Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Verschillen Shimano wielen

dnnscz78
Forum-lid

dnnscz78 02 jun 2011 18:50

Ik ben op zoek naar Shimano wielen. Lage velg, laag gewicht. Nu zijn er zoveel verschillende types dat ik door het bos de bomen niet meer zie.

Ik kom de volgende types tegen :
-Dura Ace WH-7900 C24 CL
-Dura Ace WH-7900-C24
-Dura Ace WH-7850-C24-CL
-Dura Ace WH-7850-SL

Wat is nu het verschil tussen al deze types. Qua gewicht komt het allemaal redelijk overheen, maar als ik alle prijzen ga checken dan zitten daar soms redelijk grote verschillen tussen. Maar ik kan niet beoordelen of elke winkel de juiste aanduiding gebruikt en/of niet altijd het goede plaatje bij de juiste velg plaatst.

Of moet ik heel bovenstaand verhaal vergeten en "gewoon" voor de WH-RS 80 gaan. Die ik overgins ook wel eens vind onder de naam WH-RS 80 C24-CL. Of is dit weer een ander type ? Dit is iig financieel het aantrekkelijkste.

Ik weet niet wat ik moet kiezen, maar snap vooral alle benamingen niet meer.

Ik fiets ongeveer 3000 - 3500 km per seizoen en met regen komt de fiets niet buiten. Mijn gewicht : 80 kg. Fiets : Focus Cayo 2.0 met DT Swiss R1900 wielen.

Laatste optie : Geen wielen kopen en lekker met DT Swiss blijven rijden.

Kan iemand hier iets over zeggen ?

gt56
Forum-lid

gt56 02 jun 2011 22:37

DNNSCZ78 schreef:Ik ben op zoek naar Shimano wielen. Lage velg, laag gewicht. Nu zijn er zoveel verschillende types dat ik door het bos de bomen niet meer zie.

Ik kom de volgende types tegen :
-Dura Ace WH-7900 C24 CL
-Dura Ace WH-7900-C24
-Dura Ace WH-7850-C24-CL
-Dura Ace WH-7850-SL

Wat is nu het verschil tussen al deze types. Qua gewicht komt het allemaal redelijk overheen, maar als ik alle prijzen ga checken dan zitten daar soms redelijk grote verschillen tussen. Maar ik kan niet beoordelen of elke winkel de juiste aanduiding gebruikt en/of niet altijd het goede plaatje bij de juiste velg plaatst.

Of moet ik heel bovenstaand verhaal vergeten en "gewoon" voor de WH-RS 80 gaan. Die ik overgins ook wel eens vind onder de naam WH-RS 80 C24-CL. Of is dit weer een ander type ? Dit is iig financieel het aantrekkelijkste.

Ik weet niet wat ik moet kiezen, maar snap vooral alle benamingen niet meer.

Ik fiets ongeveer 3000 - 3500 km per seizoen en met regen komt de fiets niet buiten. Mijn gewicht : 80 kg. Fiets : Focus Cayo 2.0 met DT Swiss R1900 wielen.

Laatste optie : Geen wielen kopen en lekker met DT Swiss blijven rijden.

Kan iemand hier iets over zeggen ?

Jazeker: http://www.shimano.com

andreasg
Forum-lid

andreasg 02 jun 2011 23:04

CL betekend dat het velgen zijn voor draadbanden, de andere dus zonder Cl zijn tube wielen. Dat is het verschil, de tuben wielen zullen dus ook duurder zijn.

De RS80 is een goedkopere variant van de dura ace, beide hebben een laagje carbon over een alu velg voor meer stijfheid. De sets lijken optisch wel heel erg op elkaar

Houd er wel rekening mee dat de dura ace velgen een lekker laag gewicht hebben maar dit word gerealiseerd door een dunne velg wand die je dus relatief snel weg zal remmen. Je bent dan weer sneller toe aan een andere wielset.

Daarnaast maakt shimano gewoon kwalitatief goede wielen. Verwacht alleen niet de meest stijfe wielen die er zijn maar zeker voor de hoeveelheid kilometers die je per jaar rijd als toerfietser voeldoen zowel de Dura Ace als de RS80 hier wel aan.

Maar als ik jou was zou ik gewoon lekker met je Dtswiss wielen blijven rijden. Ik denk absoluut niet dat jij verschil ga merken tussen een RS80 en de 1900 anders dan in je portemonnee.
.......__o
.......\\<,
....( )/ ( )..

rafflesia
Forum-lid

rafflesia 03 jun 2011 00:46

GT56 schreef:
DNNSCZ78 schreef:Kan iemand hier iets over zeggen ?

Jazeker: http://www.shimano.com

Dit slaat nu toch op niks...
Als je niet wil helpen post dan gewoon niks hè!

roel78
Forum-lid

roel78 03 jun 2011 11:29

+1 DT Swiss R1900 blijven rijden

Is gewoon een degelijke wielset. Pas als de set echt versleten is zou ik pas kijken naar een ander wielsetje. Ik rijd er zelf ook op en vergeleken met mijn EA70's merk ik geen verschil. Vergelijk met de Shimano's heb ik niet.

remcobr
Forum-lid

remcobr 03 jun 2011 15:30

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan rij nu op dt swiss r1900. Wilde wielset voor max 600 euro kopen. Besloten na veel goede adviesen. Dit niet te doen omdat het voordeel niet of nauwlijks meerbaar zal zijn. Echter als het voor het oog is zou je het zelf moeten weten. Maar dan zal ik ff door sparen en mooie hoge wielen kopen.

Dit wilde ik ook doen echter laat mijn gewicht het niet toe een mooie (hoge) wielset te kopen tegen een redelijke prijs.

xlr8r
Forum-lid

xlr8r 03 jun 2011 15:43

Je hebt 3 uitvoeringen van de 7900 shimano wielen. Tubular, Clincher en Tubeless. Die laatste is ook compatibel met clinchers.

De Tubular is het duurste gevolgd dor de Tubeless en het voordeligst is de clincher.

(7900 is gewoon de nieuwere ge-update versie tov de 7850)
pas op! paaltje!

dnnscz78
Forum-lid

dnnscz78 03 jun 2011 19:45

Duidelijke antwoorden. Bedankt voor de reacties en XLR8R voor de uitleg.
Misschien is het inderdaad het meest rationele om met de DT Swiss wielen te blijven rijden en later iets te kopen. En in de tussentijd goed op blijven letten of ik net niet die mooie aanbieding tegenkomt van mooie velgen voor een goede prijs.

edwin01
Forum-lid

edwin01 04 jun 2011 13:50

AndreasG schreef:Daarnaast maakt shimano gewoon kwalitatief goede wielen. Verwacht alleen niet de meest stijfe wielen die er zijn maar zeker voor de hoeveelheid kilometers die je per jaar rijd als toerfietser voeldoen zowel de Dura Ace als de RS80 hier wel aan.

Zowel de DA als de RS80 zijn behoorlijk stijf en gewoon wedstrijdproof hoor! ;)

Plaats reactie