Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

pedalen: speedplay, keo, shimano

jona91
Forum-lid

jona91 11 jan 2011 22:41

hoi,
ik ben zonet met mijn gat in de boter gevallen en ga van mijn sponser 2 nieuwe fietsen krijgen, wat het totaal op 4 brengt, en daarvoor wil ik nu 3 paar pedalen kopen. Maar welke..

Eisen: duurzaam, gebruiksvriendelijk, slijtagevast, geen verticale speling en niet al te duur.

voorlopig rijd ik met keo's, maar die slijten extreem snel, deels doordat mijn voet wat neiging heeft tot kantelen en deels omdat die keos gewoon veel te 'zacht' materiaal zijn naar mijn mening. Bovendien slijten die keo's in mijn schoenen zodat ook met nieuwe pedalen én plaatjes het 'loszitten' niet meer te voorkomen is.

Ik dacht aan speedplay, maar deze zijn niet al te goedkoop en ik las dat er mensen last hebben van 'kantelen' en gezien de positie van mijn voeten wil ik dat net tegenhouden. Voordeel wel dat ze niet in mijn schoenen slijten.

En anders shimano's..?

cmc24
Forum-lid

cmc24 12 jan 2011 00:58

jona91 schreef:hoi,
ik ben zonet met mijn gat in de boter gevallen en ga van mijn sponser 2 nieuwe fietsen krijgen, wat het totaal op 4 brengt, en daarvoor wil ik nu 3 paar pedalen kopen. Maar welke..

Eisen: duurzaam, gebruiksvriendelijk, slijtagevast, geen verticale speling en niet al te duur.

Pfff.., krijg je al 2 fietsen van je sponsor kado, moeten de pedalen weer goedkoop. Shoot me!!

On topic, al eens aan Time rxs/iclic gedacht?
Speedplays bieden iig. veel afstel-mogelijkheden. Kost wel wat maar dat zijn je knieën en enkels etc. toch zeker waard?
BeOne Rosso

n-droe
Forum-lid

n-droe 13 apr 2011 10:49

Ik ben onlangs van Shimano naar Speedplay overgestapt en dat bevalt me uitstekend. Veel meer bewegingsvrijheid en dat is wel zo fijn voor de knieën, in mijn geval dan toch in ieder geval. Daarnaast besparen ze ook nog wat gewicht, mooi meegenomen, en staat het ook wel dik die kleine pedalen aan je crancks.

Wat betreft wennen hoorde ik vooraf allerlei verhalen, maar als je het mij vraagt zijn ze het makkelijkst om aan te wennen van alle systemen. Je hebt het in- en uitklikken zo onder de knie en het aan twee kanten in kunnen klikken is ook wel handig. Wel was het uit het zadel aanzetten even wennen vanwege de grotere speling die je hebt, maar dat is na een half uurtje en een paar keer proberen ook over.

Mijn advies: Speedplay!
Cannondale Supersix \'10
Focus Mares \'10

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 13 apr 2011 11:05

Ik ben juist overgestapt van Speedplay naar Keo carbon ivm met de slijtage. Bij veel gebruik en zeker intens gebruik gaan Speedplay’s snel kantelen met als gevolg knie klachten.
Verder heb je met speedplays het probleem als je een keer moet afstappen en je moet even door de blubber of zand lopen, je niet meer in het pedaal komt laat staan eruit.

Ik heb de Keo carbon nu 1 jaar en nog geen klachten gehad.

Mijn advies: Geen Speedplays
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

aristos
Forum-lid

aristos 13 apr 2011 11:12

Ik heb vorige week eens vergeleken tussen Keo's en Speedplay, maar daar zit in werkelijkheid nauwelijks verschil in gewicht tussen. Hoogstens bij de allerduurste titanium Speedplays a 300+ euro...
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 apr 2011 11:28

Als je slijtvast wilt: Time. Plaatjes en pedalen gaan eindeloos mee, kantelen en verticale speling heb je nooit last van. De RXS is een topproduct. Met 15 graden zijdelingse speling ook vriendelijk voor de knieën.

