MDA1 schreef:jelmerm schreef:Het gewicht in de velg telt circa 1,3 keer zoveel mee als gewicht in de naaf.
Huh? Hoe kom je aan dat getal?
Ik kom met wat gereken op een factor 2. Dus iedere gram die je bespaart in de velg komt overeen met 2 gram elders (bij versnellen natuurlijk, bij gelijke snelheid maakt het niks uit).
Hoewel het heel veel lijkt die factor 2, zijn het maar heel weinig watts in de praktijk. Voor een versnelling van 36 km/u naar 40km/u kom ik op respectievelijk 2 en 4 watt uit wat je bespaart voor 100 gram per velg vs 200 gram in het kader...
Dus de ervaren fietsers hadden gelijk: het scheelt wel (en wel een factor 2!), maar het is verwaarloosbaar in de echte wereld...
Wat is de formule die je gebruikt hebt?
Ik ben wel benieuwd wat het verschil in wattage zou zijn tussen mijn Eurus wielen en mijn Obermayers als we weer eens van 36 km/u als een dolle optrekken naar 50 km/u.