Wanneer ik ga kijken naar enkele sites van fietsconstructeurs, lijkt de keuze qua onderdelengroep op een racefiets steeds meer beperkt.
Enkele voorbeelden:
Bij Trek wordt enkel met Shimano gewerkt;
Koga-Miyata biedt nu weliswaar de Roadracer met een Campagnolo-groep aan, echter enkel met de (duurdere) Centaur;
De V6 en V8 van Gazelle zijn enkel met Shimano Ultegra 3x10 verkrijgbaar;
Sommige modellen van eenzelfde constructeur zijn enkel met Campagnolo te krijgen, ander enkel met Shimano.
Het valt ook op dat het klassieke dubbel crankstel (39x52 of 39x53) steeds minder wordt aangeboden en dit ten voordele van een trippel of (en dat lijkt de nieuwe trend) een compact crankstel.
Ik vermoed dat die beperktere keuze is ingegeven om kosten te besparen bij de constructeurs die hierdoor minder verschillende onderdelengroepen dienen aan te kopen.
Maar of hiermee tegemoet wordt gekomen aan de wensen van de meeste fietsers, is een andere vraag.
beperktere keuze qua groepen
- de zwarten
- Forum-lid HC
goede opmerking...
Maar je laatste vraag beantwoord je een beetje zelf: hiermee wordt blijkbaar mee tegemoet gekomen aan de wensen van de meeste fietsers.
Om het te nuanceren (en tegelijk staat volgend stukje vol met veralgemeniseringen): De meeste fietsers weten niet exact wat hun wensen zijn. Mochten alle mensen dat weten en kritisch zijn, dan pas zou de markt daarop reageren. Nu bepaalt de markt voor een groot deel waar de meeste mensen op fietsen en niet omgekeerd: velen fietsen graag, en de kwaliteit van vele fietsen is goed. De meeste mensen zijn niet specifiek genoeg, en nemen genoegen met wat er aangeboden wordt in de winkel in de buurt. Slechts enkelen nemen daar geen genoegen mee en gaan op zoek naar specifieke onderdelen. Deze zogenaamde freaks vind je op dit forum terug.
Groeten,
de zwarte freak.
Maar je laatste vraag beantwoord je een beetje zelf: hiermee wordt blijkbaar mee tegemoet gekomen aan de wensen van de meeste fietsers.
Om het te nuanceren (en tegelijk staat volgend stukje vol met veralgemeniseringen): De meeste fietsers weten niet exact wat hun wensen zijn. Mochten alle mensen dat weten en kritisch zijn, dan pas zou de markt daarop reageren. Nu bepaalt de markt voor een groot deel waar de meeste mensen op fietsen en niet omgekeerd: velen fietsen graag, en de kwaliteit van vele fietsen is goed. De meeste mensen zijn niet specifiek genoeg, en nemen genoegen met wat er aangeboden wordt in de winkel in de buurt. Slechts enkelen nemen daar geen genoegen mee en gaan op zoek naar specifieke onderdelen. Deze zogenaamde freaks vind je op dit forum terug.
Groeten,
de zwarte freak.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Bij mij in het dorp weet de lokale fietsenmaker zeker dat al zijn (racefiets)klanten in de bergen gaan fietsen. Daarom biedt hij alleen fietsen aan met triple groepen. Of zou "30 versnellingen" beter verkopen dan "20 versnellingen"?
Zo\'n tellertje heb ik ook gehad.