Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Maten Nederland en Duitsland hetzelfde??

wytze
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 aug 2007 23:00

wytze 07 nov 2007 12:32

Ik heb 8 maanden in Duitsland gewoond, heb daar ook een fiets gekocht en mijn ervaring met Duitsers op fietsen is, is dat zij erg diep zitten. Dit moet je liggen, ik heb het geprobeerd maar beviel mij voor geen meter, erg persoonlijk dus

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 07 nov 2007 13:29

Volledig eens met Kikkie en Wytze. Er zijn zovele factoren die meespelen in de keuze van een geschikt frame (bv. ook de armlengte, de schoenmaat, de flexibiliteit van de rug, ...). Mijn post was enkel bedoeld om de TS hierop te wijzen; op basis van de reacties stel ik vast dat de boodschap niet zo is overgekomen.
Ikzelf ben 1,80 m met binnenbeenlengte 84 cm, rijd op een Trek (gekend om zijn lange bovenbuis!) maat 56 en heb een stuurpen van minstens 12 cm nodig om met voldoend gestrekte rug en dus pijnvrij te kunnen fietsen. Bij Van Eyck in Aalst werd mij, weliswaar enkel op basis van mijn binnenbeenlengte, zelfs een framemaat 57 aangeraden. Hoewel mijn fietsmakker mijn ervaringen deelt, blijkt uit de reacties hierboven eens te meer dat elk geval individueel moet worden bekeken. Niet alleen is ieder mens verschillend, ook de geometrie van eenzelfde framemaat verschilt effectief van merk tot merk.
Ik zou de TS dan ook aanraden zich uitgebreid te informeren en, indien mogelijk, een en ander uit te proberen vooraleer te beslissen.

Plaats reactie