Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

dvangennip
Forum-lid
Contact

dvangennip 19 okt 2010 19:14

Amclassic-fan schreef:Ben je wel knap stom als je dat doet voor Clenbuterol. Pak de fiets en rij naar de 1e de beste grote manage en het spul staat in de koelkast. Het kost bijna niets, dus met een €100 biljet maak je wel vrienden...

Waar gebruikt zo'n manege het eigenlijk voor? Ben ik nu naief of zou men paarden bij allerlei wedstrijden ook niet moeten testen op doping, aangezien de prestaties ten dele afhankelijk zijn van het fysieke kunnen van een paard. (Er is wel wetenschappelijke literatuur over, maar er zijn me geen gevallen bekend.)

Zou je trouwens profijt kunnen hebben van het eten van vlees van een 'geprepareerd' dier? Dan zou het 'het-lag-aan-vervuild-vlees-dus-niet-mijn-schuld' verhaal op losse schroeven komen te staan, je zou het immers express gedaan kunnen hebben.

eelcoz

eelcoz 19 okt 2010 19:16

Paarden worden getest op doping, en er worden ook geregeld paarden (of eigenlijk: ruiters) betrapt.

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 19 okt 2010 20:22

dvangennip schreef:Ben ik nu naief of zou men paarden bij allerlei wedstrijden ook niet moeten testen op doping, aangezien de prestaties ten dele afhankelijk zijn van het fysieke kunnen van een paard. (Er is wel wetenschappelijke literatuur over, maar er zijn me geen gevallen bekend.)

Tijdens de laatste Olympische Spelen waren er 6 dopinggevallen, schorsing opgelegd en resultaten geschrapt. Dopingreglementen voor paarden zijn strenger dan die voor mensen, en terecht. (Renner kan er zelf voor kiezen, paard niet)

nicom
Forum-lid

Gebruikersavatar nicom 19 okt 2010 20:33

Clenbuterol is populair de laatste maanden, dit ruikt toch wel heel erg naar bewust gebruik. Dit zorgt er bij mij wel voor dat AC toch wel erg ongeloofwaardig wordt. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Voor de wielersport is het niet goed als de beste van het hele stel wordt betrapt en geschorst. Maar anderszijds is het ook zeer kwalijk als dit in de doofpot verdwijnt. Dit laatste vrees is ik een beetje aangezien het wel erg stil is de laatse 2 weken.

eelcoz

eelcoz 19 okt 2010 20:41

MDA1 schreef:http://www.nusport.nl/wielrennen/235952 ... terol.html

Nou zijn al mijn twijfels over 'per-ongeluk' dan wel opzettelijke inname van clenbuterol helemaal weg.

Als AC het via het eten van vlees heeft binnengekregen, dan heeft ie zijn steak er zeker in gemarineerd. pfff....

Ik snap niet waarom dit nieuwsbericht invloed zou hebben op eventuele twijfels rondom AC. Ik snap het echt niet, dus misschien kan iemand het me uitleggen.

goodriddance
Forum-lid

goodriddance 19 okt 2010 21:00

Simpel:

- Zijn statement is dat het 'per ongeluk' in zijn lichaam is gekomen.
- Zijn experts noemen het een 'verouderd middel'
- Clenbuterol zou geen enkele zin hebben.

Als je dan andere renners betrapt ziet worden op het gebruik van of aankopen van Clenbuterol, krijg je toch sterk het idee dat het een onderdeel is van een systematisch gebruik van doping.

eelcoz

eelcoz 19 okt 2010 21:03

Als dat bericht klopt, namelijk dat de Australische renner is geschorst omdat de douane een aan hem geadresseerd pakketje heeft onderschept, is dat een grof schandaal.

Ik zie niet in hoe het onderscheppen van een pakketje met clenbuterol, geadresseerd aan een wielrenner in Australie, iets zegt over de eventuele schuld van AC.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 19 okt 2010 21:43

NicoM schreef:Clenbuterol is populair de laatste maanden, dit ruikt toch wel heel erg naar bewust gebruik.

Ik denk eerder dat na de berichtgeving van positieve plas van Contador de media alles over clenbuterol publiceren.
Geloof maar niet dat je de komende tijd nog wat hoort over methylhexanamine, het spul waar de broertjes Costa deze week op gepakt zijn.

eelcoz

eelcoz 19 okt 2010 21:48

Theo V schreef:
NicoM schreef:Clenbuterol is populair de laatste maanden, dit ruikt toch wel heel erg naar bewust gebruik.

Ik denk eerder dat na de berichtgeving van positieve plas van Contador de media alles over clenbuterol publiceren.
Geloof maar niet dat je de komende tijd nog wat hoort over methylhexanamine, het spul waar de broertjes Costa deze week op gepakt zijn.

Dat denk ik dus ook. Ik durf te wedden dat er sportjournalisten zijn die tot een paar weken geleden nog nooit van clenbuterol gehoord hadden.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 okt 2010 22:13

ever schreef:
dvangennip schreef:Ben ik nu naief of zou men paarden bij allerlei wedstrijden ook niet moeten testen op doping, aangezien de prestaties ten dele afhankelijk zijn van het fysieke kunnen van een paard. (Er is wel wetenschappelijke literatuur over, maar er zijn me geen gevallen bekend.)

Tijdens de laatste Olympische Spelen waren er 6 dopinggevallen, schorsing opgelegd en resultaten geschrapt. Dopingreglementen voor paarden zijn strenger dan die voor mensen, en terecht. (Renner kan er zelf voor kiezen, paard niet)

Het wordt niet als doping maar als medicijn gebruikt als zo'n beest last heeft van z'n luchtwegen, althans dat is wat ik te horen kreeg van de jongens van 't platteland.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mda1
Forum-lid

mda1 20 okt 2010 01:16

Theo V schreef:

Wrong!

http://www.nusport.nl/atletiek/2354609/ ... veren.html

http://www.nusport.nl/atletiek/2353990/ ... itief.html

Net als Clenbuterol zijn het blijkbaar de populaire middelen van het moment... Als je op google gaat zoeken vind je nog meer hits.

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 20 okt 2010 11:05

eelcoz schreef:Paarden worden getest op doping, en er worden ook geregeld paarden (of eigenlijk: ruiters) betrapt.

De FEI heeft een zero tolerance op lichaamsvreemde stoffen bij paarden. Dus ieder lullig geneesmiddel is per definitie doping.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Plaats reactie