Speedplay is niet op te lopen en schreeuwend duur (plaatjes moet je vaak vervangen). Ik snap de hype rondom Speedplay niet zo.

bontempi056
Forum-lid

Gebruikersavatar bontempi056 13 apr 2011 11:36

havana schreef:Als je slijtvast wilt: Time. Plaatjes en pedalen gaan eindeloos mee, kantelen en verticale speling heb je nooit last van. De RXS is een topproduct. Met 15 graden zijdelingse speling ook vriendelijk voor de knieën.

Speedplay is niet op te lopen en schreeuwend duur (plaatjes moet je vaak vervangen). Ik snap de hype rondom Speedplay niet zo.

+1 Ook ik ben van speedplay via keo's weer terug gegaan naar time door de speedplay kreeg ik juist alleen maar last van mijn knieen en ze gaan erg snel kantelen,de keo's slijten redelijk snel en de plaatjes als je veel fiets minstens 2 paar per jaar.
Wie nimmer dwaalt wordt nooit verstandig!!!

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 13 apr 2011 11:37

Lopen op je fietsschoenen?? Wat mij trouwens wel lukt met m'n speedplay plaatjes.

Ook rij ik al 2 jaar met dezelfde plaatjes, dus dat snel vervangen valt ook wel mee!

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 13 apr 2011 11:39

bontempi056 schreef:
havana schreef:Als je slijtvast wilt: Time. Plaatjes en pedalen gaan eindeloos mee, kantelen en verticale speling heb je nooit last van. De RXS is een topproduct. Met 15 graden zijdelingse speling ook vriendelijk voor de knieën.

+1 Ook ik ben van speedplay via keo's weer terug gegaan naar time door de speedplay kreeg ik juist alleen maar last van mijn knieeenn en ze gaan erg snel kantelen,de keo's slijten redelijk snel en de plaatjes als je veel fiets minstens 2 paar per jaar.

Wat slijt redelijk snel bij de Keo's, de plaatjes zelf kosten niet zoveel?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

sensa
Forum-lid

sensa 13 apr 2011 17:47

Heb jaartje p keo's gereden en nu naar speedplay.
Bevallen mij duidelijk beter.
Met aanzetten is het vanwege de vrijheid inderdaad even wennen, maar verder super.
Op de plaatjes lopen als het moet is geen probleem.
Ander groot voordeel vind ik het inklikken.
Je kan aan beide kanten, wat bv bij een start van een koers of gewoon wegfietsen bij stoplicht toch zeer prettig is.

tommasini
Forum-lid

tommasini 13 apr 2011 22:13

Ben ca. 2 jaar geleden van Keo naar Speedplay gegaan. Na ca. 1 jaar met deze pedalen gefietst te hebben, veel last gekregen van mijn heupen, vooral de rechterheup (t.g.v. het kantelen van de pedalen). Kon 's nachts niet meer slapen van de pijn. Weer terug gegaan naar Keo en sindsdien geen enkel probleem meer gehad met mijn heupen.

voske
Forum-lid

voske 13 apr 2011 23:24

speedplay is ook mijn keuze, heerlijk op vooral op langere tochten een beetje te kunnen draaien, makkelijk inklikken aan beide zijde, kantelen heb ik geen enkele last van, zie ook niet hoe dat kan en waar de pedalen of plaatjes dan slijten, lopen doen ze net zo makkelijk als ander plaatjes. Ook ik heb reeds twee jaar dezelfde plaatjes en denk nog niet aan nieuwe

Eigenlijk het enige zinnige argument tegen speedplay is zand en blubber want daarna klikken ze niet lekker in en soms niet lekker uit wat lastig kan zijn.

Ik heb hiervoor look en shimano gehad, wat ook prima beviel, maar speedplay vind ik fijner

Plaats reactie