestie van goed vastzetten. :) Dat Shimanospul is vooral lastig te verdelen en kan (bij mijn pot tenminste) alleen maar dik of dik er op gesmeerd worden. Wordt ik niet blij van, want ik kan de helft er weer afvegen....
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

foosho
Forum-lid

foosho 29 jul 2008 13:09

Even een klein vraagje, smeren jullie kettingvet in de derailleurwieltjes van shimano of lagervet? Ik heb er nu kettingvet ingedaan, maar ik vind niet dat ie echt lekker loopt.

Plaats reactie