Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

tune crankset

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 29 okt 2007 17:11

TOUR heeft een crankset test gehad in mei 2005. Daar testten ze een Tune Bigfoot gecombineerd met TA bladen. De cijfers van Tune (score, max. 5): Gewicht: 5/5, stijfheid cranck: 1/5. Schakelen: 1/5. Afwerking: 4/5. Schakelen gaat miserabel (letterlijk vertaald); slapste cranck uit de test (met verschillende FSA's, Campa's, Truvativ, TA, Stronglight, Sugino, Deda, Ritchey, Miche). NB: Geen Shimano, het ging hier om Compacts, die Shimano toen nog niet had). De gemonteerde TA kettingbladen gaan goed door de beugel (2/5, wat in dit geval gemiddeld is). Qua kettingbladen spant alleen Campa de kroon met 4/5; Alleen Ritchey heeft ook echt stijve kettingbladen. TOUR maakt wel een kanttekening bij deze cijfers: De Tune combi is blijkbaar stijf genoeg voor rijders beneden de 80 kg lichaamsgewicht, zolang het maar geen sprinters zijn of hardrijders met lage cadans. Doe je dat wel, dan schraap je tegen de kooi. De Tune is bijvoorbeeld vergelijkbaar met een alu Centaur cranck, en daar klaagt toch ook niet iedereen over. Ga je voor een vergelijkbaar gewicht (minder dan 700 gram), dan is de Stronglight Pulsion een veel stijver alternatief voor hetzelfde gewicht. Hij valt alleen in een veel hogere prijsklasse... De carbon Centaur cranck heeft overigens een net benedengemiddelde stijfheid (2/5), schakelt goed (4/5) en heeft uiteraard de retestijve kettingbladen (5/5).

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 29 okt 2007 17:17

Die in de Tour geteste versie was volgens mij de compact en die schakelt echt slecht.
Heb een aantal jaren met de versie met vierkante as gereden en nooit klachten gehad (heb er nu nog eentje in gebruik en de stijfheid is inderdaad afhankelijk van het feit of je een Ti of stalen as hebt)

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 29 okt 2007 17:28

Ze zeggen inderdaad dat de titanium assen behoorlijk slapper zijn dan de stalen versies. Dat effect zag je duidelijk in de testresultaten. Deze Tune, idd een compact, had een zeer lichte titanium as.

stefan
Forum-lid

stefan 30 okt 2007 17:22

Ah juist daar heb ik dat van. Ik dacht dat ik het ooit van iemand had gehoord. Maar de test blijkt gewoon op mijn PC te staan. Nu Ponsteen met de Tour test kwam ben ik zelf maar eens gaan zoeken in mijn documenten.

Plaats reactie