Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

ilfalco2004
Forum-lid

ilfalco2004 18 feb 2011 11:49

Denk dat een aantal onderzoekers daar al een goed oordeel over kunnen vellen. Het opschonen van die lijst zou al een stap voorwaarts zijn. Ook de manier van controleren zou voor iedere sport gelijk moeten zijn er zijn bonden die bewust slecht controleren.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

karretje
Forum-lid

karretje 18 feb 2011 12:10

Interessant: http://www.nu.nl/sport/2449937/spaanse- ... chten.html
Betreft hier geen wielrenners, maar het feit dat er clenbuterol was gevonden geeft toch aan dat het voor de reguliere dopinggebruikers toch van enige waarde moet zijn...

mda1
Forum-lid

mda1 18 feb 2011 13:09

Karretje schreef:Interessant: http://www.nu.nl/sport/2449937/spaanse- ... chten.html
Betreft hier geen wielrenners, maar het feit dat er clenbuterol was gevonden geeft toch aan dat het voor de reguliere dopinggebruikers toch van enige waarde moet zijn...

Nee joh. Clenbuterol is echt niet prestatiebevorderend. Echt niet. Je moet zulke hoge doses nemen dat je er ziek vam wordt. Dat het bij bijna iedere dopingzaak nu boven komt drijven is toeval. Echt.

En AC heeft een gewoon een stukje bodybuilder gegeten. Is normaal in Spanje.

eelcoz

eelcoz 18 feb 2011 13:27

Wat ik raar vind is dat je zulke tegenstrijdige dingen leest over het effect van clenbuterol. Je komt beweringen tegen die elkaar volledig tegenspreken.

Dus, is het nu wel of niet prestatiebevorderend voor duursporters (wielrenners)? En ook in de doses die bij Contador zijn gevonden? Iemand?

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 18 feb 2011 13:30

Of clenbuterol nu prestatiebevorderend is of niet: 't is verboden dus mag je het niet nemen.

Maar wat wel heel belangrijk is , is dat je geen sporters moet straffen obv van een zodanig kleine hoeveelheid materie van iets dat je niet meer zeker bent dat het ook bewust genomen werd.
Voor Contador gaat het wel om een behaalde tourzege, 2 mogelijke tourzeges ( e.a. wedstrijden) bij 2 jaar schorsing en enkele miljoenen euro's boete + miljoenen euro's weddeverlies, dat is niet niks en als je dan nog niet 100% zeker bent van schuld zeg ik :
niet straffen en de dopingregels aanpassen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

eelcoz

eelcoz 18 feb 2011 13:38

Ik weet dat het verboden is. Echter, waar het mij om gaat is het volgende: Zou Contador er belang bij hebben gehad om bewust clenbuterol te nemen (eventueel out-of-competition)? Als het totaal niet prestatiebevorderend is, wordt dat wel erg onaannemelijk.

materialist
Forum-lid

materialist 18 feb 2011 15:49

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16019830
Ik denk dat na het zien van deze bijwerkingen niemand meer geloofd dat Contador dit middel tijdens de tour bewust genomen heeft. Verder is de discussie of je clenbuterol onbewust naar binnen kunt krijgen. Zonder twijfel...

http://www.osp-rheinland.de/images/stor ... uterol.pdf
Hierop afgaand waren een paar duizend atleten tijdens de olympische spelen positief. Waren ze allemaal aan de doping? Of was het onbewust?

Clenb staat op de lijst van verboden middelen maar is het geen tijd om de lijst eens kritisch door te nemen?
Do kin der mar druk mei weze

b-burner
Forum-lid

b-burner 18 feb 2011 16:01

Materialist schreef: Clenb staat op de lijst van verboden middelen maar is het geen tijd om de lijst eens kritisch door te nemen?

+1

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 18 feb 2011 22:26

Materialist schreef:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16019830
Ik denk dat na het zien van deze bijwerkingen niemand meer geloofd dat Contador dit middel tijdens de tour bewust genomen heeft.

Kijk eens naar de mogelijke bijwerkingen van een huis-tuin-en-keukenpilletje: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... eilig.html
Less is bore

materialist
Forum-lid

materialist 19 feb 2011 13:01

Elk middel heeft bijwerkingen.

Je vergelijkt een middel wat door het geringe voorkomen van bijwerkingen in bijna elk huis in Nederland te vinden is met een middel dat door het veel voorkomen van bijwerkingen nooit tot een geneesmiddelen registratie gebracht heeft.
Do kin der mar druk mei weze

bruco
Forum-lid

bruco 19 feb 2011 19:57

Doping? Rupsje heeft wel erger zorgen. Er breken immers zware tijden aan voor de wielrennerij...

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 20 feb 2011 01:45

Materialist schreef:.... een middel dat door het veel voorkomen van bijwerkingen nooit tot een geneesmiddelen registratie gebracht heeft.

Nooit?...Volgens mij was het voreger gewoon een goedgekuerd geneesmiddel (bronchodilator voor Astma patienten). In de meeste landen is dit niet meer zo maar in sommige landen wordt het nog steeds voorgeschreven.

Omdat ik het in een ver verleden eens heb geprobeerd om sneller gewicht te verliezen kan ik uit ervaring vertellen dat de negatieve bijwerkingen (met name hoofdpijnen, sneller buiten adem, verhoogde temperatuur) eerder je langzamer doen fietsen dan sneller, vandaar dat ik me niet kan voorstellen dat iemand dat voor de directe effecten TIJDENS een race neemt. Vetverlies voor een race kan ik me wel voorstellen maar aan de andere kant zie ik zo iets dan eerder gebeuren bij iemand met een sociaal profiel als Ulrich (Lui en daardoor overgewicht in de winter...) dan bij iemand als Contador. En daarnaast lijkt met overgewicht zowiezo niet het grootste probleem voor de meeste profs.
Afbeelding

Plaats reactie