Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 13 mei 2011 13:32

Ik vind het best goed, deze resultaten zijn er op basis van metingen van bloedwaarden. Uiteraard heb je daar renners tussen die meer natuurlijke variatie vertonen, maar toch.

Maak die renners met sterke pieken/dalen in bloedwaarden gerust een beetje nerveus. Je hematocriet kan gewoon niet van de ene op de andere dag met 5% omhoog zonder externe hulp. En ook al vindt de dopingcontrole dan niets en is er dus geen onomstotelijk bewijs, het mag wel geweten zijn, en het moet duidelijk gemaakt worden dat je er ergens heel binnenkort niet meer zal kunnen mee wegkomen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 13 mei 2011 13:41

Onschuldig tot het tegendeel is bewezen en dit is nog veel erger: ze zijn niet eens aangeklaagd! Je kunt niet "een beetje schuldig" zijn". Je bent schuldig of je bent het niet. Maar renners met een hoog cijfer zijn nu dus wel verdacht bij het publiek..
Wat ga jij denken als Menchov straks als eerste boven komt?

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 13 mei 2011 13:47

Als je't zo bekijkt, mja... Enerzijds zit je natuurlijk wel met vertrouwelijke informatie, maar wie echt boter op het hoofd heeft wat achter zijn veren zitten is op zich niet slecht. Alleen hebben sommige mensen, zoals je zelf zegt, van nature een minder stabiel bloedprofiel dan anderen, en die worden nu dus evengoed in een kwaad daglicht gesteld. Ik blijft het dubieus vinden: ook voor sporters geldt tenslotte het vermoeden van onschuld...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

wurst
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 10 jun 2007 12:12

wurst 13 mei 2011 13:54

Barredo van Rabo heeft niet echt een rapport waarmee hij trots zijn oma kan bezoeken...

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 13 mei 2011 14:43

Hoe komt het toch dat alleen bij het wielrennen dit soort gegevens "uitlekken"? Dat op zich is al een vies spelletje.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 mei 2011 14:54

de zwarten schreef: Maak die renners met sterke pieken/dalen in bloedwaarden gerust een beetje nerveus. Je hematocriet kan gewoon niet van de ene op de andere dag met 5% omhoog zonder externe hulp.


Dat kan wel, 5-6 uur op de fiets met 30 graden en ik denk dat je een heel eind in de richting bent. (door uitdroging).

Punt is dat ik geen enkel vertrouwen heb ik de personen bij de UCI. Ze kunnen niet eens een wiel op een fatsoenlijke manier testen... Kunnen ze dan wel de bloedmetingen op een wetenschappelijk verantwoorde manier analyseren?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

postmannl
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 sep 2009 23:44

postmannl 13 mei 2011 15:11

Als het het al niet eens fatsoenlijk kunnen bewaren (voor hun zelf), heb ik inderdaad ook mijn twijfels bij het analyseren.

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 13 mei 2011 15:15

Het vervelende met de dopingbestrijding is dat de WADA naast adviserend ook belanghebbend is. Als niemand doping gebruikt dan heeft de WADA geen bestaansrecht meer. Het is dus niet in het belang van WADA om de sportwereld dopingvrij te maken.

dj
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 jan 2008 23:33

dj 15 mei 2011 16:30

Foosho schreef:Onschuldig tot het tegendeel is bewezen en dit is nog veel erger: ze zijn niet eens aangeklaagd! Je kunt niet "een beetje schuldig" zijn". Je bent schuldig of je bent het niet. Maar renners met een hoog cijfer zijn nu dus wel verdacht bij het publiek..
Wat ga jij denken als Menchov straks als eerste boven komt?


Dan denk ik knap gedaan! Menchov is een goede renner maar als eerste boven heb ik hem nog nooit zien komen ;-) (misschien heb ik een slecht geheugen).
Maar het is natuurlijk schandalig dat deze lijst is uitgelekt. Op zich wel een goede zaak dat bepaalde renners op basis van hun paspoort beter in de gaten worden gehouden - overigens krijg je blijkbaar ook punten als je ' ineens' goede resultaten gaat rijden dus niet iedereen is alleen op zijn paspoort gescoord.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 mei 2011 09:53

Ik lees op RTL TT dat er weer een Spaanse ploegleider is gepakt met een kofferbak vol doping...

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 17 mei 2011 13:47

Nou, dat is dan weer eens goed nieuws. Hopelijk dat dit voor die ploegleider ook eens flinke consequenties gaat hebben. En dan hopelijk wat meer dan alleen maar 2 jaar celstraf en een beroepsverbod...

@Remmie. Aardig dat je dat zo stelt. Juist door te veroordelen gerechtvaardig je je bestaan. Dit doet me aan de pauselijke inquisitie denken (verbeurd verklaarde bezittingen waarvan de inquisiteurs weer betaald werden).
Het uitlekken van zo'n lijst is natuurlijk zeer gunstig voor WADA/UCI. Las in de NRC dat er nu naarstig onderzocht wordt hoe deze lijst heeft kunnen uitlekken. Een "onafhankelijk onderzoek" nota bene - beetje schijnheilig niet?

Wat is Mark trouwens ineens kritisch... helemaal niet verwacht. lol

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 17 mei 2011 15:28

DJ schreef:
Foosho schreef:Onschuldig tot het tegendeel is bewezen en dit is nog veel erger: ze zijn niet eens aangeklaagd! Je kunt niet "een beetje schuldig" zijn". Je bent schuldig of je bent het niet. Maar renners met een hoog cijfer zijn nu dus wel verdacht bij het publiek..
Wat ga jij denken als Menchov straks als eerste boven komt?


Dan denk ik knap gedaan! Menchov is een goede renner maar als eerste boven heb ik hem nog nooit zien komen ;-) (misschien heb ik een slecht geheugen).
Maar het is natuurlijk schandalig dat deze lijst is uitgelekt. Op zich wel een goede zaak dat bepaalde renners op basis van hun paspoort beter in de gaten worden gehouden - overigens krijg je blijkbaar ook punten als je ' ineens' goede resultaten gaat rijden dus niet iedereen is alleen op zijn paspoort gescoord.


Volgens mij heb je inderdaad een slecht geheugen. Menchov heeft regelmatig zijn ritje gepakt bergop.... 2009 nog de Alpe de Suisi in de Giro om maar eens iets te noemen.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Plaats reactie